[AR] mennen of rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

[AR] mennen of rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:16

ik ben heel erg benieuwd naar de KINDEREN die eerst paardreden, maar daar vanaf zijn gegaan om dat het mennen leuker was.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 20-02-05 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

Sjonniej

Re: mennen of rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:29

Ik heb tijdens mijn 10e en 11e levensjaren ohz. gereden. Toen mocht ik nog niet mennen ivm. leeftijd en wou ik toch heel graag rijden. Achteraf gezien was het eigenlijk niet echt alles, aangezien de pony's te sterk en groot voor me waren. Deze tijd kreeg ik wel iedere week goed privéles, dressuur.
Toen heb ik een jaar alleen aangespannen gereden (toen ik 12 jaar was) en daarna ben ik weer ohz. buiten gaan rijden. Ik had veel geleerd van het mennen en kon de pony's nu ook ohz. de baas.
Sinds vorige zomer rijdt ik zelfs weer dressuur ohz., maar alleen reacreatief. Asjeblieft geen wedstrijden.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:37

cijsalover schreef:
KINDEREN

wat bedoel je hier mee?! ik ben 18 maar men al weer een hele poos.

Mijn vader heeft het koetsiersbewijs gedaan en is toen bij een boer terecht gekomen. Mijn zusje en ik vonden het allemaal wel erg leuk maarja de paarden waren allemaal veel te groot, dus zijn wij op de plaatstelijk manege begonnen met OHZ, die boer (waar mijn vader nog steeds kwam) vond die manege eigenlijk maar waardeloos voor ons dus vond dat wij onze eigen pony moesten hebben, dus mijn ouders Cindi gekocht (dit is ongeveer 3 jaar naar het begin van het verhaal, en Cindi was drachtig)
eigenlijk was ik al wat te groot voor Cindi maar het kon allemaal wel, ondertussen hadden we bij ons op de menvereniging de mini-menners een groep van 8 kinderen die menles kregen (hier zat een volwassen iemand naast) ondertussen was ik uit Cindi gegroeid, maar een lieve pony verkoop je niet en omdat wij als enige bij die boer OHZ reden en de rest aan het mennen was, zijn wij ook begonnen met mennen van Cindi. Ondertussen had Cindi al lang een veulen(dat toen 3 jaar was): Nelson, dus die ook maar beleerd voor het mennen en ondertussen hebben we dus al weer 3 jaar ons eigen 2-span Haha!

Pink_Horizon

Re: [AR] mennen of rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:14

Ik ben, zoals denk ik iedereen, begonnen met gewoon rijden.
Van mijn 7e tot mijn 15e ofzo.
Toen ik gek werd van a pony's, en ik een eigen a pony kreeg, besloot ik dat als deze oud genoeg was dat ik wilde gaan mennen.
Of je iemand van 15 ziet als een kind weet ik niet Knipoog maar ik men dus sinds dat Pink 2,5 is, dat is nu dus ruim 3 jaar, dus toen was ik 17... Lachen

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:52

Ik ben nu geen kind meer, maar ik ben ook op mijn ... eh, ik weet niet precies hoe oud ik was, 11/12 de ofzo Verward begonnen met mennen.
Daarvoor reed ik en het mennen ben ik erbij gaan doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:01

Ik ben pas op mijn zestiende begonnen met paardrijlessen (toen kon ik het zelf betalen, mijn ouders konden het niet betalen) en ik heb toen 4 jaar gereden. Daarvoor wel regelmatig een paardje gehuurt voor een ritje. Na die vier jaar ging ik verhuizen naar een andere stad maar de manege daar beviel me niet (kouwe kak zeg maar) Ik ging als vrijwilliger werken op de dierenambulance en toen heb ik Hero bij een opvang gevonden en gekocht. Het idee om te gaan mennen kwam toen pas bij me op. Ik vond het leuk dat ik hier samen met mijn man mee bezig kan zijn. Ik men dus sinds ik een jaar of 22 ben. Rij nu nauwelijks meer onder het zadel.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 12:54

mriekie schreef:
cijsalover schreef:
KINDEREN

wat bedoel je hier mee?! ik ben 18 maar men al weer een hele poos.

om even te weten wie van 12 van paardrijden af is om te mennen, net zoals ik. Tong uitsteken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:08

ik ben op mijn 16e in aanraking gekomen met de mensport. Daarna kreeg ik problemen met mijn gezondheid en stond het mennen en rijden op een laaag pitje. Ik had destijds een E-pony, die we hebben laten dekken. Haar veulen bleef een d-pony, te klein voor mij, en die hebben we vorig jaar laten betuigen. Dus ik rijd nu ruim een jaar (serieus) aangespannen. Binnenkort wil ikeen startkaart aanvragen. Ik rijd nu ook weer onder het zadel, maar net als sjonnie aub geen dressuuurwedstrijden meer!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:39

ik ben er nu mee bezig en krijg op een zz paard prive les en dat wil ik blijven doen daaron wil ik later ook een dressuur paardje en een lekkere drukke maar liefe welsh hengst Vork

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:40

oo en ik ben 12 en zit al op een paard vanaf mijn 3de bij me tante Clown

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:00

Ik rijd al vanaf 10 jaar jong. Nu sinds 3,5 jaar (volgens mij) ben ik groom bij een menner. En zo rol je langzaam in het wereldje.
Ben ondertussen 18, heb sinds vandaag mijn koetsiersbewijs. En ja, zal best geregeld mennen, maar onder het zadel blijf ik zeker ook rijden.
Ik vind dat net wat makkelijker en geen groom nodig. Natuurlijk blijf ik ook fanatiek groomen, dat vind ik erg leuk.
Onder het zadel train ik de pony voor het mennen, en denk dat je dat ook snel nodig hebt in de hogere klasses. En vind rijden ook erg leuk. Ik rijd geen wedstrijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:32

Ik heb eerst een tijdje op de manege gereden en ben daarna aan het mennen geslagen. Ik doe nu beide en vind het beide super om te doen!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:38

Hoi! Ik wou ff zeggen dat ik op mn 6e ofzo ben begonnen met sturen met de shetlander... Toen ik 14 was kregen we een pony erbij van mn oom (hij had ongeluk gehad) om te beleren/keuringsklaarmaken (wat onze dagelijkse hobby is!) daar heb ik t eigenljik mee geleerd en 4 maand later (toen ik dus al veel geleerd had) heb ik de volle broer daarvan gekregen en die loopt nu in de dressuur/vaardigheid en oefenmarathons (volgend jaar officiele marathons) maar ik rijd ook ohz met mn kwpn rijpaard (die we vorig jaar erbij gekocht hebben naast onze stal vol met tuigers...) en daar doe ik dressuurwedstrijden mee (en wel eens springen) maar kan wel merken dat ik daar tijdens mn opleiding (paardenhouderij) veel aan heb dat ik alles eigenlijk wel een beetje kan... En alles zuperleuk vind! ahah...

Groeten aan alle bokkers!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:20

Dyonne schreef:
Onder het zadel train ik de pony voor het mennen, en denk dat je dat ook snel nodig hebt in de hogere klasses. En vind rijden ook erg leuk. Ik rijd geen wedstrijden.

De paarden van Ijsbrand worden ook niet voor niets 3 dagen in de week ohz. gereden. Op deze manier kan je veel beter de stelling en buiging trainen door je been- en zithulpen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:48

De halsbespiering wordt ook mooier van onder het zadel rijden, vind ik

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:08

Mijn kinderen (11 en 7) beginnen steeds meer de smaak van het mennen te pakken te krijgen maar rijden blijven ze ook nog leuk vinden en volop doen. Mennen en rijden gaan prima samen, het is inderdaad goed voor de paarden/pony's om ook gereden te worden en het is en blijft leuk om er op te klimmen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:23

Ik ben toen ik 6 was begonnen met rijden, onder het zadel dus. Toen ik 9 was, kreeg ik een eigen Shetlander, die ik eerst alleen onder het zadel reed. Toen ik bijna 11 was, kocht m'n vader Tekla, een Westfaals Koudbloed merrie, en die was al aangespannen beleerd, mijn vader heeft vroeger van alles met paarden gedaan, en door mij daar weer mee begonnen, en dus ook met het inspannen. Want dat vind hij wel wat leuker dan onder het zadel. En zo heb ik het geleerd, ook door te groomen bij wedstrijden, en m'n vader heeft het me dus geleerd. Enkel en dubbelspan.
Ik hoop ook nog is binnen enkele jaren mijn menbewijs te halen..
Ik rijd trouwens ook nog steeds veel onder het zadel, omdat ik dat ook heel leuk vind.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:18

ik rijd al vanaf m'n zevende, heb drie jaar even een andere sport gedaan en het paardrijden op een laag pitje gezet( ik ging wel eens met vriendinnen mee naar de manege ofzo) en na die drie jaar ben ik toch weer in de paarden terecht gekomen.....na een jaar of twee drie kon ik eindelijk mijn eigen pony kopen van mijn bij elkaar gescharreld krantenwijk- loon en kon ik mijn pony onderhouden van 60 euro in de maand.....ik had dus nix over, alles ging op aan de pony......ik spaarde daarnaast ook wat om af en toe eens uit te kunnen maar dat deed ik zelden......nu ik ben begonnen met de opleiding schilderen en ik vier dagen in de week werk en 1 dag naar school ga en de hele dagen op de bouw doorbreng, verdien ik nu meer geld....zo heb ik veel geld gespaard voor mijn kar + tuig......mijn pony heeft vroeger altijd met haar moeder voor een huifkar gelopen voordat ik haar kocht en ik zei als ik het geld ervoor zou hebben wil ik gaan mennen met haar, want ze vind het ontzettend leuk om voor de kar te lopen.......nou, en nu heb ik mijn karretje nog geen half jaar.......straks ga ik mijn menbewijs halen maar nu ben ik eerst bezig met mijn autorijlessen......het rij examen staat voor de deur en als ik zoveel tegelijk doe( in mei heb ik examen van de schildersopleiding) dan wordt dat nix......dan heb ik drie examens in het vooruitzicht en dat zou teveel worden om te leren etc. maar met mooi weer trek ik erop uit en daarnaast rijd ik quitte(mijn pony) ook gewoon recreatief buitenritjes en 1 keer in de week dressuurles op haar niveau......en dat oefen ik ook graag in de binnenbak......ze gaat al aardig nageven......het gaat echt goed.....misschien ga ik binnenkort ook een wedstrijdje op een manege rijden met haar, even kijken hoe dat gaat......gewoon een b-proefje onder het zadel......

