[AR] conditietraining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[AR] conditietraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:43

Ik probeer nu voor de 3e keer een topic te plaatsen. Ik ben ook een echte sukkel op het gebied van computers maar vooruit.

DUS....
Ik wil dus graag wat advies over het opbouwen van de conditie van mijn pony.

We zijn ongeveer 4 maanden geleden begonnen met het beleren van Jorrit. We trainen 2x in de week, 1x aangespannen en 1x longeren of voor de band. Vaak 1 uur per keer
Dit hangt een beetje van het weer en tijdstip af. We hebben de luxe van een klein binnenbakje dus ik kan ook 's avonds trainen.
Ik vind het te zwaar voor Jorrit om hem voor de kar te trainen in de bak.

Het is de bedoeling dat ik deze zomer ritjes met hem kan maken. Dus hij moet dan wel ongeveer 1 1/2 uur aankunnen.
Ook zou ik graag een paar keer een georganiseerde rit willen rijden.

Omdat ik wel wil dat hij het allemaal een beetje goed aankan, wil ik dus goed voorbereid op pad.
Wie heeft advies??

jantina

Re: [AR] conditietraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:22

Dat is best wel moeilijk. Als je paard nu al wel 1 uur aankan zonder te veel buiten adem te raken, kan ie straks ook wel een rit maken van anderhalf uur. Hij zal dan waarschijnlijk ook stukken verharde weg rijden, dat loopt veel lichter.

Ik rijd nu met een drie en een half jarig paard. Ik kan niet zo veel en met het afgelopen weer reed ik heel onregelmatig. Toch kan ze al heel makkelijk een les van drie kwartier in de binnenbak rijden. Ze is wel een beetje bezweet, maar niet helemaal moe. Ze kan dan gerust nog een half uur bijvoorbeeld.

Een beetje paard met gewone conditie moet gerust een rit van anderhalf uur aan kunnen. Daar hoef je niet verder voor te trainen, maar gewoon rustig en regelmatig door rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:32

Het makkelijkste is om telkens een evengroot rondje te rijden, dus zeg maar 10 kilometer bijvoorbeeld.
De eerste keer draaf je een kwart van de rit, de tweede keer de helft etc. Hiermee overbelast je hem minder snel dan wanneer je steeds een groter rondje gaat maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:53

Intervaltraining is goed voor de conditie. Ligt aan de beginconcitie maar ze bouwen snel conditie op bij 10 min stap- 5 min draf- 10 min stap enz.

Daarna maak je de drafpriodes langer bv eerst 7 min, dan 10. Ook de afstand (aantal km) van de rit kun je hierbij opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:21

Misschien een idee om in de gaten te houden dat je afwisselend zowel op zachte en harde ondergronden traint met herstel tussen beide in. Hard train je de pezen/banden en zacht train je de spieren. Heb je de Paard & Sport? Daar staat ook net een leuke serie in over training.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 00:02

[***] schreef:
Misschien een idee om in de gaten te houden dat je afwisselend zowel op zachte en harde ondergronden traint met herstel tussen beide in. Hard train je de pezen/banden en zacht train je de spieren. Heb je de Paard & Sport? Daar staat ook net een leuke serie in over training.

Bedankt voor je tip. Ik zal de Paard & Sport er op naslaan.
Omdat ik overdag werk kan ik dus alleen in het weekend op de weg trainen. Door de week moet ik dus in de bak trainen.
Dan probeer ik inderdaad wat dressuurmatig te trainen.

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties