[AR] [VD] Bij de buiging 1 been strak houden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

[VD] Bij de buiging 1 been strak houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:20

Ik ben al een poosje bezig met VD met Bas en die pakt het allemaal lekker op. Ook toen ik het een poosje met rust had gelaten, ik hoefde maar onder zn buik te kriebelen en Buig te zeggen, en een correct uitgevoerde buiging was het gevolg. Flehmen gaat ook best, al heb ik soms wel eens een hulpmiddeltje nodig Haha! Maar over het algemeen zit het er dus lekker in Knipoog

Nou ben ik met Hester ook een beetje aan het prutsen, kijken hoe zij het oppakt, maar eerlijk gezegd snapt ze er geen snars van.
Ten eerste is de concentratie al niet je van het, als ik met Bas bezig ben is hij helemaal op mij gericht, niks leid hem af, hij wacht netjes af tot ik hem iets vraag, komt bij me staan etc. Hester kijkt in de rondte, snuffelt de grond af en heeft weinig aandacht voor mij.
Dat is natuurlijk al een fout opzich.

Daarbij loopt ze bij de buiging nogal te hannesen, ze buigt haar linkerbeen netjes, haar rechterbeen laat ze staan, en strekt deze naar achteren. Doordat ze op deze manier fout buigt, knikt ze door haar koot heen, die slaat ze op een of andere manier door, waardoor ze gister bv bijna op dr snufferd ging.

Ik ben er maar mee gestopt, wil geen ongelukken of nog verder fout aanleren.

Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze het goed oppikt en beide benen fatsoenlijk buigt ?

LadyMadonna

Re: [VD] Bij de buiging 1 been strak houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:30

Ik volg je niet. Bij de buiging moeten de benen juist gestrekt naar voren

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 00:02

Uit haar omschrijving maak ik op dat ze óf het compliment bedoeld, of het knielen?
Sanex, de buiging is met 2 benen gestrekt naar voren, het compliment is met 1 been gestrekt en de andere naar achter op de knie zegmaar, knielen is met 2 benen op de knieen. Als je wilt kun je eens kijken op mijn site over vrijheidsdressuur, misschien heb je er iets aan?
www.joyce-online.info

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 11:12

Nee, ik bedoel toch echt de buiging.

Bij de buiging zie je een lichte 'knik' naar voren in de voorbenen. Hester probeert juist om die knik naar achteren te maken, haar benen doet ze ongelijk. 1 been trekt ze in een strakke lijn naar achteren, opzich zou het misschien zo zijn dat als ik bv haar linkerbeen optil ze misschien een compliment snel zou snappen, omdat ze dus dat been strak naar achteren trekt...

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, ik bedoel geen knielen, geen compliment, ik bedoel de buiging... al staat het misschien een beetje stom uitgelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:42

Heb je er misschien een foto van, of anders een tekeningetje? Ik vind het namelijk ook wat moeilijk te volgen.. Lachen

Bij de buiging worden de twee voorbenen recht naar voren gestrekt. Het ideaal is trouwens ook niet dat ze naar voren buigen, maar dat ze gestrekt voor het paard blijven staan. Als je paard tijdens de buiging naar voren valt, dan is dat doordat ze dat ene been terwijl het naar voren gehouden wordt opbolt naar boven, niet omdat het andere been naar voren gestrekt staat.

Het kan ook zijn dat je bedoelt dat je haar vraagt om met twee naar voren gestrekte benen te buigen, maar dat je pony op eigen initiatief het ene been gestrekt naar achteren zet, in de eerste pas richting het achterwaarts. Vaak komt dit ook daaruit voort. Als ze het naar voren gestrekte been ook nog opbolt, dan is het logisch dat ze voorover duikelt omdat die geen stabiliteit biedt. Je kunt dit wegtrainen door even een paar stappen terug te zetten in de training. Door de target/beloning enige tijd direct tussen haar voorhoeven aan te bieden, leert je paard weer dat ze stil moet blijven staan en niet achteruit mag kruipen (dat is immers waar die spreidstand die ze nu doet vandaan komt). Als ze stil blijft staat tijdens deze fase en netjes de target aanraakt of het voer opeet, dan kun je dit weer langzaam opbouwen naar de echte buiging door het voer tussen de voorbenen steeds weer iets verder naar achteren te houden. Daarbij is het heel belangrijk dat je dit target/voer steeds bijna op de grond houdt en niet optrekt richting haar knieen. Door het target/voer op de grond te houden moet je paard haar hoofd namelijk zo laag mogelijk leren te houden en heeft ze geen ruimte om een voorbeen op te tillen en naar achteren te zetten. Een veel gemaakte fout is om het voer op de hoogte van de knieen aan te bieden, en dan krijg je al snel dit soort problemen.

In elk geval succes ermee!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 14:47

Ik zal zo eens kijken of ik het tekenen kan, als ik het overlees staat het er idd erg onkundig en warrig beschreven.

Het rechterbeen staat in de plié stand eigenlijk, het linkerbeen in een te verre buiging.
Ik hou de beloning zeker laag, daar had ik namelijk al aan gedacht dat ik misschien te ver en te hoog met de beloning zat, maar nadat ik daar goed op lette is mijn beloning nog altijd op de grond

Ik ga eens aan de slag met een potlood en scan het wel even in

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 15:14

Wat kan ik toch prachtig tekenen Clown

Door de uploadsite is het voorbeen van het eerste plaatje eraf gegaan, maar gelukkig is het kleine plaatje eronder nog wel zichtbaar :

Afbeelding

Bij een gewone buiging zie je vaak de voorbenen iets in een boogje, zoals ik getracht heb te tekenen.

Bij hester is het zoals het 2e plaatje, het rechtervoorbeen staat helemaal strak, en probeert ze naar achteren te trekken, als haar knie b.w.v spreken ook naar achter zou kunnen buigen zou ze dat gedaan hebben ( soorte van subluxatie Knipoog )

Haar linkervoorbeen probeert ze goed te doen, en soms gaat het goed, maar meestal trekt ze door, zodat er dus een grote boog ontstaan waarbij haar kootbeen omslaat.

Hoop dat het zo duidelijker is ?

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:51

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar misschien kun je de voorbenen proberen wat uit elkaar te zetten voordat je de buiging vraagt, zo hebben ze minder snel de neiging om hun benen verkeerd neer te zetten. Ik snap inmiddels wel wat je bedoeld geloof ik.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 16:05

Joyce schreef:
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar misschien kun je de voorbenen proberen wat uit elkaar te zetten voordat je de buiging vraagt, zo hebben ze minder snel de neiging om hun benen verkeerd neer te zetten. Ik snap inmiddels wel wat je bedoeld geloof ik.

Haha dat laatste bevestigd het ook zo mooi he Haha!

Ik kan dat idd eens proberen, misschien dat ze het dan beter doet.
Bas doet heel netjes zelf zn beentjes uitelkaar, die staat gewoonlijk nogal nauw voor, maar voor een voer-beloning snapt hij ineens wel hoe zn benen uitelkaar moeten staan Haha!

Waarschijnlijk heb ik met Bas het geluk dat hij alles snel oppikt, niet alleen VD, maar ook andere dingen, hij vindt het leuk om te leren en te werken, zoals ik al zei is hij dan met zn aandacht volledig bij mij.

Hester daarentegen is gewoon een oude zeikerige merrie Haha! Die wat minder makkelijk te porren is voor werk Knipoog