Als eerste hartsikke bedankt voor de reacties die ik nu al heb 
natas101 schreef:ik denk dat hij zo voor je uitloopt omdat hij zijn energie gewoon kwijt wil en dus (zeg maar) wil gaan renne ik weet niet of je je pony wel longeerde enz ..zodat hij/zij z'n energie kwijt kan...
mischien komt het daar door...

Longeren doe ik zeker niet hij is nog maar 2 en in de wei kan hij gewoon al z'n energie kwijt 
Amable schreef:VD en NH zijn 2 totaal verschillende dingen. VD is een vorm van sport met je paard waarin gehoorzaamheid een grote rol speelt. Nh is een manier van omgaan met je paard. VD is belasting, en daarom mag een paard niet jonger dan 2,5 zijn voor je met hem aan VD gaat doen. NH is geen belasting maar opvoeding, die je dus al aan een veulen mee kan geven. Als ik jou was zou ik me wat gaan verdiepen in NH. Ik moet heel eerlijk bekennen, ik doe aan VD en niet aan NH, tenminste, niet fanatiek. Ik lees er wel veel over en de dingen die naar mijn gevoel kunnen helpen om de band met mijn paard te verbeteren, die gebruik ik. Hopelijk heb je iets aan deze info, voor directe info over NH verwijs ik je naar anderen die daar veel meer verstand van hebben!
Ik heb heel veel aan die info! Ik heb me in NH al aardig verdiept maar ik wist niet zeker wat nou het beste is zeg maar.
Maar wat kan ik voor oefeningen doen van NH wat helpt dat hij achter me komt te lopen en wat niet te belastend is?