[AR] tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ykja

[AR] tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:10

hallo allemaal....

Ik heb een vraagje.

Ik wil mijn paardje ( ijslander) beleren ( voor het "echte "werk waar ze moet slepen ga ik naar een kennis van mij die er super veel verstand van heeft, Lachen is dat gelijk gezegd... Tong uitsteken )
en nu was ik aan het kijken voor tuig... dat is volgens mij wel het eerste wat je nodig hebt ( naast kennis) nu kom ik overal op internet dat ascot tuig tegen... weet iemand of dit iets is??
anders andere suggesties?

bedankt!!

lauri

Sjonniej

Re: [AR] tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:58

Ascot tuigen heb ik zelf geen ervaring mee, ik ken de naam maar meer ook niet.

Ik raad je wel de Idealtuigen aan. Goede kwaliteit voor een mooie prijs. Het is heel makkelijk schoon te houden en soepel.
Ik heb een leren tuig en de delen waar echt kracht op komt te staan, de strengen bijvoorbeeld, zijn versterkt met nylon.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:16

Ik heb ook een ideal tuig en dat bevalt echt prima! Ijzersterk en zo gepoetst.. Haha!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:01

ik ken het ascot tuig ook niet. Ik heb zelf geen ideal tuig maar wel iets dat er veel op lijkt. en waar ik dus ook tevreden over ben.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:03

kennen jullie dan toevallig iemand van wie ik zo'n ideal tuig kan overkopen??
zal wel niet :p dan maar even door sparen $$
waar moet ik vooral op letten bij de aankoop van het tuig?alvast bedankt!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:11

Ik ken niemand die een idealtuig te koop heeft, maar het Drunens Ruiterhuis verkoopt nieuwe. Let bij het tuig of het goed past en geen doorgesleten plekken heeft.
Jij hebt een ijslander dus die kan wel een iets grover tuig hebben, maar ik men met een NRPS pony en ik daarom gekozen voor een wat fijner (minder grof) tuig. Verder is het ook mooi als het met kleine steekjes is afgewerkt.

Laat je niet opzadelen met een of ander goedkoop India tuig,die mensen hebben wel verstand van leer maar niet van paarden...
(veel kans op drukkingen) Ideal wordt ookwel in India gemaakt (vandaar de prijs) maar de importeur/eigenaar let heel erg op de kwaliteit.

Als ik jou was zou ik liever even doorsparen voor een mooi tuig dan eerst iets goedkoops aanschaffen en over een paar maanden spijt hebben..

Als je wilt kan ik wel even een folder opsturen..

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:16

de folder van ideal die op de website staat heb ik reeds bekeken..
maar in ieder geval erg bedankt voor je berichtje!!

wat ik me verder afvroeg is .. welk bit kan ik het beste gebruiken...??
ik rijd nu met een dik dubbelgebroken busterns ( onder het zadel)

groetjes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:23

Gewoon een liverpoolstang.
Gebruik het bovenste gat, als jij rustig in je handen bent merkt je paard er weinig meer van. Maar als hij er tussenuit wil heb je door de kleine herboomwerking net iets meer te vertellen.

Je kan ook kijken om een borst en een schoftje apart te kopen bij Ideal, als je al een goed hoofdstel en een stel leidsels hebt. Dan ben je ook stukken goedkoper uit.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:24

sorry ik ben hier nogal een leek in .. hoe werkt dat dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:27

Laat maar Lachen
Als je al een tuigje had met hoofdstel, dan had je alleen de grote stukken opnieuw kunnen kopen. Dat scheelt heel erg veel in de prijs. Maar ik was even vergeten dat jij natuurlijk net begint, sorry.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:29

toch bedankt voor het meedenken!

zijn er naast ideal nog andere merken die hoog in het vaandel staan? (prijs-kwaliteitverhouding??)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:38

ykja schreef:
toch bedankt voor het meedenken!

zijn er naast ideal nog andere merken die hoog in het vaandel staan? (prijs-kwaliteitverhouding??)

Dan kom je bij de hele dure tuigen, Van Rijs etc. Maar die worden grotendeels nog zelf handgemaakt en daar betaal je voor een hoofdstel bijna net zo veel als het hele tuig van Ideal, maar de kwaliteit leer en sticksels is dan ook wel beter!

Letty's Design heeft ook nog een soort tuigjes als Ideal volgens mij, maar ook daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:02

ik vind de tuigen op http://www.marathonwagen.nl ook goed in verhouding staat (prijs/kwaliteit)
die zijn stukken goedkoper dan een ideal tuig maar je hebt natuurlijk ook wel minder kwaliteit.
ik heb hier nu een enkel en een dubbelspan tuig van en ben erg tevreden. alleen de leidsels vind ik niets dus die heb ik nog extra gekocht ergens anders.
ik denk dat het leuk tuig is om mee te beginnen. en als het niets wordt of je vind het absoluut niet leuk heb je niet erg veel geld weggegooid.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:34

ykja schreef:
wat ik me verder afvroeg is .. welk bit kan ik het beste gebruiken...??
ik rijd nu met een dik dubbelgebroken busterns ( onder het zadel)

gewoon een liverpoolstang nemen idd. Ik rijd onder het zadel ook meteen dubbel gebroken trens,een enkel gebroken trens werkt heel anders in dan een stang en daar raakte de pony en beetje verward van.

Letty's design heeft zilco tuigen, van kunststof. Die gebruiken ze in Engeland erg veel. Het is daar eigenlijk wat Ideal hier is.

