[AR] [LO] Wat vinden jullie van bitstukje tijdens longeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

[LO] Wat vinden jullie van bitstukje tijdens longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:13

hoi hoi

ik vroeg mij af wat jullie vinden van longeren met bitstukje ??

Mijn mening vind ik dan zelf:
slecht want je geeft alleen druk op de buitenbitring. op de binnen komt geen spanning te staan

wat vinden jullie ??

Groetjes jennifer en (_) Trees (_)

nog meer mensen met Fjorden ??
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 09-02-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van bitstukje tijdens longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:52

Als jij niet teveel aan de longeerlijn loop te trekken valt het best mee hoor. Een longeerbitstukje is namelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat het bit niet door te mond wordt getrokken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:17

Ieh.... die bitstukjes zijn zo ontzettend slecht!
Helemaal bij enkel gebroken bitten, ik zal even gauw uitleggen waarom.
Het bitstukje zit aan 2 bitringen vast en dan aan de longeerlijn, de longeerlijn drukt tijdens beweging naar beneden en opzij.. wat gebeurt er met het bit... de schakel/olijf van het bit ( het midden ) wordt door het trekken van onderen omhoog in de lagen gedrukt, daarbij door de beweging nog even fijn heen en weer door de mond over de lagen heengetrokken... = niet prettig en zeer onjuist voor het paard dus

Persoonlijk heb ik altijd de longeerlijn 1 slag om de binnenste bitring, onder de kin door naar de buitenste bitring.
En soms wil ik nog wel eens de longeeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd achter de oren langs naar de buitenste bitring doen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 22:51

ja zo doe ik het ook, ik nu persoonlijk liever door de middelste bitring, achter de oren en dan buitenste ring vast, want mijn paard is nogal sterk en ben nu pas aan het leren longeren, en vind het zowieso wat fijner zo

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:54

Als je nu pas leert longeren zou ik niet beginnen met de longeerlijn achter de oren langs te doen. De druk is erg groot en als je zelf nog niet zo handig bent met longeren kun je je paard erg in de weg zitten hiermee. Vooral ook omdat je zegt dat hij sterk is, zou ik niet achter de oren langs doen als je er nog niet veel ervaring mee hebt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 23:47

hoi hoi

nee ik heb het eigelijk beetje raar gezegt :S sorry

ze is een fjord merrie van 6 jaar, ze kan wel longeren, ze snapt het ook best, terwijl ze gewoon doet alsof ze het niet snapt.. maar ik heb haar nu vanaf augustus als half eigen pony, ik doe haar iedere dag. maar ze komt ook gewoon op me af en ben toch beetje bang, al ben ik hard bezig daaraan te werken gewoon de baas te zijn, ze strapt gewoon, maar is het dan fout of goed dat ik een keer met de zweep een mep op de grond geef, ? en als ze het goed doet beloon ik haar met mijn stem, daar ben ik ook heel duidelijk mee met mijn stem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:24

SANEX schreef:
Persoonlijk heb ik altijd de longeerlijn 1 slag om de binnenste bitring, onder de kin door naar de buitenste bitring.
En soms wil ik nog wel eens de longeeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd achter de oren langs naar de buitenste bitring doen

Methode Lammert Haanstra?

Bitstukje is een typisch voorbeeld van een onzinnig stuk gereedschap. Pure geldverspilling.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 02:02

Bitstukjes zijn wel handig bij het gebruik van een halster. Dat zorgt er voor dat het halster aan de buitenzijde niet (of minder snel) in het oog getrokken wordt. Aan het bit bevestigen is niet zo'n prettig idee.
Ik geef de voorkeur aan een goed kaptoom. OK dan!

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 02:04

ikgeef de voorkeur aan longeren met twee lijnen kan je je paard ook beter aan het werk zetten Vingers aflikken

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:30

Ik haaat dat bitstukje! Zo een onding! En bij mijn paardje heeft dat dus geen effect. Ik had moeilijkheden met longeren en heb van een vriendin wat les gehad. Zij deed gelijk de longeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd achter de oren langs en vastklikken aan de buitenste bitring. Wat een verschil!

Ik verzorg deze week het paard van een stalgenoot (groot verschil, die van mij is 1.48 en deze 1.65 en 1 brok spier..effe wennen dus). Ik longeer hem iedere dag en zij gebruikt een bitstukje! Ontzettend vervelend vind ik dat, maar goed het is haar manier en ik ga niets anders uitproberen. Maar als het aan mij ligt mieter ik dat bitstuk direct in de container!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:18

Ik gebruik af en toe een bitstukje. Soms doe ik de longeerlijn door de binnenste bitring, aan de buitenste vast, en soms met bitstukje. Heb er nog nooit slechte verhalen over gehoord, maar blijf dit topic wel even volgen Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:09

Ik vind ze echt helemaal oliebol. Ze werken helemaal verkeerd in. Geef mij maar een kaptoom trouwens.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:36

ik gebruik een longeerbitstukje alleen met het halster. anders gaat het halster helemaal scheef zitten. (ie trekt nogal) maar met hoofdstel door de bitring heen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:04

ik gebruik `m helemaal niet ...
Soms heb ik `m eraan hangen om een bijzet aan vast te maken die we dan aan de ringen tussen haar voorbenen vast maken ... maar gebruik `m niet om de longeerlijn aan vast te maken die haal ik door de bitring achterde neusriem langs en zo weer vast aan de longeer lijn ...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:17

nee ik gebruik ook geen bitstukje. Vroeger wel gedaan, maar ik vond de druk niet goed.

