[AR] [NH] schudden met hoofd, dominant?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[NH] schudden met hoofd, dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:39

hallo,

zoals ik in andere topics al verteld heb, doe ik de laatste tijd steeds meer aan NH, en het gaat heel goed. Alleen heb ik 1 vraagje: soms als ik hem mij laat volgen, dan doet hij het wel maar zwaait hij erg met zijn hoofd, en stopt hij elke keer net op tijd als ik stop. Is dit dominantie? hoe kan ik hem ervoor straffen/ het hem afleren?

alvast bedankt!

Faux

Re: [NH] schudden met hoofd, dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:11

trouwens, wat ik nog vergeten was,

ook gaat hij weleens omdraaien en bokken en dan een klein rondje om me heen rennen en dan komt hij weer braaf terug en doet hij alles weer...maar dan gaat hij ineens bokken Verward

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:56

Het lijkt sterk op spelen en uitdagen als ik dit zo lees. Ik neem aan dat hij geen hengst maar een ruin is.

De reden waarom hij net op tijd stopt is dat hij tijdens het hoofdschudden jouw niet goed in de gaten kan houden en dus ineens ziet dat je stil staat. Waar je aan moet denken is niet afleren, maar het paard leren jouw in de gaten te blijven houden door afstand te vragen. Dat hij er af en toe al bokkent begint te rennen is niet erg zolang hij maar afstand houd.

Dus meer afstand en niet te langdradig 1 oefening doen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:49

Veel oefeningen doen zodat hij/zij niet de kans krijgt om iets
uit te halen omdat hij/zij elke keer weer een opdracht krijgt.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:26

zou ook iets heel anders kunnen zijn....
Heeft verder niets met NH te maken, maar heeft hij geen haken, aan zijn tanden?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 09:30

dat lijkt me sterk, want met rijden, longeren, stappen poetsen, houd hij zijn hoofd wel stil Lachen hij doet het echt alleen als ik NH aan het oefenen ben. Verder nog leuke tips ofzo om nog met hem te gaan proberen? groetjes

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:49

schudden met het hoofd wanneer je met nh bezig bent zou best zoiets kunnen zijn, omdat je namelijk wilt dat je paard nagevelijk wordt, en gaat kouwen.

dat kouwen gaat minder plesierig met hjaken, daarvan vaak het schudden met het hoofd....

doe je ook nog andere dingen dressuur? doet hij t dan niet? kouwt hij dan wel eens? bijvoorbeeld op het bit?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:21

Lijkt mij geen haken aan z'n tanden..
Het komt mij wel bekend voor en dan doet mijn pony het echt als hij denkt van; ho dat wil ik niet of hij wil een andere kant op.
Denk dat het wel iets is van dominantie.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:26

Je merk hoe moeilijk dit is om van achter de pc te zeggen wat het is. Je moet het zien, want wat bij de ene domunantie is, is bij de andere spelen of onzekerheid. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar wat zeg je eigen gevoel er van? Als jij je paard volkomen vertrouwd dan verteld jouw gevoel vaak wat het nu is.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:34

Hoe bedoel je schudden? Ja knikken? Of gewoon alle kanten op? Dat laatste is naar mijn idee gewoon vragen of ze bij je mag komen.

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:25

Als m'n paardje iets niet wil of begrijpt of ik haar niet begrijp doet ze dat ook, het is bij haar meer een zwaaien met d'r nek/hals en hoofd dan alleen het hoofd.
Beetje iets van protest.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:56

ik heb inderdaad zelf het gevoel dat hij niet helemaal begrijpt wat hij moet doen... ik ga proberen om dat te voorkomen door nog consequenter en duidelijker te zijn Lachen heeft er iemand nog goede tips voor grondwerk, en erop zitten met alleen een halster en 1 touw?

groetjes