[AR] geschikt bit voor shetlander

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

[AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:52

Wie heeft raad?

Met onze kleine maat shetlander mennen we momenteel met een enkel gebroken bustrensje (maat 9,5 cm). Dit komt omdat ze op 3 en 4-jarige leeftijd de liverpoolstang (maat 10,5 cm) niet prettig vond. Waarschijnlijk omdat ze toen d'r kiezen wisselde, ze reageerde er i.i.g. paniekerig op.

Omdat we ook buiten rijden en ze nog niet echt verkeersmak is, willen we eigenlijk overgaan op een stang. Met zo'n rubberlaag erom heen, wil ze de liverpoolstang wel in en knabbelt ze er ook op. Maar het bit is eigenlijk te groot (steekt ruim een cm uit) en met dat rubber ook wel een beetje dik. Ze heeft echt een heel klein mondje Knipoog

Nu dacht ik zelf dat een stangetje met pompwerking en/of een met tongvrijheid voor haar wel prettig zou zijn. Maar dan wel in de kleinste maat (9,5 cm). Is dit inderdaad een goed idee? En waar koop je zo'n bit (zijn ze wel te krijgen)? Ik zou advies erg op prijs stellen!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 17-02-05 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:06

Als je er leer omheen wilt doen, zal je ook je pony zijn mond groter moeten maken Lachen Menstangetjes zijn over het algemeen al vrij dik voor een shetlandermondje, als je die dan ook nog in gaat pakken, wordt dat allemaal veel te dik.

Als ze gevoelig is, kan je met een Utrechtse Stang gaan rijden, deze heb je wat eerder in de goede maat, zijn goedkoper en werken op het bovenste gat minder scherp in dan een Liverpool op het bovenste gat.

Bij Divoza kan je ze bestellen, hier in Maasland bij de Mr. Ed verkopen ze ze ook. Bij Letty kan je ze halen, bestellen. Ik denk bij de meeste grote ruitersportzaken wel, zolang ze maar wat meer van het mennen hebben.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:44

We hebben inderdaad ook gedacht aan de scherpte van het bit en dus een utrechts stangetje geprobeerd, maar daar wilde ze niet eens haar mond op dicht doen. Daarom heb ik het gevoel dat een bit met pompwerking voor haar plezierig zal zijn. Het lijkt er namelijk op hoe 'vaster' het bit, hoe moeilijker ze het vindt.

We hebben al wat winkels bezocht (Divoza, de stal, Hippo) maar nergens hebben ze andere bitjes dan de liverpool en utrechtse stang.
Iemand die een goed adres in het Noorden weet? Waar ze voor de kleine maat spullen hebben (zoals een passend hoofdstel, waar je niet gaten bij hoeft te maken en de helft van het hoofdstel eraf moet knippen...) Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:59

Hoezo is een Liverpool niet goed dan? Die zijn ook pompend te verkrijgen en anders kan je ze zelf wat uitveilen, zijn ze ook pompend.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:45

Okay, dat van dat uitveilen wist ik niet!
De kleinste maat liverpool die ik heb kunnen vinden is 10,5 cm, maar die steekt een ruime cm uit haar mond. Nu dus nog op zoek naar een kleinere...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:21

Als je een pompend bit neemt, neem dat ook bitringen erbij! Anders is je paard zijn mond binnen de kortste keren open. Dus waarschijnlijk is 10.5 dan wel goed, als je bitringen eraan doet.

solerolover
Berichten: 142
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: wolsum

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:39

als ik jou zou ik proberen een dik bitje te zoeken vaak zijn de bitjes voor wat kleinere pony's heel dun :S dat is best scherp als je nu een een wat dikkere bustrens neemt is wel zo pony vriendelijk Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:06

Maar een dikke bustrens is vaak veel te dik voor een klein mondje. Een pony-bitje lijkt wel scherp, maar als je er een dikkere in gaat doen is het veel te groot en past het niet in zijn mond.

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:15

Ik heb nu een liverpool/nederlandse stang met tongvrijheid voor mn shet bestelt deze hebben niet van die lange haken. Ik ben beniuwed hoe die bevalt.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 11:39

MaiNat: waar heb je dat bit besteld?
Met pompwerking heb ik alleen nog maar gezien vanaf 11,5 cm en dit is helaas veel te groot. Als je een adres of telefoonnummer hebt, heel graag (pb)!

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:25

Sjoniej zegt: Als je een pompend bit neemt, neem dat ook bitringen erbij! Anders is je paard zijn mond binnen de kortste keren open. Dus waarschijnlijk is 10.5 dan wel goed, als je bitringen eraan doet.

Als de maat 9,5 is is 10,5 natuurlijk met bitringen ook veeeeel te groot.
Wel beetje logies want zo breed zijn die bitringen niet...
Of je moet er aan elke kant iets van 3 aan doen Knipoog Tong uitsteken

suc6 met het vinden van het juiste bit!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:44

Het valt wel mee hoor, als je er bitringen aanwilt doen moet je min. een halve maat groter nemen, anders is hij al snel te smal.
Mijn trensje (zonder ringen) is een halve tot 1 maat kleiner als me liverpool met ringen.

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:13

fly's mond is 10.5 gemeten maar er moesten nog bitringen bij anders haalt ze misschien haar mondhoeken open daarom heb ik 11.5 bestelt, mocht hy te groot zijn ruil ik hem gewoon.

Ik heb hem bestelt bij Faubaland zeeman in Winkel

Faunaland Zeeman
Zandloper 9
1731 LM Winkel
Tel: 0224 - 54 15 93
Fax: 0224 - 54 26 97
Openingstijden:
maandag: 13.00 uur / 18.00 uur
dinsdag: 09.00 uur / 18.00 uur
woensdag: 09.00 uur / 18.00 uur
donderdag: 09.00 uur / 18.00 uur
vrijdag: 09.00 uur / 21.00 uur
zaterdag: 09.00 uur / 16.00 uur
zondag: gesloten
pauze:

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:08

Dank je OK dan!

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:18


capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:15

Ik heb voor mijn shet een bit met ringen. Dus het is wel gewoon recht, maar zonder scharen. Daar zit ook rubber op en die is ook in shetlander maat te krijgen. Die werd mij aangeraden, omdat er op de shet gereden word en ik eraan zat te denken om te gaan mennen. Mss is dat iets voor jou shet?

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:25

Mijn paard heeft 11.5 maar met bitringen ook... Maat groter is te groot en maat kleiner te klein...

Dus daarom dacht ik dat die shet toch echt wel 9.5 moet hebben.
Maar we zien wel Knipoog

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 23:05

Gevonden Haha!
Op de menles zijn we naar een ander uur gegaan en daar raak ik aan de praat met een dame die ook kleine maat shetjes heeft. En zij heeft een stangetje met tongvrijheid gevonden van 9,5 tot 10 cm groot. Ze heeft het laten zien en het is precies wat ik zoek.

Nu nog naar Diepenheim, want daar zit de winkel. Van Boven heet de eigenaar. Wellicht een goede tip voor andere bokkers met hetzelfde probleem Clown

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [AR] geschikt bit voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:48

die heb ik ook!
Een liverpool met tongvrijheid. Ze heeft m nu 1 x gebruikt en het ging super. Er komennog 2 bitringen in en van dat latex om het bit.