[AR] [LO] Longeren zonder bit, mét pessoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

[LO] Longeren zonder bit, mét pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 14:10

Tsja, de titel zegt het eigenlijk al...
Ik moet met mijn pony spieren gaan kweken aan de longe van de dierenarts. Nou heeft hij gezegd dat hij geen bit in mag (waarom begreep ik niet helemaal).
Heeft iemand enig idee of en hoe ik dat met pessoa kan doen? Ik heb het idee dat een pessoa niet zo goed werkt als er alleen maar druk op de neus komt, of is dat onzin?

Tips zijn welkom! (ook over andere manieren zonder bit)

Kyona

Re: [LO] Longeren zonder bit, mét pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:20

Zou eerst eens vragen waarom hij geen bit in mag. Bij de pessoa moet je het touwtje door de bitringen doen, dus heb je wel een bit nodig. Is met alle hulpteugels volgens mij het geval. Met aan het halster/kaptoom los longeren, krijg je geen extra spieropbouw....dus beetje vage opmerking over dat zonder bit.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:30

Kyona schreef:
Zou eerst eens vragen waarom hij geen bit in mag. Bij de pessoa moet je het touwtje door de bitringen doen, dus heb je wel een bit nodig. Is met alle hulpteugels volgens mij het geval. Met aan het halster/kaptoom los longeren, krijg je geen extra spieropbouw....dus beetje vage opmerking over dat zonder bit.

Precies mijn redenatie... Vragen waarom hij geen bit in mag heb ik wel gedaan, maar aangezien de DA duits is en mijn duits niet zo denderend, begreep ik het antwoord niet helemaal...

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:33

ìs het geen optie om hem gewoon aan het halster te longeren en dan een bijzetteugel of iets dergelijks om te doen of je kunt hem over balkjes of dergelijke laten draven en verder veel overgangen laten maken en schijnovergangen oja volgens mij kun je beter even iemand erbij halen die beter duits spreekt Tong uitsteken
suc 6

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 23:03

blazelover schreef:
ìs het geen optie om hem gewoon aan het halster te longeren en dan een bijzetteugel of iets dergelijks om te doen of je kunt hem over balkjes of dergelijke laten draven en verder veel overgangen laten maken en schijnovergangen oja volgens mij kun je beter even iemand erbij halen die beter duits spreekt Tong uitsteken
suc 6

Ja daar ben ik ook mee bezig idd! Had ik toen gelijk al willen doen maar de nederlandse stagaire was met verlof. Ik probeer haar al een paar dagen aan de telefoon te krijgen maar het lukt nog niet echt... Er wordt wel aan gewerkt dus Knipoog
Aan het halster met bijzetteugels werkt volgens mij niet bij mijn pony.. Dat is juist het probleem... Balkjes lopen ga ik idd wel mee bezig zodra de bak weer een beetje begaanbaar is Lachen

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 02:00

Kyona schreef:

Hhmm, hier ben ik het niet mee eens. Je kunt je paardje heel zeker wel spieren laten 'kweken' zonder allerlei bijzet-spullen. Je moet hiervoor wel actief aan het longeren gaan. Vooral buiging is w.b. rugspieren heel belangrijk omdat je zo een aanspanning vd binnenste en uitrekking van de buitenste rugspier krijgt.
Hoe te doen? Best met een kaptoom zodat je je lijn op het 'puntje van zijn neus' kunt bevestigen. Je vraagt hem lichtjes te buigen (nooit trekken want dan krijg je tegengesteld effect omdat je paardje zich in evenwicht moet gaan houden, het is meer een soort zachtjes 'aanbellen') en richt ondertussen jouw navel (of eigenlijk je onderbuik) op het punt waar hij 'omheen zou moeten buigen' en drijft met je zweep of hand zijn binnenachterbeen meer onder zijn lijf. Ook kun je als je volte niet te groot is en je paardje goed op de zweep reageert hem zachtjes aanraken op de plek waar je been zou liggen (=punt waar hij omheen zou moeten buigen Lachen ).

Succes!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:51

Kun je geen side-pull gebruiken gebruiken?

=^.,.^=

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:45

Hoi hoi....ik heb ook gehoord van Emiel Voest dat het de voorkeur heeft om zonder bit de pessoa te gebruiken....maar ik weet niet meer waarom! Vreselijk!! Ik heb wel gemerkt bij een vriendin die haar paard met bit en slof longeerde (met bit), dat haar paard de neiging kreeg om in een modelletje te gaan lopen zonder goed de rug te gebruiken...nu is dat wel op te lossen, maar misschien is met een halster de pessoa net vriendelijker en houden ze makkelijker contact in plaats van weg t eduiken?? Kweetniet, ik oppe rmaar wat....je kunt de pessoa prima gebruiken met een rijhalster van emiel voest...die geven net wat directere aanwijzingen dan een stalhalster (die de druk juist moet verdelen). Maar het blijft zaak om het paard over vier benen te laten lopen...hopelijk heb je hier iets aan....dubbele lijnen kan hetzelfde effect hebben, maar daar moet je dan wel eerst even aan werken Lachen Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het zal gaan allemaal.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 18:10

Elpharo schreef:
Hoi hoi....ik heb ook gehoord van Emiel Voest dat het de voorkeur heeft om zonder bit de pessoa te gebruiken....maar ik weet niet meer waarom! Vreselijk!! Ik heb wel gemerkt bij een vriendin die haar paard met bit en slof longeerde (met bit), dat haar paard de neiging kreeg om in een modelletje te gaan lopen zonder goed de rug te gebruiken...nu is dat wel op te lossen, maar misschien is met een halster de pessoa net vriendelijker en houden ze makkelijker contact in plaats van weg t eduiken?? Kweetniet, ik oppe rmaar wat....je kunt de pessoa prima gebruiken met een rijhalster van emiel voest...die geven net wat directere aanwijzingen dan een stalhalster (die de druk juist moet verdelen). Maar het blijft zaak om het paard over vier benen te laten lopen...hopelijk heb je hier iets aan....dubbele lijnen kan hetzelfde effect hebben, maar daar moet je dan wel eerst even aan werken Lachen Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het zal gaan allemaal.

Ik ga het een tijdje aankijken zonder bit idd... Dubbele lijnen (met halster) heb ik geprobeerd maar dat was niet zo'n succes Haha!