[AR] [LO] Scheef paard onregelmatig op volte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

[LO] Scheef paard onregelmatig op volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:12

Mijn paard van 4 loopt aan de dubbele longe linksom iets kreupel/onregelmatig op linksvoor.
Ik weet dat hij op het moment aardig scheef is (rechtsgebogen).
Kan het zijn dat het daarmee te maken heeft?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 18-03-05 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

josien

Re: Scheef paard onregelmatig op volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:26

Jep, wat er gebeurt is dat het paard al zijn gewicht op het linker voorbeen opvangt en waarschijnlijk ook nog is naar binnen gaat hangen. Op deze manier hoeft hij zijn korte rug spier niet te rekken en komt hij toch de bocht door. Het nadeel is wel de over belasting en het gebrek aan evenwicht. Het paard gaat korter lopen vooral met links voor om het gewicht op te vangen en toch vooruit te komen.

Ik zlef zou het niet met dubbele longe doen, maar met enkel. Longe in 1 hand en zweep in de andere hand. Met de zweep wijs je naar de schouder om die naar buiten te brengen en met de longe vraag je zachtjes of het paard zijn hoofd naar binnen wil stellen. Geen druk houden, maar steeds kort vragen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:45

ik zou het juist wel met de dubbele longe doen...of natuurlijk onder het zadel...lees voor meer info op deze site: www.hoefkatrol.nl of de site van antoine de bodt. anders kun je bets hier op bokt even pb-en. die weet een hoop.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:05

Bedankt voor de tips!
Ik ben inderdaad juist met de dubbele longe begonnen om hem recht te krijgen. Ik heb gelezen dat dat beter is dan enkel. Hij loopt ook beter met de dubbele longe.
Als ik hem gewoon longeer en ik wil hem linksom laten lopen, probeert hij steeds weer rechtsom te gaan. Met de dubbele longe doet hij dat niet.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:23

Als je goed kan met dubbele longe dan heb ik er niks op tegen. Ik ben zelf van zo min mogelijk zoveel mogelijk reactie. Vandaar bij mij geen dubbele longe.