[AR] [NH] lastig met opzadelen, geen respect ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rustyyy34

[NH] lastig met opzadelen, geen respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:57

hallloa,

ik stond gisteren bij mijn paardje en toen keek ik naar een meisje dat bezig was haar paard op te zadelen. Sinds hij ondekt heeft dat ze het doodeng vindt als hij zijn tanden laat zien en om zich heen bijt profiteert hij hier ruimschoots van. Dit betekent dat ze dus altijd nu dat paard vastzetten ,met zijn tweeen moeten opzadelen en nog meer van dit soort maatregelen nu dacht ik dat moet toch makkelijker kunnen ik denk namelijk dat dit paard geen respect voor haar heeft maar hoe zou ze dit het beste op kunnen lossen denken jullie??? ik zelf dacht aan nh-oefeningen maar wist niet zo goed welke oefening precies je hier het beste zou kunnen gebruiken wie wel???

ellenlouise

Re: [NH] lastig met opzadelen, geen respect ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:23

Bij een paard dat zijn tanden laat zien bij het opzadelen denk ik eerder aan een vorm van ongemak dan aan gebrek van respect.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:20

Meestal begint agressief gedrag bij het opzadelen omdat het zadel en/of de singel pijn doet (of ooit deed).
Zadel erop --> pijn in de rug --> bijten
Aansingelen --> pijn --> bijten

Op een gegeven moment is het een gewoonte geworden, het paard heeft de link gelegd zadel = bijten of aansingelen = bijten. Misschien past het zadel inmiddels wel prima, maar die link zit nog steeds in zijn hoofd.
En omdat je zegt dat ze bang is, dan gaat het paard de link leggen ik bijt --> mens stopt met opzadelen! Dat soort verbanden hebben paarden heel snel door!

Wat ik geleerd heb toen mijn paard dat deed (bij zijn vorige eigenaar heeft hij een hele grote singeldrukking opgelopen) is oefenen met een halstertouw.
Als eerste natuurlijk laten nakijken of het zadel en de singel wel goed zijn! En dan dus met een touw oefenen.
Halstertouw om zijn romp doen, op hoogte van de singel, en dan héél langzaam de uiteinden richting elkaar trekken. Heel goed op het paard letten, en zodra hij boos doet, het touw weer losser laten. Steeds een stapje verder gaan tot de boosheid ophoudt.

Met het zadel hetzelfde, eerst het paard ermee aanraken, dan doen alsof je het op hem zwaait en later pas laten landen. Je kan eerst met een dekje beginnen.

En nooit stoppen op het moment dat hij probeert te bijten! Natuurlijk je niet echt laten bijten Clown maar als je op dat moment stopt krijgt het paard steeds zijn zin, hij moet van die aangeleerde gewoonte af op een vriendelijke manier (hij kan er immers niets aan doen dat zijn baasje hem deze gewoontes ooit heeft aangeleerd)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:38

Dat ga ik ook proberen.. Genette gaat al happen in de stang waar ze aanstaat als ik alleen maar naar de singel wijs of er aan denk.
En nee, het zadel ligt ook niet goed, en daar wordt aan gewerkt. Maar ze doet het nu wel heel erg. Als ik het zweetblad al optil dan staat ze alweer te happen. Ik vind dit zelf ook heel erg onprettig..
Ik ga binnenkort wel lekker met haar om tuttelen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:30

@ Sanet: als je weet dat het zadel niet goed ligt, waarom onderneem je niet meteen actie?

@rustyyy34: klinkt als serieuze zadeldwang. Of je moet een keertje hard ingrijpen, of het opzadelen en aansingelen is in het verleden nogal hardhandig gegaan. Mijn eigen merrie kan er ook een drama van maken. Hoe voorzichtiger ik ben, hoe narriger ze wordt. Nu singel ik in etappes aan, maar op dat moment blijft ze sputteren en in de stangen bijten. Singel ik in een keer aan, doet ze helemaal niets.
Dus wie neemt hier wie in de maling?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:33

Sanet schreef:
Dat ga ik ook proberen.. Genette gaat al happen in de stang waar ze aanstaat als ik alleen maar naar de singel wijs of er aan denk.
En nee, het zadel ligt ook niet goed, en daar wordt aan gewerkt. Maar ze doet het nu wel heel erg. Als ik het zweetblad al optil dan staat ze alweer te happen. Ik vind dit zelf ook heel erg onprettig..
Ik ga binnenkort wel lekker met haar om tuttelen...

toen ik ontdekte na het zien van een filmpje dat het zadel van mijn paard niet goed lag heb ik het er nooit meer op gehad. Hij haat opzadelen nog steeds maar het wordt wel wat minder. Als ik jou was zou ik óf een nieuw zadel kopen óf zonder zadel rijden, dat is altijd beter dan een niet-passend zadel!