Wieger

Ik heb een tuig te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 05:52

Afbeelding

Omdat mijn nieuwe grote fries het tuig niet past en ik ook een nieuw tuig moet kopen bied ik mijn tuig te koop aan. Ik vraag er 150 euro voor en dat is niet veel hoor. Misschien dt het jouw paard past? Laat me even weten. Foto via email, hij werkt geloof ik hier niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:58

Ascot is een merk van Zadelmarkt... dat zegt genoeg lijkt me. Knipoog

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:01

Tessebes schreef:

sorry maar mij niet?! Bloos

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:02

mriekie schreef:
Tessebes schreef:

sorry maar mij niet?! Bloos

Je zou de zoekfunctie kunnen gebruiken. Knipoog
IMO verkoopt zadelmarkt flutspul, vergelijk het maar met de Zeeman of zo.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:42

ik had al even rond gekeken op i-net en zag dat het niet vergelijkbaar is met Idealtuig.

maar zadelmarkt ken ik dus niet

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 16:27

omdat het van zadelmarkt komt ( en nog andere websites) dacht ik toch maar even navragen dan..
als niemand het echt gebruikt zal ik niet de eerste zijn om het aan te gaan schaffen..
ik zal eens kijken op marathonwagens.nl wil daar ook eventueel de kar kopen ( als ik nix goeds tweedehands kan vinden)
tuig dat voor een grote fries te klein is kan denk ik niet echt super op een ijslander ( 1.40 m) toch bedankt!!

groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:27

Albertine_N schreef:
Ideal wordt ookwel in India gemaakt (vandaar de prijs) maar de importeur/eigenaar let heel erg op de kwaliteit.

Dus Idealtuig is ook 'gewoon' indisch leer?

Ik begin mij nu af te vragen hoe dat nu precies zit met Indisch leer, is het nu wel of niet goed, en waarom is dat nu niet goed?
Komt het omdat het leer uit India droger is vanwege de hitte in dat land, drogen de koeien uit die in de zon staan, zodat het leer ook van mindere kwalitiet is of is dit een erg simplistische gedachte??

Heeft er hier iemand zoveel verstand van leer dat iemand dat mij, en misschien nog anderen, dat eens uit zou kunnen leggen??

Ik wil nu namelijk wel eens weten hoe het zit, ik heb namelijk een Kieffertuig en volgens mijn men-spullen-dealer(haha) is dat ook indisch leer, maar drukte mij op het hart dat Ideal dat niet is... ik nu niets meer van begrijp Verward

??? Groeten Marjolein

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:26

Ideal tuigen worden in India gemaakt of het leer ook uit India komt, weet ik niet. Door de lage lonen is het veel interessanter om daar tuigen te laten maken dan in Europa.
Ik heb ook Kieffer spullen ,maar ik dacht altijd dat dat Engels leer is en in Duitsland gemaakt werd.
Ideal komt absoluut uit India, dat heeft de importeur/ eigenaar mij zelf gezegd. (of het echt om indisch leer gaat Verward )

Ik heb trouwens geen idee wat goed leer is en wat niet, alleen wordt het in India nogal eens lelijk gemaakt (het tuig). En zijn koeien daar ook niet heilig? Haha!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 15:50

en wat zijn de ervaringen met imperial riding tuig?

alvast bedankt!!

Anoniem

Goed leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:25

Nou, ik heb het even nagevraagd vwb het 'indische leer' verhaal.

Indisch leer wordt inderdaad van koeien in India verkregen. Door de hoge temperaturen in dat land, drogen de koeien dus als het ware uit, en om dit in een looiproces (bewerking met lanoline) op dezelfde kwaliteit als europees leer te laten komen, is te duur. Zodoende is indisch leer dus niet zo best. De huid van deze beesten is zo hard en droog door de zon.

Om indisch leer nu te herkennen voor een leek, kan je het leer samenvouwen, het liefst met de vleeszijde naar boven( is meestal de achterkant, ruwere kant) en als je scheurtjes ziet onstaan is het dus goedkoop leer.
NB niet alleen indisch leer is goedkoop.

Het beste leer komt uit Engeland en Zwitserland, het eerste land is het allerbeste, maar doordat de vraag te groot is en het aanbod kleiner wijken veel fabrikanten uit naar Zwitserland. Doe dus navraag waar je leer vandaan komt, en niet waar het gemaakt is!
Goed leer kan evengoed nog in India gemaakt zijn, vanwege de lage loonkosten.

Dan het onderhoud, als je je leer wil schoonmaken kan je gewoon zadelzeep gebruiken, maar als je je leer wil onderhouden;
schoonmaken met lauwwarm water, droge doek erover, daarna neatsfoot olie eroverheen en lekker in laten trekken.
Waarom neatsfootolie? Dit is gemaakt van koeienhoeven, en hierdoor houdt het natuurlijke looiproces van je leer instand, en belangrijker nog, het vreet je stiksels niet op. Iets wat de synthetische andere middeltjes wel doen.

En bij een afgebroken teugel op de stiksels is het niet echt belangrijk of het glimt, toch?

Hoop dat jullie hier wat aan hebben, ik zeker in ieder geval.

Groeten Marjolein

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:19

Hoi Marjolein bedankt voor de nuttige tips!

Ben begonnen met Delphi (laten) beleren, er komt twee keer in de week een instructeur van Manege Spaarnwoude en tot nu toe gaat het fantastisch

Nu nog op zoek naar een goed tuig .............

Groetjes Karin