[AR] Koppig of.....?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

[AR] Koppig of.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:24

Even een vraagje ivm mijn shet. Volgens de handelaar waar we haar kochten(vorige zomer), zou ze onder zadel beleerd zijn en ook voor de kar beleerd. Onder het zadel bleek al zo zo.... Voor het karretje, ben ik helemaal vanaf nul begonnen waarbij ik dan wel merkte dat ze perfect gewend was aan het tuig. Het sturen aan de lange lijnen ging alsof ze dat al jaren deed.
Dan ben ik begonnen met slepen, wat ook een makkie voor haar bleek..

Nu....zaterdag lag er nog wel aardig wat sneeuw op haar wei (heel vlak met superkort gras) en wou ik mijn slee eens uitproberen. Slepen geen enkel probleem tot ik me er opzette. Staken en ter plekke wat staan springen. Na veel aandringen vertrok ze, vijf à zes meter en dan weer staken. Zo twee keer en dan ben ik gestopt. Tis een grote shet, schoft 1 m....dus k veronderstel dat zij wel een slee met één persoon moet kunnen trekken. Kheb niet echt een idee van wat ik fout gedaan heb of ben vergeten of zou ze gewoon zo koppig zijn.....?

Sjonniej

Re: [AR] Koppig of.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:41

Een slee trekt veel zwaarder aan en heeft ook meer weerstand tijdens het rijden/sleeën.
Het is beter om hem gewoon voor een wagentje te zetten op een goede harde weg. Dit trekt heel anders en veel makkelijker voor je pony. Zet er anders iemand naast in het begin die bij zijn hoofd meeloopt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:49

Idd, een slee is pittig zwaar. Ik heb een pony(88 cm) lopen die rustig weg sjouwd met 3 man op de kar, maar met mij op een slee had ze meer moeite.

Bij Roos (een groene pony die alleen nog maar een autoband gesleept had) is mijn zusje eerst even mee gelopen. Roos kon het wel, maar het feit dat ze nu serieus kracht moest zetten snapte ze niet helemaal.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:49

Het verschil in gewicht tussen alleen de slee en met jou erop is ook heel groot. Ik merkte dat Roger er ook even moeite mee had. Dat verschil is met een wagentje minder.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:45

Ik ben ook wezen sleeen met mijn shet. Mijn kleine nichtje kon hij makkelijk trekken, maar met mij had hij heel wat meer moeite. Zeker als ik in het weiland ging sleeen waar "verse" sneeuw lag. Bij ons op de parkeerplaats, waar alle sneeuw platgereden (en glad) was had hij minder moeite.
Het sleeen is dus best zwaar voor een kleine pony.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:58

Mijn doorgewinterde menshet wou de eerste paar meter ook niet trekken met de slee. Die moest dat toch echt even doorkrijgen.
Zet hem eerst maar even voor de wagen, dan gaat het vast beter.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:31

Klopt, een slee trekt heel zwaar aan. Als deze eenmaal op gang is en er ligt genoeg sneeuw stelt het natuurlijk niet meer voor maar juist die start is enorm moeilijk.
Bij Fellow (was ook nog niet verder beleerd) zijn er ook eerst even met een extra halstertouwtje mee gelopen, dat hij even door kreeg dat hij even flink wat kracht moest zetten en dat het dan goed kwam.
En kort daarna had hij het prima door. Zelfs de dag erop toen er nog weinig sneeuw lag trok hij mij af en toe gewoon door de modder heen. Best zwaar maar als ze met een marathon wagen de blub in gaan moeten we erook weer uit kunnen komen zonder dat mijn schoenen vies worden omdat ik eraf moet Knipoog. Ik vond het dus een erg goede oefening voor hem!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 17:39

Thanx voor alle reacties.
Tzal inderdaad wat zwaar geweest zijn voor haar. Maar t feit dat ze er dan toch twee keer aan begon, geeft me hoop......dat ze voor de kar misschien weinig of geen problemen zal geven.
Kdacht dat met de slee proberen een goede voorbereiding zou zijn voor haar. Als ik in de paasvakantie haar karretje heb opgeknapt, ga ik haar dat eens laten trekken. Met hulp van iemand want zaterdag stond ik er alleen voor met die slee Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:43

Nieke schreef:
Met hulp van iemand want zaterdag stond ik er alleen voor met die slee Bloos

Dat is zowiezo niet slim, want wat nu als je pony was geschrokken, jij van die slee af viel en hij aan de haal ging? Dan had je de gevolgen nog niet eens willen weten...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:59

napie schreef:
Mijn doorgewinterde menshet wou de eerste paar meter ook niet trekken met de slee. Die moest dat toch echt even doorkrijgen.

Ja mijn fjord vond het in het begin ook maar eng. Maar toen hij eenmaal liep ging het als een trein Haha!