[AR] Tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] Tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 14:01

Ik heb even een vraagje.

Mijn ene hengstje is nu 88 cm van de zomer gaat hij voor de sulky. Mijn veulentje moet er over een paar jaar naast maar word waarschijnlijk veel groter. Hij is nu al 83 cm en is pas 8 maanden. Dus waarschijnlijk word hij zeker wel 95 cm. Is dat erg als er zoveel verschil in hoogte is als je tweespan gaat rijden?
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-02-05 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Anoniem

Re: Tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:09

Het hangt er imo meer vanaf of de pony's wel gelijkmatige gangen hebben. Of het erg is... sja... het zal misschien niet het mooiste zicht zijn, maar als ze een goed gelijkmatig span vormen, is er toch geen probleem?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:17

Het hangt een beetje van de gangen af.

Dit span is 94 en ong 88/89 cm groot. Twee pony's die niet echt mooi naast elkaar passen. Tammy is klein, bol, horizontaal gebouwd met fijn beenwerk. Dennis is grover, lang gelijnt, loopt met veel meer oprichting en is netjes op gewicht.
Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 14:32

Ja de ene is puur shetland gefokt en zal ook wel wat breder worden. De andere is een rank mini hengstje. Zijn eigenlijk altijd op gewicht i.v.m met keuringen en shows.

Maar het kan dus verder niet kwaad.

Om dressuur te straten als tweespan had ik al opgegeven dus als het eenminder mooi gezicht is maakt niet zoveel uit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:12

Je rijdt toch voor jezelf en niet voor een ander, neem ik aan?
Als het lekker rijdt, waarom niet? Je merkt zelf snel genoeg of het wat is of niet. Als ze dezelfde gangen hebben maakt het niets uit, dan maar een hoogteverschil...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:50

Ja inderdaad.

Wilde toch wel wedstrijden gaan doen maar aan de dresuur hoef ik zeker niet mee te doen met zo'n hoogte verschil of wel. Zullen hier vast wel dressuur menners zijn toch?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:00

Het mag geloof ik voor wedstijden..maar 2 of 3 cm. schelen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:17

Amgiootje; Waar staat dat dan?

Karoliena; Ik rij dressuur, Liberty, Confetti, Dyonne, Mriekie, Lauratweespan en waars. nog wel meer Lachen
Maar als jij het leuk vind om dressuur te rijden doe je dat toch. Je zal dan alleen moeten accepteren om eens een punt minder te krijgen door het hoogte verschil. Maar als de gangen gelijk zijn mag het naar mijn idee geen problemen opleveren.
En vergeet niet; Jij rijdt voor jezelf en niet voor die jury, die jury zal je echt niet missen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:35

Ohh dus dat mag wel gewoon leuk.

Vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk met je pony meedoen met de maraton.

Met shetjes kan je zeker alleen tweespan of mag/kan je ook eenspan doen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:45

Sjonniej schreef:
Amgiootje; Waar staat dat dan?.

IK dacht dat een keer gelezen te hebben..daarom zei ik er ook bij: geloof ik..omdat ik het niet helemaal zeker wist !

Karin

Re: [AR] Tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:02

VMR --> UZ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:25

karoliena schreef:
Ohh dus dat mag wel gewoon leuk.

Vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk met je pony meedoen met de maraton.

Met shetjes kan je zeker alleen tweespan of mag/kan je ook eenspan doen.

Op www.knhs.nl kan je zo de regelementen vinden, daar kan je alles nakijken. Maar op veel (wilde) wedstrijden, die niet onder de vlag van de KNHS worden gereden en voor niet-startkaarthouders zijn kijken er niet naar.
Aangezien onze pc is vernieuwd staat Adobe er nog niet op en kan ik zelf het regelement niet openen. Maar voor samengesteld is de leeftijd voor klasse 1, 2, 3; 4 jaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:39

Bedankt.

Wat is eigenlijk de beste manier om te beginnen met wedstrijden.

In ieder geval met dressuur neem ik aan. Ik zat zelf te denken aan een jaar of vier of is dat te vroeg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:54

karoliena schreef:
Bedankt.
Wat is eigenlijk de beste manier om te beginnen met wedstrijden.
In ieder geval met dressuur neem ik aan. Ik zat zelf te denken aan een jaar of vier of is dat te vroeg.