Anders kweek je het probleem dat de topicstarter omschrijft en aanleren is makkelijker dan afleren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:14

Cassidy schreef:
@ Sanet: als je weet dat het zadel niet goed ligt, waarom onderneem je niet meteen actie?

Omdat het niet mijn paard is.. Boos!
De eigenaars zijn nu bezig op zoek naar een nieuw zadel, hebben een barefoot aangevraagd, gaan daarna eventueel nog voor een Torsion...
Ik kan alleen maar afwachten..

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:27

Ik denk dat een boomloos zadel al een heleboel gaat schelen! Als het paard een normale schoft heeft vind ik het ideale zadels (heb er zelf ook 1 Haha! )
Maar dan nog zal het aansingelen vervelend kunnen zijn.. en de gewoonte van bijten zal niet 1,2,3 weg zijn...
Succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:06

Heb vandaag dus wat opgepield met Genette..

Maar zodra ik alleen al met het shabrakje aan kom lopen, dan hapt ze al in de stang.. Ik heb serieus een kwartier met dat dekje over haar schouders zitten wrijven.. maar het enige wat ze deed was bijten bijten bijten..
Om moedeloos van te worden.. binnenkort gaan we weer verder... Ach gut

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:55

ok het wordt nou serieus steeds erger nu doet hij het dus ook met de deken opdoen, knotjes maken, poetsen enz enz eigenlijk bij alles. hij reageert nog steeds het heftigst met opzadelen maar ook bij de rest van de verzorging begint hij nu te bijten. Ze zetten hem nu steeds strak vast maar ik weet niet of dat nu zo'n handige oplossing is...

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:36

wat doe je hiertegen ???

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:14

Is dit het Brandus geval? Het viel mij idd ookal op dat hij steeds narriger wordt, terwijl t zo'n schatje is is eigenlijk... Ik heb absoluut geen verstand van NH (as u know, roxanne Knipoog ), ben meer dressuurmuts..maar ben er wel mee eens dat strakker vastzetten het probleem niet oplost, je haalt al1 het effect weg, maar niet de oorzaak!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:38

En dat gaat denk ik van kwaad tot erger.
Heeft er al eens iemand met verstand van zaken naar dat zadel gekeken? Grote kans dat het gewoon écht niet goed zit.

Het zou misschien een idee zijn om gewoon een hele tijd geen zadel meer in de buurt van dat paard te hebben.
Misschien nog zonder zadel rijden of alleen longeren.
Als het dan langzamerhand (en dat is niet binnen een week ofzo waarschijnlijk) overgaat lijkt me de oorzaak wel duidelijk.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:28

Chrisssy schreef:
Is dit het Brandus geval? Het viel mij idd ookal op dat hij steeds narriger wordt, terwijl t zo'n schatje is is eigenlijk... Ik heb absoluut geen verstand van NH (as u know, roxanne Knipoog ), ben meer dressuurmuts..maar ben er wel mee eens dat strakker vastzetten het probleem niet oplost, je haalt al1 het effect weg, maar niet de oorzaak!

idd strakker zetten lijkt me ook geen optie

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:40

Het kan ook zijn dat bij hem het zadel niet goed past.
En vindt hij het niet prettig met een zadel.
Wel iets aan doen voor er ergere dingen gaan gebeuren !!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:43

Jongens dit is al een heel oud topic. Als de ruiter sinds Februari geen oplossing heeft gevonden, en nog steeds met dit probleem kampt denk ik serieus aan een probleem met een slecht passend zadel. En als er nog steeds met dat slecht zittende zadel wordt gereden, zijn ze echt niet goed bezig!