Ben toen begonnen te longeren met touw over het hoofd, achter de oren, werkt super ! Bij maddox ook nog een tijdje op een andere manier geprobeerd, maar dat werd lastig... Vingers aflikken

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:58

Als je de longeerlijn over het hoofd doet......heeft iemand daar miss een foto van?Ik wil dat ook graag eens proberen maar ik wil graag even zien hoe dat er dan uit ziet....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:31

Cassidy schreef:
SANEX schreef:

Methode Lammert Haanstra?

Bitstukje is een typisch voorbeeld van een onzinnig stuk gereedschap. Pure geldverspilling.

Jup, idd de Lammert Haanstra manier, met wat ingeslopen ingrediënten van mezelf Haha!

Maroush

Re: [LO] Wat vinden jullie van bitstukje tijdens longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:40

Mmmz ik gebruik ook altijd een bitstukje, maar dat is blijkbaar niet echt fantastisch Bloos Ben benieuwd naar een foto van de over-het-hoofd manier, snap niet echt hoe dat nou werkt ..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:03

hoi ik zal eens een foto ervan zoeken, ik probeer het toch alvast maar eens zo uit te leggen

je haalt het longeertouw door de binnenste bitring, die haal je de dan naar boven achter de oren langs ( over het kopstuk van 't hoofdstel of halster ) en dan weer aan de andere kant naar beneden en vast klikken aan de buitenste bitring

zal foto nu eens gaan zoeken, anders maak ik er morgen ofzo eentje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 01:59

Nog een tip: haal de longe door de binnenste bitring van de buitenkant naar binnenkant van het bit. Klinkt gek wel, krijg het niet beter geformuleerd. Wij longeren ook altijd zo, nooit met zo'n bitstukje.
Jonge paarden longeren we aan een be-nice halstertje meestal.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:50

poes schreef:

Wat is dat voor halster?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:57

poes schreef:
Nog een tip: haal de longe door de binnenste bitring van de buitenkant naar binnenkant van het bit. Klinkt gek wel, krijg het niet beter geformuleerd. Wij longeren ook altijd zo, nooit met zo'n bitstukje.

Heb heel lang zitten denken wat je nou bedoelt, maar ik snap het echt niet...

Binnenste bitring van de buitenkant naar binnenkant... ik kan er echt niks van maken

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:26

Citaat:
SANEX schreef:
Heb heel lang zitten denken wat je nou bedoelt, maar ik snap het echt niet...

ik ook niet Bloos heb jij miss ook een pica? Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:46

poes schreef:

Meestal is een be-nice halster een halster dat sametrekt als er druk op komt te staan.

Afbeelding

Een artikel over het be-nice halster

http://www.horseweb-uk.com/features/benice.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:09

Ik heb gerprobeerd om via Google aan een plaatje te komen van de manier zoals IngridM en Bengel hun longeerlijnen vastmaken, maar heb tot nog toe niets kunnen vinden.

Het lijkt wel een beetje op de bevestiging van een halsverlenger

Afbeelding

http://members.lycos.nl/aandeteugel/halsverlenger.htm

(elastiek) met dat verschil dat je de ene kant van de niet tussen de voorbenen door aan de singel vastmaakt maar aan de bitring, en de andere kant van de longe via de binnenste bitring in je handen hebt.

Dus volgorde (vanaf de karabijnhaak van de longe): Karabijnhaak aan buitenste bitring, longe over het hoofd (achter de oren) door de binnenste bitring halen en dan komt je hand. Het is makkelijker om het omgekeerd te doen, dus haak door de bitring, longe stukje doortrekken zodat je de longe over het hoofd kan leggen, en de haak aan de buitenste bitring vastmaken. Doe je het namelijk omgekeerd moet je de hele longe door de binnenste ring halen, en dat is dan weer niet fijn voor het paard/ gevaarlijk voor de longeur als je in de longe verstrikt raakt en het paard zet het op een rennen )

Iig heb ik deze methode weleens vaker gezien maar zelf nooit gebruikt. In mijn ogen leg je toch ook bij deze methode onnodig druk aan de buitenkant van het bit en achter de oren, en stimuleer je op deze manier het kantelen van het hoofd.