[AR] [LO]Longeervraagje!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

[LO]Longeervraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:43

Hey,

Ik heb een vraagje: Tijdens het longeren krijg ik mijn paardje heel erg moeilijk terug van de draf naar de stap. Van galop naar draf gaat perfect, aleen naar de stap gaan is een klein probleempje.
Ze negeert dan mijn commando, ik zeg altijd eerst de gang en dan Hooooooo. Dit doe ik ook met harder gaan ik zeg draf en dan klik ik 1 keer en dan reageert ze direct.
Maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat ze sneller reageerd op mijn stap commando???
Ik doe wel heel veel overgangen, half rondje stap dan weer over naar draf, dan weer over naar stap enz. Zo doe ik dat met alle gangen ik wissel het lekker af.
Als je een paard harder wil laten gaan dan kun je nog klein beetje bijtikken met een klein zwwepje of stuk van de longeerlijn.
Maar hoe kan ik het nou concreet aanpakken als ze ht commando negeert???
Hoop op veel tips...

Gr Marieke
Laatst bijgewerkt door Katja op 23-02-05 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

LaTroelala

Re: Longeervraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:09

Ik wissel in de gangen ook van tempo, mijn commando om langzamer te gaan is rrrrrrustiggggg met een lage stem.
Een kleine ophouding als ze niet snel genoeg reageerd wil ook wel eens helpen.
Mijn merrie heeft ook moeite met terug gaan naar stap, ik laat haar langzamer draven en maak rustig de longeerlijn korter met het rustig commando duidelijk STAPPENNNNN en blokkeren met mijn lichaam word het langzaam beter.
Ook bij longeren moeten ze gehoorzamen, een half rondje erover doen om over te gaan van draf naar stap moet voldoende zijn, in eerste instantie kan dat wel 3 rondjes duren, met geduld en duidelijke commando's moet je naar dat halve rondje toe kunnen werken.
De overgang van draf naar stap is wel zwaar, daarom hebben veel paarden daar moeite mee.
Veel belonen bij snel reageren is ook heel belangrijk, als je paard dus goed reageerd op je draf (sneller) commando beloon je dat met je stem, goed zo braaffffffffff zodra je paard dat dus ook doet met terugnemen beloon je dat ook.
Bij mij gaat het steeds beter, de aanhouder wint!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:13

misschien kun je proberen met rijden, overgangen te maken, telkens stap,draf, en weer terug in stap, en zo telkens door... en daar bij je stem te gebruiken!

succes er mee!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:21

Verplaatst van VMR naar UZ.