hoi! ik ben sinds 4 jaar een paar weken per jaar ponykamp leiding. wij werken met groepen van 15 waarin de leeftijden varieren van 8 tot 18. de kinderen krijgen ook altijd een keertje voltige-les.. een zeer geliefd onderwerp . alleen raakt mijn inspiratie een beetje op wat betreft leuke oefeningetjes verzinnen! bij ons op de manege deden we niet aan voltige, ik ben er zelf dus ook niet echt goed in, en het achterstevoren galopperen, rondje om de wereld en gaan liggen heb ik nou wel weer gezien.. weten jullie nog iets leuks? we werken met een lieve fjord die een hele hoop tolereert, dus laat je fantasie gaan, maar het moet natuurlijk wel te doen zijn (knopen in armen en op je handen gaan staan met beide benen in de nek is iets teveel van het goeie ..) alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-06-05 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:tag in titel
ik heb hier nog niet zoveel voltige foto's zien staan, dus misschien heb je er een paar ter illustratie? of mag dat niet hier?? ook instructie-tips zijn welkom, mits opbouwend
ik wil graag iets meer varieren met voltige oefeningen. het is niet mijn doel dat de kinderen iets echt perfect onder de knie krijgen, maar meer dat ze zich echt thuis leren voelen op de paardenrug ..aangezien de kinderen een voor een wat dingetjes doen, wil ik ze niet allemaal het zelfde laten uitvoeren (rondje om de wereld in stap/draf/galop, vlag, achterstevoren galopperen, gaan staan, koprol, met zn tweeen op de pony etc.). ligt ook zeker aan wat het kind allemaal kan en durft. de meesten doen het voor het eerst. wat kan je me allemaal vertellen, ik ben overal benieuwd naar ik zal ff zoeken naar het voltige forum, dankjewel!
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
wahah ik weet nog een goeie rondje in galop om de wereld (zo standaard):P umzz ja of ik nog wat weet....nee opt lamoen deden we altijd dingen die jij ook allemaal wel kent.....ga voor de beugel zitten en dan met je hoofd na de staart....ah zielig nee kweet het echt neit....koprol erop deden we nog wel is via de kont eraf glijden maar die dingen weet jij ook allemaal wel....naja doeg!
koprol... ze moeten dan met 2 benen aan 1 kant gaan zitten, en achterover van de pony af met een koprol (ik heb dit ook wel is met zadel op mn eigen pony gedaan )
Ja dat is inderdaad het voltigeforum. Je hebt zoveel oefeningen, laat iemand liggen op de paardenrug, laat er eentje staan achter een ander, laat iemand een bankje maken en de ander er op gaan zitten......
ah.. bedankt! beetje nieuwe inspiratie kan idd geen kwaad ik zal eens gaan speuren! het grappige is dat kleinere kinderen met kortere beentjes vaak leniger en behendiger zijn op de paardenrug dan langere/oudere kinderen (inclusief mijzelf)
De Kaars, voor de singel gaan zitten tegelijkertijd ga je liggen en neem je je benen mee omhoog. Opzwaaien (de schaar is nog te moeilijk denk ik). Dus twee benen naar voren zwaaien steunen op je armen en je benen mee naar achteren zwaaien en ze op het kruis van het paard aan tikken (benen recht houden). Op je knieen en twee handen naar voren. Op je knieen, en je rechtervoet op zijn rug zetten Kleermakerszit Naar binnen gaan zitten en omdraaien tot je buik en zo over de rug hangen met de gezicht naar de buitenkant Van de kont afgeleiden. achterste voren zitten, 2 benen op het kruis zetten, je kont omhoog drukken en been voor been omhoog doen. voor de singel achterste voren zitten, vlag op de manenkam.
dankje kimmy, dat zijn idd een aantal nieuwe dingetjes de schaar kon ik vroeger zelf, maar dat is al zo lang geleden.. aantikken is idd grappig, moet je armspieren voor hebben ghehe kleermakerszit=evenwicht.. geinig dankje
de officiele 2 blokken (althans, van 15 jaar geleden, weet niet of het nog zo is) Zijn dus de verplichte oefeningen
Blok 1: Vrije zit (zitten met armen gespreidt) Vlag: met de knieeen op de rug, rechterbeen naar achtergestrekt, linkerarm naar voren gestrekt Molen: (denk dat jij dat rondje om de wereld noemt)
2e blok: Schaar: Benen naar achter zwaaien, boven de kont kruisen, zodat je achterstevoren komt te zitten, en weer via dezelfde weg terug Staan: Spreekt voor zich (af) flanken: Benen naar achter zwaaien, en dan beide benen naar de binnenkant. Dan beide benen over de kont naar de buitenkant zwaaien, en als je dan los laat is het afflanken
Wij doen met de leskids ook voltige bij ons op de manege ,Erg leuk en de kids en ouders vinden het geweldig.. En met het paard van een vriendin doen we het ook wel is gewoon voor de lol
eindelijk een keer mijn afdeling van de paardensport :
eventjes kijken ik heb de echte kur van ons E-4 tal 1e Blok: Opsprong zitten met de armen in de zij (min. 4 galopsprongen)- vlag met alleen been (min. 4 galopsprongen)- afsprong naar buiten. 2e Blok: Opsprong- Buitenwaartse zit,gewone zit, binnenwaartse zit, gewone zit (in 5 takt)- knielen met de armen naar voren (min. 4 galopsprongen)- 1x opzwaaien- gewone afsprong naar binnen.
hier zijn oefeningen uit te halen. verder is op google ook te zoeken