[AR] [VD] target training, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

[VD] target training, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 23:55

Jaja langzamerhand gaan we naar de gevorderde cursus met VD Knipoog
Ik heb bij een documentaire van Lord of the Rings gezien dat ze die paarden leerden targetten. Ze plaatsten daarbij een stuk plastic op de grond, en het paard moest dan zo snel mogelijk met 2 voorbenen op dat stuk plastic gaan staan en ook blijven staan. en ja snapt het al, Cynthia vond dat weer helemaal geweldig en dan zijn de paardjes weer de pineut Clown

Nu kan Lowara het al theoretisch, omdat ik vaak met zo'n stuk landbouw plastic oefen dat ze erop moet staan. Nu heeft ze allang door dat zodra ze erop staat, ze wat lekkers krijgt.
Maar nu.. met target training wil ik dat ze harder gaat dat dat sukkel stapje van haar die ze nu heeft, en ook bijvoorbeeld van 20 meter afstand loslaten, en laten targetten.

ik heb al min of meer bedacht hoe ik dit ga doen,in het begin erop zetten, commando geven en belonen. en dan steeds een stukje verder loslaten etc. etc.

Wie heeft het haar/ zijn paard nog meer aangeleerd? hoe deed je dat? en wat waren de knelpunten?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 18-03-05 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LittleKathy

Re: VD: target training, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:07

Ik ken alleen targetten met de targetstick en met een clicker.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:14

manonnetjoe schreef:
Ik ken alleen targetten met de targetstick en met een clicker.

Ja ik ook ...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:39

Ik kan het ook alleen met clicker en targetstick. Lijkt me wel wat om het zo te doen. Lola kan inmiddels wel naar me toe komen draven als ik haar roep i.p.v. stappen. (als je het zo kan zoals ´shadowfax` laat je het dan even weten? Heb ooko zwijmelend zitten kijken...)

Pink_Horizon

Re: [VD] target training, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:21

Op mijn site ( www.pink-horizon.nl ) heb ik bij "doe het zelf; Trainingen" een heel stuk geschreven over Target Ticking.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:14

maar dat is dat het paard dingen met de neus gaat aanraken, en dat vind ik suf Knipoog
Ik wil dat het paard op een stuk plastic gaat staan met de voorbenen Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:48

Misschien kun je dat in combinatie met de targetstick doen Pling
Sta jij trouwens in de nieuwe Bit? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:23

Aangezien je de basistraining al onder de knie hebt, kun je de oefeningen daaruit gaan gebruiken om je paard te leren dat het nu niet alleen meer om het op het plastic staan gaat, maar om het zo snel mogelijk op het plastic staan.

Je hebt je paard geleerd om te werken met voedselbeloningen en het beloningssignaal, dus hij weet al dat het voer alleen na het beloningssignaal (bijvoorbeeld clicker) gegeven wordt. Ook heb je je paard geleerd te targetten en geleerd niet te eten tot hij het beloningssignaal hoort. Dat laatste ga je uitbreiden door de tijd dat hij niet aan het voer mag komen dat je hem voorhoudt steeds verder op te rekken door als ezelsbruggetje zelf zachtjes mee te gaan tellen. op een gegeven moment weet je paard dat het tellen betekent dat je om duration vraagt - dus dat het gaat om de periode waarin een kunstje gebeurt. Dit tellen kun je vervolgens gaan gebruiken om je paard te leren bij het targetten langere tijd met zijn neus tegen de target te duwen. Eerst beloon je dus nog na 1 seconde aanraken, dan pas na twee, dan na drie enz. Zo leert je paard dat hij steeds langer moet targetten om het voer te verdienen. Het hardop tellen leert hem dit sneller begrijpen omdat hij dat al van het niet-eten kent, en omdat hij dan houvast heeft en geconcentreerd mee blijft denken.