groetjes michelle

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:29

Ik heb ongeveer 8/9 jaar altijd gewoon gereden. Maar heb ook mencursus gevolgd, dat is echt super leuk. En nu men ik regelmatig paar shetjes van een goede vriend van me. Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:50

Ik rij paard sinds mijn 8e.
Toen ik 11 was ging ik Evita verzorgen, een haflingermerrie die bij mij in de buurt stond. Ik mocht haar onder het zadel rijden, de eigenaar mende met haar en ik ging wel eens mee. ik mocht wel eens een stukje sturen maar was toen nog erg jong, dus heb niet zelf leren mennen. Toen ik 13 was zou Evita verkocht worden, ze is toen uiteindelijk van mij geworden Haha!
Ik heb Evita de jaren er na alleen nog maar onder het zadel gereden, dressuur en recreatief.
Totdat ze vorig jaar kreupel werd, ze heeft bijna een half jaar stil gestaan. de oorzaak hebben we (na een aantal keer kliniek) nooit kunnen vinden, ze is vanzelf weer goed gaan lopen. We zijn toen bij een dierfysiotherapeut terecht gekomen en Evita blijkt een vrij zwakke rug te hebben, ook volgens haar zou het aangespannen rijden erg goed zijn voor Evita. Ik wou dit al een hele tijd omdat het me heel leuk leek, en omdat Evita het geweldig vind! Inmiddels heb ik een tuig en een wagen, Evita is geweldig braaf, ontzettend ervaren voor de wagen dus voor mij de perfecte pony om het allemaal te leren Lachen Ik heb nu veel hulp van stalgenootjes, maar wil deze zomer ook zelf mijn koetsiersbewijs gaan halen. (daar heb ik nu absoluut geen tijd voor..)

Ik rij haar nu ook weer onder het zadel, wat heel goed gaat. het aangespannen rijden staat even op een laag pitje, maar als het weer wat warmer is en ik weer wat meer tijd heb wil ik het zeker vaker gaan doen Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:38

Ik heb nooit gereden en men nu sinds mijn 20 ste, dat is nu zo'n twee jaar.
Ik heb nu drie jaar pony's en deed vrijheidsdressuur, maar er stond een wagentje op de wei, als ik die opknapte mocht ik die ook gebruiken. Dus heb ik dat gedaan en ben mijn koetsiersbewijs gaan halen, Eli beleerd en gaan mennen. En ben van de week begonnen Roger te beleren om in tweespan te gaan lopen met Eli.

Ik moet zeggen dat ik de laatse tijd toch eigenlijk het rijden wel mis, wil het toch wel leren, maar daar heb ik nu de tijd/geld niet voor dus voorlopig hou ik het bij al het andere.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:30

Ben op mijn 7de begonnen met paardrijden, en op mijn 13de toevallig in de aangespannen wereld gerold. Ik had toen geen pony meer en de voorzitter van onze ponyclub/rijvereniging vroeg of ik een pony van hem wilde rijden. Hij heeft een heleboel hackney's en vanaf dat ik daar kwam ben ik met hem meegegaan naar wedstrijden om voor te brengen. Toen ook al met de training geholpen, en dus vaak pony's voor de kar gehad. Op mijn 16de (minimale leeftijd) heb ik zelf mijn eerste wedstrijd gereden. Ondertussen reed ik al die tijd dus ook nog een pony bij hem, en op mijn 17de naar de paarden gegaan. Dit 2 jaar volgehouden, maar 2 jaar, 2 paarden en 2 eigenaars verder heb ik me uiteindelijk helemaal toegelegd op de aangespannen sport. Nu ben ik 31, en heb 2,5 jaar geleden een jaarling gekocht om toch weer wat recreatief onder het zadel te kunnen rijden. Serieus zal ik dat nooit doen, misschien in de winter een keer een wedstrijdje meepikken, maar de aangespannen sport heeft mijn hart gestolen, en ik vind de wedstrijden daar ook enorm gezellig. En met een 50 wedstrijden in het groene seizoen is het niet te combineren met ook nog een rijpaard in de sport uitbrengen.