voor de kar of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

voor de kar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 13:41

Ik sinds een half jaar een Friese ruin van 3,5 jaar. De vorige eigenaar/handelaar vertelde mij dat hij al een paar x in 2-span meegelopen heeft. Ik ga een paar x per week met hem buitenrijden, hij is zo goed als verkeersmak. Alleen als hij enge dingen ziet zoals een wegafzetting met bewegende linten, wil hij nog wel eens proberen om te keren. Na een paar x aansporen gaat hij er rustig langs maar is wel erg kijkerig. Nu vroeg ik me af of het verstandig is om nu al met hem te gaan mennen. Omdat ik hem nog pas een half jaar heb. Aan de andere kant denk ik dat het juist goed voor hem is.

Ik wil eerst tuig gaan kopen en gewoon er achter gaan lopen, eerst in de bak en de wei en daarna op de weg met een helper. (Zo heb ik mijn pony ook beleerd). Als hij hier goed op reageerd wil ik een wagen gaan kopen.
Ik kan een nieuwe marathon/recreatiewagen kopen voor f1850,-.

Wat zouden jullie doen???

En wat voor een tuig??? Hij moet de kar een dijk optrekken, dus ik dacht zelf aan van dat IDEAL tuig. Is extra stevig en versterkt op de kritieke punten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:30

Persoonlijk zou ik zorgen dat hij zich niet meer omdraait als ie iets engs vind. Is toch een beetje een gevaarlijke eigenschap voor de wagen.
Maar je kan natuurlijk al wel beginnen met het wennen aan het tuig ed. Dat kan je dan ook weer in combinatie met het niet-keren doen. Samen met een helper, paard in de lange leidsels, jij erachter, helper bij het hoofd, voor het geval er iets engs is waardoor hij om zou kunnen draaien.
Zo went hij EN aan het tuig EN aan het idee dat er iemand achter loopt EN aan het verkeer ed.

Maar ik zou hem dus nog niet echt aanspannen voordat hij geleerd heeft om bij iets engs niet om te draaien.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:52

Ieder paard is anders, dus gewoon proberen en zien hoe hij op de verschillende situaties reageert.

Over dat "omdraaien" zou ik me eigenlijk niet zoveel zorgen maken... aangespannen dan bedoel ik. Dan doen ze dat juist veel minder makkelijk dan bij het rijden. (lamoen !).
Korgezegd, ik denk dus eigenlijk, integenstelling tot jantina, dat het aanspannen juist een goede oefening zou zijn om het omdraaien tegen te gaan.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

marethontuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:30

ik heb nieuw marethontuig voor mijn fries gekocht voor 1500 gulden.
deze is zwart met naylon tussen gestikt en onderleg is geel.
en voor kar is het niet teduur de mijne tweedehands marethonwagen kosten 3000 gulden.
veel geluk met beleren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:10

Wat dat betreft heb je wel gelijk Lageveld. Ieder paard is anders en het is moeilijker om te draaien voor de wagen.
Toch zou ik er wel voorzichtig mee zijn. Mijn paard, Isolda draait (draaide) zich WEL om als ik niet goed oplet. Dat doet ze heel handig.
Gevaarlijk dus. Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd. Ze is door de jaren veel braver geworden en ik geloof dat de laatste keer wel weer 4 jaar geleden is. TOch blijf ik altijd alert, maar goed, dat is zowieso al een must bij het mennen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:22

Ik denk dat je het rustig aan wel kunt proberen. Wat er al gezegd werd elk paard is anders. Als ik met mijn paard onder het zadel op de weg rij dan draait ie snel weg als ie wat eng vind. Voor de kar intereseerd het hem allemaal niks en loopt ie er gewoon langs heen. Je moet gewoon rustig beginnen. Mijn paard is trouwens ook voor de kar voor het eerst het verkeer in geweest.
Succes er mee!
Essie

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:08

een van onze paarden draaide onder het rijden ook om, maar voor de wagen probeert ze het niet eens. Ik denk dus dat het inderdaad een goede oefening is. Met het rijden is ze ook veel kijkeriger dan voor de wagen. (ligt misschien aan de oogkleppen). Verder loopt ze voor de wagen in het tweespan. Het andere paard laat zich niet snel bang maken dus ik denk ook dat ze zich daaraan optrekt.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

bedankt voor de reacties!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 21:11

Ik heb van dat IDEAL tuig gekocht en ga van de week beginnen met oefenen. Volgende maand begin ik met de lessen voor het koetssiersbewijs. waarschijnlijk met mijn eigen paard. Ze willen kijken hoe ver hij is en dan kan ik met hem de lessen volgen. Ik hoop dus dat hij het goed doet, vindt het wel tof om met m'n eigen paardje het koetssiersbewijs te gaan halen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:16

Als je de kans krijgt om de lessen met eigen combinatie te volgen, moet je die natuurlijk met beide handen pakken.
Dubbele lessen voor 1 prijs toch ? met, als het goed is een ervaren instructeur erbij, wat wil je nog meer.

Anoniem

2 wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:21

Als je bangt bent dat je paard zich gaat omdraaien rijd dan eerst eens een tijdje met een 2 wieler.
Deze draait nl gewoon mee, je kunt dan niet scharen of omgaan.
Zorg wel voor een goede rem of een broek.