Dit principe van hardop tellen ga je vervolgens gebruiken bij andere oefeningen. Zo kun je het gebruiken om je paard langer in de buiging te laten blijven: eerst krijgt hij al na 1 seconde buigen beloning, dan pas na twee seconden (of twee keer omlaag duiken), dan pas na drie seconden enz. Het tellen kun je ook gebruiken bij het juist verkorten van de actie. Stel, je paard buigt wel steeds netjes in het compliment, maar zit enorm te treuzelen voor hij echt op de grond staat met zijn knie, dan ga je het tellen gebruiken om aan te geven dat dit korter moet. Eigenlijk dus precies omgekeerd. Je telt hardop mee met zijn getreuzel en geeft het beloningssignaal zodra hij op de grond knielt. Dat is bijvoorbeeld na 15 seconden. Vervolgens vraag je het compliment opnieuw, maar tel je slechts tot 14. Knielt je paard intussen nog niet? Dan is dat pech, geen beloning, geen aandacht en ga je iets anders doen. Dat zal hem frustreren, want normaalgesproken kwam die beloning altijd wel. Als je het compliment opnieuw vraagt, zal hij terwijl je meetelt daarom steeds sneller in het compliment gaan om te voorkomen dat hij weer de boot mist. Dus kun het hardop meetellen steeds verder verkorten: eerst beloon je al als hij binnen 13 seconden ligt, dan 12, dan 11 enz. Vaak zal je paard als hij doorheeft wat de bedoeling is van het meetellen zelf al die tijd met grotere sprongen verkorten en daar ga jij vervolgens in mee door dan nog maar tot 6 te tellen, dan tot 5 enz.

Dus hoe moet je dan je paard leren om sneller op het plastic te gaan staan? Haha! Inderdaad, gewoon meetellen en alleen belonen als hij daadwerkelijk een seconde sneller gereageerd heeft. Op die manier leert je paard dat het niet meer om het op het plastic staan gaat, maar om het steeds sneller reageren. Het ligt natuurlijk aan het temperament en fysiek van je paard of hij ook echt in rengalop op het zeil afstormt - ook met dit soort training wordt je paard qua reactiesnelheid niet plotseling van een shire een arabier Knipoog - maar je leert je paard wel steeds alerter op je hulpen te reageren.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:30

Ja ikke; ik doe er heel veel mee met mijn pony maar een buiging kan ik nog niet maar wel veel andere dingen. Ik heb het geleerd van Inge Teblick. die heeft een boek geschreven. In datboek Grondwerk met paarden staat een hele goeie uitleg en ook waar het voor dient en wat ge er daarna allemaal mee kunt doen. ik heb het van vorige week. en het is het beste grondwerkboek dat ik ooit heb gelezen. Ik vindt de eerste bladzijden moeilijk maar ik had die uitleg al is gekregen en dus versta ik het wel. maar ik vindt vooral de fotoos er na zo goed. alle oefeningen die ge kunt doen op de grond ook het gewone grondwerk maar dus ook targetten. en er staan allemaal gewone mensen in met hun gewone paarden. En ook als het foutgaat. Het is het beste boek dat ik heb.

Elske en Tommy de wonderpony

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:11

xyzutu2 schreef:
Aangezien je de basistraining al onder de knie hebt, kun je de oefeningen daaruit gaan gebruiken om je paard te leren dat het nu niet alleen meer om het op het plastic staan gaat, maar om het zo snel mogelijk op het plastic staan.

Je hebt je paard geleerd om te werken met voedselbeloningen en het beloningssignaal, dus hij weet al dat het voer alleen na het beloningssignaal (bijvoorbeeld clicker) gegeven wordt. Ook heb je je paard geleerd te targetten en geleerd niet te eten tot hij het beloningssignaal hoort. Dat laatste ga je uitbreiden door de tijd dat hij niet aan het voer mag komen dat je hem voorhoudt steeds verder op te rekken door als ezelsbruggetje zelf zachtjes mee te gaan tellen. op een gegeven moment weet je paard dat het tellen betekent dat je om duration vraagt - dus dat het gaat om de periode waarin een kunstje gebeurt. Dit tellen kun je vervolgens gaan gebruiken om je paard te leren bij het targetten langere tijd met zijn neus tegen de target te duwen. Eerst beloon je dus nog na 1 seconde aanraken, dan pas na twee, dan na drie enz. Zo leert je paard dat hij steeds langer moet targetten om het voer te verdienen. Het hardop tellen leert hem dit sneller begrijpen omdat hij dat al van het niet-eten kent, en omdat hij dan houvast heeft en geconcentreerd mee blijft denken.

