[AR] Oogkleppen, groot, half, driekwart?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

[AR] Oogkleppen, groot, half, driekwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:02

Naar aanleiding van het artikel in de mensport vroeg ik mij af met wat voor oogkleppen jullie rijden.
Hebben jullie standaard oogkleppen of mennen jullie met kleinere/ speciaal gevormde kleppen?

Ik heb met het beleren van Udinde een hoofdstel gebruikt van iemand anders en daar zaten 3/4 oogkleppen aan. Daar deed ze het prima op. Nu rijd ik met mijn eigen hoofdstel met gewone standaard kleppen.
Ik ga binnenkort een nieuw tuig kopen en ik denk dat ik eens ga informeren naar die 3/4 kleppen.

Hebben jullie het artikel gelezen en waarmee rijden jullie?

(let op! Dit is geen topic om oeverloos te neuzelen over wel/geen kleppen, die discussie hebben we ondertussen wel gehad Knipoog )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Oogkleppen, groot, half, driekwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:13

Wij rijden met standaard kleppen. We hebben eigenlijk nooit andere uitgeprobeerd, omdat die niet standaard zijn bij een concourstuigje voor hackney's, en om eerlijk te zeggen zou ik het (denk ik) ook niet mooi vinden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:23

Ik heb nu 2 tuigjes liggen waar bij beide een hoofdstel zat met standaard oogkleppen.

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor kleinere kiezen zodat mijn pony's zelf wat meer mee kunnen kijken.

Wie weet als ik ooit geld over heb en op zoek ga naar een knap tuig(heb nu goedkope 'beginners tuigjes' liggen) komen er meteen ook goede hoofdstellen bij.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 13:57

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:44

Ik heb ook hele kleppen.
De hoofdstelletjes zijn al enkele jaren oud en des tijds bij Van Rijs met de hand gemaakt. Ze zijn dus al heel klein en sjiek, vind ik tenminste.

Ik zie zelf niet erg veel voordeel. Zowiezo zou ik voor dressuur dan wel hele willen ivm. afleiding. Dan zou je dus voor de marathon een ander hoofdstel aan moeten schaffen.
Ook hoeft mijn pony echt niet mee te kijken waar hij heen rent, hij denkt al veel te veel. Als ik maar half denk dat ik de volgende poort naar rechts moet, is hij allang de bocht om.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:07

Waarom probeer je het hoofdstel waarmee Udinde beleerd is niet even uit.
Dan kan je gelijk zien of het nog verschil maakt.
Of je gaat eens longeren en er achter lopen met een rijhoofdstel met de liverpoolstang er in, gelijk inspannen zonder oogkleppen zou ik niet doen, maar ik zou echt niet weten hoe ze reageert zonder oogkleppen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 12:46

Ik zou op zich ook niet zonder willen rijden. Geloof niet dat ik dat zou durven Knipoog
Maar die drie kwart klepjes gingen toen al goed, lijkt me dat daar niks in veranderd is. (misschien willen die mensen waar ik het hoofdstelletje van geleend heb, de klepjes het paasweekend wel meenemen Schijnheilig )

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:12

ik rijd met gewone standaart kleppen. ik denk pas dat je naar andere kleppen gaat zoeken als je merkt dat je paard/pony het op ' gewone kleppen' niet goed doet, dan ga je alternatieven zoeken.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:13

Pff, ja ook alweer zo'n moeilijke kwestie.
Ik heb ook de mensport en ik ben ook aan het denken gegaan enzo.
Ik ben bezig met een hackney de beginselen te leren van de mensport. Het was totaal geen makkelijk beestje. In heb gegin met gewoon hoofdstel, nou dan hoefde ik er niet recht achter te lopen, want daar kon ze niet aan wennen, dan draaide ze heel de tijd, schoot vooruit of probeerde me zelfs met opzet weg te trappen!!!( daar heb ik dus eerst ff aan gewerkt dat ze DAT niet meer deed!) Maar goed back too the point: met standaard oogkleppen, nergens geen last meer van. Auto's waren dooood eng, met oogkleppen zeker drie kwart minder eng. Ik denk dat als ik haar halve of kwart oogkleppen om zou doen ik weer een stuk moeilijkere pony zou krijgen.

Oke qua ruimtelijke orrientatie heeft Leen Taal wel gelijk opzich, maar goed ik vraag ook niet aan me pony om zelf om een obstakel heen te lopen en rekening te houden met de bredere wagen achter zich zodat ik zelf lekker niet hoef te sturen.

Ik vind het nog steeds wel een moeilijke questie, maar voorlopig blijf ik ff lekker bij het vertrouwde.

Wat je nog wel kan doen ook om uit te proberen of je het fijn vind, is net als op de foto in de mensport van die wollen dingen aan de bakstukken te bevestigen, net als bij de renpaarden, als proef om uit te proberen of je het fijner vind.....

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:39

ik heb in het enkelspan een tijdje zonder oogkleppen gereden. omdat mijn pony met oogkleppen van heel veel dingen schrok die van achter kwamen. dat ging heel goed maar toen ze in 2span gingen heeft ze er toch maar aan moeten wennen. ze moesten toen aan de oogkleppen omdat ze elkaar anders steeds zouden zien en de andere pony was nog niet betuigd dus die moest zowieso gewoon aan de oogkleppen wennen. ik heb trouwens ook gewoon hele.. die zaten er standaard bij. ik ben er tevreden over. mijn pony kan genoeg meekijken en toch ook niet te veel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:52

al onze hoofdstellen hebben gewone kleppen, gaat goed zo, dus veranderen wij er niets aan.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:06

de hoofdstellen waar we mee rijden in het span zijn hun eigen enkelspan hoofdstellen en hebben hele oogkleppen. Nu heb ik nog wel 2 hoofdstellen die bij het 2-span tuig horen, en nu weet ik eigenlijk niet wat voor een oogkleppen daar opzitten.

als ik morgen of maandag thuis ben, zal ik er eens naar kijken