Mijn ouders doen al 20 jaar Samengesteld rijden en ik ben deze winter als eerste van de familie begonnen met dressuur en vaardigheid.

Het ligt eraan hoe jij je marathon rijdt. Als je de marathon vanaf het begin meteen wilt winnen, dan doe je iets fout, dan is de kans groot dat je iedere 2 jaar een nieuwe span kan kopen. Maar als jij je hindernissen in het begin netjes dressuurmatig in draf riijdt en hooguit in galop naar de finish gaat, dan komt het wel goed.

De sfeer bij het samengesteld is zowiezo veel leuker, maar de meeste wedstrijden zijn 2-dagen. Dus je moet het wel rond kunnen krijgen dat je 2 dagen weg kan blijven van huis. Vergeet natuurlijk ook niet dat er ook een dressuurproef en een vaardigheidsproef bijzit, de dressuurproef voor het samengesteld is zowiezo veel lekkerder rijden en je hebt een heerlijke grote baan.

Maar als je je marathon net rijdt alsof het een dressuurproef is, dus niet gaan rukken, plukken en jagen. Dan maakt het niets uit. Dan gaat het vanzelf beter lopen. Mijn pony is ook begonnen met samengesteld en doet dit nu al 8 jaar, en hij staat dressuurmatig ook gewoon nog super in de hand.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:30

ik denk wel dat het kan met het verschil. het zal er alleen wat minder mooi uit zien. ik ben alleen wel bang dat de kleinste het met zijn gangen niet bij zal houden maar dat zie je dan pas echt. ook al scheelt het maar een paar cm op deze hoogte is dat toch best veel.

en tsja als je echt marathons wil starten zal het veel trainen worden. je bent natuurlijk wel kort en wentbaar maar de beentjes van je pony's zijn duidelijk een stuk korter.

in je dressuur gaat het om hoe je pony's lopen en niet hoe groot ze zijn. je krijgt misschien af en toe een puntje minder krijgen voor het bij elkaar passen ofzo. hoewel het met shetten zowieso erg moeilijk is om een nette proef te rijden. je kan ze niet onder het zadel bij rijden en de nekjes etc. zijn gewoon veel korter. maar de aanhouder wint zeggen ze altijd!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:41

laura2span schreef:
en tsja als je echt marathons wil starten zal het veel trainen worden. je bent natuurlijk wel kort en wentbaar maar de beentjes van je pony's zijn duidelijk een stuk korter.

Wedstrijden in het hoge noorden gaan starten, heb je korte hindernissen Lachen Op Texel heb je hindernissen rond 30 sec. dan maakt het niet zoveel uit hoe lang de pootjes zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:04

Hoewel het met shetten zowieso erg moeilijk is om een nette proef te rijden. je kan ze niet onder het zadel bij rijden en de nekjes etc. zijn gewoon veel korter. maar de aanhouder wint zeggen ze altijd

Valt ook wel weer mee hoor je kan een hoop met de lange lijnen. De oudste loopt lekker aan de teugel en kan goed verruimen en verzamelen.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:33

grote verschil maakt niet uit. simone bruys rijd ook met haar shetten hoog. toen ze nog bij ons in de les mende. reed ze met een kleine van rond de 1 meter en eentje van 1.12. het zag er wel minder mooi uit maar who cares. nu heeft ze overgens een grotere erbij gekocht omdat dat toch wel makkelijker was maar 12 cm is ook niet niks.
hier schelen de shetten 2cm frits is meer chique shet en rosalie meer de wat shetterige shet Cool maar het staat toch erg leuk naast elkaar.

ja shetten doen het toch ook goed. zo is er met marco (ookwel max) van de kleine nes ZZ gestart in de dresuur. Schijnheilig frits z'n familie .
en simone bruys doet het ook goed in de marathon. uitgestrekte draf is wel wat lastiger met die korte shetten-pootjes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:59

Strekken heeft die van mij niet zo veel moeite mee. Maar inderdaad verzamelen gaat een stuk makkelijker als veruimen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:08

karoliena schreef:
Strekken heeft die van mij niet zo veel moeite mee. Maar inderdaad verzamelen gaat een stuk makkelijker als veruimen.

Maar het is voor een jury wel veel moeilijker te zien, zeker in een span.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:46

Ja dat zal wel. Als je tussen grotere spannen rijd zal het er zowiezo dribbelig uitzien