piet4238

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:31

Ten eerste moet je er zeker van zijn dat je zadel en hoofdstel goed past, maar dat is al meerdere malen gemeld. Op de tweede plaats mag je nooit accepteren dat je paard je bijt. Het start met alleen maar denken aan bijten (let altijd op de reactie van je paard en zorg ervoor dat je paard je kan zien en dat jij je paard ziet) en er komt een dag dat hij/zij dit ook daadwerkelijk doet, maar dan is het al te laat. Zie je het echter wel aankomen dan kun je in eerste instantie proberen je paard iets anders te laten doen (en dus niet meer aan bijten te denken), je kunt bijv. zijn hoofd naar beneden laten brengen. Wat ook wil helpen (dit heb ik zelf gedaan op het moment dat ze een poging deed te bijten) is haar een flinke neusmassage te geven, maar dan net iets langer en harder dan ze prettig vindt.

Werk dit niet dan is er, volgens mij, maar één manier om je paard dit af te leren en dat is duidelijk maken dat dit gedrag ongewenst is en wel op zo'n manier dat ze het de volgende keer wel laat. Ik bedoel hier niet slaan of schoppen, maar laat ze maar eens flink schrikken. Val dus tegen haar uit, maak je groot, verhef je stem, etc, etc.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:33

het is niet een slecht passend zadel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:33

Dus het probleem bestaat nog steeds? Dan mag je weleens wat harder ingrijpen. Desnoods een knietje in zijn buik als hij serieus gaat happen.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:27

het is niet mijn paard hoor maar van iemand anders en ik heb er ook niks over te zeggen maar ben gewoon benieuwd wat jullie vinden wat je er aan moet doen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:23

Toemba doet dit ook Rox, wel alleen met opzadelen, en ook hij heeft geen last van het zadel of iets dergelijks, ik heb het een tijdje geprobeerd op een "vriendelijke" manier op te lossen, maar tegenwoordig krijgt hij toch echt een behoorlijke heis van mij en dan staat hij ook gelijk erg beteuterd te kijken, maar het is wel gelijk over! ik ben absoluut geen voorstander van hardhandig optreden tegenover dieren maar in zo'n geval....
niet te veel mutsen!!

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:36

ik vind ook dat ze hem best wel wat strenger mogen aanpakken maar hem strakker vastzetten en er van te voren al van uitgaan dat hij zal gaan bijten lijkt mij niet echt een goede methode toch? :s

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:43

Eerst en vooral eens laten nakijken of hij nergens pijn heeft of zo, maar als dat niet het geval is probeer dan eens met belonen en clickeren.
Hoe ga je te werk? Neem een handvol worteltjes ter grote van een euromuntstuk en ga hiermee aan de slag.
Ga naar het paardje toe en wacht tot hij braaf stilstaat, zijn oortjes mooi rechtop heeft en zeker geen aanstalte maakt tot bijten, al is het maar 1 seconde maar op dat moment geef je een click of zeg je bvb Yes of X (ik doe het met mijn stem, die heb je altijd bij je) en geef je een worteltje.
Je zal merken dat als je dit een paar keer doet hij het heel snel zal begrijpen. Op den duur wacht je een beetje langer met het clickeren zodat je de duur van het juiste gedrag kunt verlengen, eerst ben je al tevreden met 1 enkele seconde dan 2, 3 enzoverder.
Lees misschien ook eens het boek van Inge Teblick hierover, heel leerrijk en zeker een aanrader voor al diegenen die hun paard willen trainen zonder hardhandig te moeten optreden.

http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 22:56

Lizzii schreef:
Eerst en vooral eens laten nakijken of hij nergens pijn heeft of zo, maar als dat niet het geval is probeer dan eens met belonen en clickeren.
leerrijk en zeker een aanrader voor al diegenen die hun paard willen trainen zonder hardhandig te moeten optreden.

dit is nu precies de info waar ik naar zocht. dank je wel die site is erg handig...

_Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:37

Boekentip: Beter omgaan met uw paard van Micheal Peace en Leslay Bayley. Gaat over respect namens de ruiter voor het paard, en respect namens het paard voor de ruiter ... (volg je t nog?)
Is ingedeeld in de vraag & antwoord manier heel handig... en als het niet voor opzadelen helpt dan helpt het wel voor iets anders!
Staat nl. zoveel in... Pling

ps. wel kleuren foto's natuurlijk Knipoog