[AR] [LO] Hoofd naar buiten draaien

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

[LO] Hoofd naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 20:47

Mijn shetlander draait tijdens het longeren zijn koppie naar buiten.
Hij is behoorlijk sterk en trekt vaak ook aan de lijn.
Wat kan ik doen om te zorgen dat ie iets meer recht blijft lopen en dat hij door krijgt dat trekken geen zin heeft?

Groetjes Vigour

josien

Re: [LO] Hoofd naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:31

Het is vaak een evenwichts probleem. Zulke paarden/pony's kun je ook in het begin het beste los longeren.

Wat je nu kan doen is zorgen voor een afgesloten ruimte waar hij niet uit kan. Wil hij gaan trekken geef je even een felle ruk om direct weer los te laten. Als hij zijn hoofd naar buiten houd moet je vooral niet aan de longe enz zitten. Je brengt hem dan nog meer uit evenwicht. Enkel kijken of je hem meer voorwaarts kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:15

Ik zou de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan vastmaken aan de longeersingel. Op die manier kun je veel makkelijker stelling naar binnen vragen. Let er dan wel op dat je steeds op tijd je hand ontspant. .

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:27

CCCCorine schreef:
Ik zou de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan vastmaken aan de longeersingel. Op die manier kun je veel makkelijker stelling naar binnen vragen. Let er dan wel op dat je steeds op tijd je hand ontspant. .

Mijn pony doet het ook z'n koppie naar buiten brengen zowel aan zn makkelijke als moeilijke kant. Ik longeer inderdaad ook door de lijn door de binnenste bitring te halen en dan aan de singel vast te maken.Ook maak ik strotouwtjes tussen de benen vast haal ze binnen door de bitringen naar buiten en dan maak ik ze op singelhoogte vast, niet in stelling!! maar recht, en dan zo strak dat het hoofd net op de loodlijn zit. Ik heb er hele goede ervaringen mee, en het is duidelijk dat het dier naarmate je het vaak genoeg doet beter leert in balans te blijven. Ik longeer hem ongeveer 3 tot 4 keer per week zo, verschilt een beetje, maar dat omdat ik hem voor de kar ga beleren en hij nu bijna geen spieren heeft. Maar even buiten dat, dat is een aanrader om te doen. Maar geef de pony wel de tijd om eraan te wennen en vooral niet teveel naar binnen toe trekken omdat je het zo graag goed wil hebben, gewoon door af en toe een klein ophoudingkje te geven doe je al genoeg. Na een geruime tijd zal je wel verschil gaan merken, maar wil dit niet te snel, het dier heeft wel de tijd nodig om de goede balans te vinden. Suc6 Knipoog