Dit principe van hardop tellen ga je vervolgens gebruiken bij andere oefeningen. Zo kun je het gebruiken om je paard langer in de buiging te laten blijven: eerst krijgt hij al na 1 seconde buigen beloning, dan pas na twee seconden (of twee keer omlaag duiken), dan pas na drie seconden enz. Het tellen kun je ook gebruiken bij het juist verkorten van de actie. Stel, je paard buigt wel steeds netjes in het compliment, maar zit enorm te treuzelen voor hij echt op de grond staat met zijn knie, dan ga je het tellen gebruiken om aan te geven dat dit korter moet. Eigenlijk dus precies omgekeerd. Je telt hardop mee met zijn getreuzel en geeft het beloningssignaal zodra hij op de grond knielt. Dat is bijvoorbeeld na 15 seconden. Vervolgens vraag je het compliment opnieuw, maar tel je slechts tot 14. Knielt je paard intussen nog niet? Dan is dat pech, geen beloning, geen aandacht en ga je iets anders doen. Dat zal hem frustreren, want normaalgesproken kwam die beloning altijd wel. Als je het compliment opnieuw vraagt, zal hij terwijl je meetelt daarom steeds sneller in het compliment gaan om te voorkomen dat hij weer de boot mist. Dus kun het hardop meetellen steeds verder verkorten: eerst beloon je al als hij binnen 13 seconden ligt, dan 12, dan 11 enz. Vaak zal je paard als hij doorheeft wat de bedoeling is van het meetellen zelf al die tijd met grotere sprongen verkorten en daar ga jij vervolgens in mee door dan nog maar tot 6 te tellen, dan tot 5 enz.

Dus hoe moet je dan je paard leren om sneller op het plastic te gaan staan? Haha! Inderdaad, gewoon meetellen en alleen belonen als hij daadwerkelijk een seconde sneller gereageerd heeft. Op die manier leert je paard dat het niet meer om het op het plastic staan gaat, maar om het steeds sneller reageren. Het ligt natuurlijk aan het temperament en fysiek van je paard of hij ook echt in rengalop op het zeil afstormt - ook met dit soort training wordt je paard qua reactiesnelheid niet plotseling van een shire een arabier Knipoog - maar je leert je paard wel steeds alerter op je hulpen te reageren.

dit gaat ook weer uit van het target stok geval, en dat is juist niet de bedoeling Knipoog
Ik wil niet dat soort target trainen, maar ehm.. plastic trainen zeg maar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:13

lowara schreef:
dit gaat ook weer uit van het target stok geval, en dat is juist niet de bedoeling Knipoog
Ik wil niet dat soort target trainen, maar ehm.. plastic trainen zeg maar Haha!

xyzutu2 schreef:

Volgens mij staat dat antwoord toch ook echt hierboven. Haha! Met de voorbenen ergens tegenaan schoppen, ergens op staan, met de neus ergens tegenaan duwen of met de schoft je hand aanraken zijn allemaal vormen van targetten, maar dan met verschillende lichaamsdelen. Dat betekent dat de spelregels daaraan hetzelfde zijn, zowel qua uitlokken, op de hulpen zetten als versnellen van de reactie. Als je wilt weten hoe Hollywood-trainers ervoor zorgen dat een paard bliksemsnel op hun aanwijzingen reageert, bijvoorbeeld door naar een target toe te rennen en daarop te gaan staan (wat trouwens alle filmdieren aangeleerd krijgen), dan is dit bovenstaande het antwoord. Je traint daar in stukjes naartoe, door eerst de basics uit te leggen door middel van het met de neus targetten omdat dat een beweging is die een dier gemakkelijk kan maken waardoor hij langer mee kan werken zonder moe te worden, wat wel het geval is bij het direct naar voorwerpen toelopen op erop te staan. Als de basics erin zitten en je beest weet dat hij meteen naar targets toe kan lopen, die aan mag raken en daar langere tijd aan 'vastgekleefd' mag zitten, dan pas ga je die oefening verzwaren. Dus door de target verderop te leggen en te eisen dat je paard er meteen op gaat staan (erop staan zelf is niets anders dat het normale targetten met de neus).

Als je met precies het naar een zeil lopen begint zonder dat je paard eerder de spelregels van het targetten uitgelegd heeft gekregen, dan hoeft dat niet fout te gaan, maar zal je paard wat minder enthousiast meewerken en minder snel leren wat de bedoeling is, gewoon omdat de oefening door het heen en weer lopen ingewikkelder en vermoeiender is waardoor je paard minder snel zal leren wat de bedoeling is. Het is makkelijker om je paard die regels en het opbouwen van duration eerst met een makkelijke oefening aan te leren waarna hij probleemloos dat geleerde aan een moeilijkere oefening kan koppelen. Het hoeft op de manier waarop jij het wilt doen, dus gewoon direct de uiteindelijke oefening zonder voorbereiding, niet fout te gaan, maar een van de bijwerkingen is inderdaad dat je paard wat trager reageert, gewoon omdat het leerproces trager gaat doordat de oefening ingewikkelder is.

Misschien een stomme vraag, maar als dit niet het antwoord is wat je zoekt, wat is dan precies je vraag? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:29

Als je trouwens precies de trainingsweg wilt weten van hoe je je paard ergens op zet met de voorbenen van een afstand, dan is dit het antwoord:

1. leer het targetten met de neus, dichtbij, op afstand, met duration (dus hardop tellen)

2. Gebruik dit gewone targetten om je paard met de neus het zeil aan te laten raken door het commando 'zoek' te geven en te clicken & belonen zodra ze met haar neus het zeil aanraakt.

3. click & beloon nu pas als je paard na het zeil aanraken met de neus er met een hoef over schraapt

4. C&B nu pas als je paard er aan snuffelt, een hoef erop zet en er met de tweede op schraapt

5. C&B nu als je paard er direct met twee benen op gaat staan - voeg vanaf nu het uiteindelijke stemcommando steeds toe

6. C&B als je paard van een meter afstand naar het zeil loopt en er op gaat staan

7. C&B als je paard van twee meter afstand naar het zeil loopt en er op gaat staan

8. Bouw dit langzaam uit tot een grotere afstand.

9. Gebruik het tellen om je paard steeds sneller naar het doek te laten lopen voor je beloont.

10. C&B nu als je paard 5 seconden op het doek blijft staan

11. Bouw de op-het-doek-parkeer-tijd op door mee te tellen en steeds later te belonen

12. Beloon je paard pas als hij na het op commando naar het doek lopen, erop gaan staan en er blijven staan, op jouw stemhulp voor achterwaarts er weer af stapt.

13. C&B pas als je paard op jouw hulp naar het doek loopt, daar blijft staan tot jij zegt dat hij weg moet en vervolgens net zo lang naast het doek blijft staan als jij wilt, door met het tellen die tijd op te bouwen.

Tadaa! Je hebt een paard dat op jouw commando (en niet zodra hij ook maar een doek ziet liggen) naar de doek rent, er op gaat staan en daar net zo lang blijft staan tot jij hem er weer af stuurt. Wat betekent dat je paard nog beter afgericht is dan de Lord of the Rings dieren, aangezien die vaak gewoon geleerd worden om direct op de target (doek) af te galopperen als ze het ding zien liggen, zonder dat daar een beginhulp of eindhulp voor gegeven wordt. Dat is logisch, want in de film wil je niet zien dat er een trainer heftig naar een kanarie staat te gebaren om te rennen, of iemand horen schreeuwen dat de hond naar de pleerol moet rennen. Haha! Filmbeesten kunnen heel vaak ook maar 1 of 2 oefeningen. Het zijn experts die naast dat ene niets anders hoeven te kunnen. Bij Black Beauty hadden ze bijvoorbeeld een handjevol BB's, waaronder een braaf rijpaard, een koetspaard dat in tweespan kon, een steigeraar, een BB die kon liggen enz. Jouw beest moet echter naast dat targetten ook nog normaal langs landbouwplastic gereden kunnen worden op een buitenrit, dus moet je zowel aan het op de hulpen zetten als het beeindigen van de oefening extra veel aandacht besteden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 19:01

Haha! nu snap ik het! maar uit je verhaal maakt ik het dat je weer met bijvoorbeeld de neus ging targetten etc ;: sorrie daarvoor. Blond

ik ben er trouwensgisteren eens mee bezig geweest, en tot nu toe gaat het redelijk goed. Het enige wat af en toe misgaat, is dat ze het plastic dmv de spaanse pas weg trapt. maar dat negeer ik steeds, dus ik denk dat dat er wel binnen een paar sessies uit is.
Het blijven staan op het plastic gaat trouwens ook erg goed, ze doet echt geen enkele stap als je eenmaal het commando halt hebt gegeven.

Afbeelding

en het commando staan blijven op het plastic, ok ze staat eem beetje ipsig, maag geloof mij maar, ze bleef echt minimaal 1 minuut stokstijf staan tot ze van mij weer mocht bewegen.

Afbeelding