[AR] [lo] Passoa teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

[lo] Passoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:44

hallo naar aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=21&t=361357

had ik een paar vragen;

heeft iemand een foto van zo'n teugel?

Wat wordt er precies bedoelt met loslongeren?

Maar wat is de functie nou eigenlijk van zo'n teugel?

ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ben bereid wel wat ervan op te steken om dit te vragen.

PingWing

Re: [lo] Passoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:07

Moonlightje schreef:
hallo naar aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=21&t=361357

had ik een paar vragen;

1. heeft iemand een foto van zo'n teugel?

2. Wat wordt er precies bedoelt met loslongeren?

3. Maar wat is de functie nou eigenlijk van zo'n teugel?

ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ben bereid wel wat ervan op te steken om dit te vragen.

1. zoek bij google vr afbeeldingen onder woorden pessoa training

2. Met loslongeren word bedoelt dat je longeerd zonder longeerlijn. Je laat de pony/ paard dan zelfstandig door een kraal rondjes lopen. Wel sta je zelf in het midden van de kraal om commando's als stap draf enso te geven en om het dier op de hoefslag te houden (evt. met je zweep)

3. Om een optimale lichte aanleuning te krijgen moet het paard zijn achterhand voldoende onderbrengen. De pessoa is zo bevestigd dat de druk op de mond in contact staat met de druk op de broekspier*waar het bontje langsloopt* . Als het paard goed loopt zal de druk op allebei gelijk zijn. Brengt het paard echter zijn hoofd omhoog, dan zal er ook meerdruk op de broekspier komen. Als reactie hierop zal het paard zijn achterhand er meer onder gaan zetten en daardoor weer in aanleuning komen.
Wel is het belangrijk dat je het paard eerst in stap en draf aan deze manier van longeren laat wennen. Zo gouw het zijn balans in deze gangen perfect in orde heeft kun je hem ook laten galopperen. Doet hij dit allemaal in perfecte balans dan kun je verder met de volgende trainingsfase. Deze training dien je wel heel rustig op te bouwen om onnodige spierpijn te voorkomen.