[AR] [LO] Dominant, kont naar je toe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[LO] Dominant, kont naar je toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 19:12

Als ik tijdens het longeren jamaica wat meer impuls wil geven bijv met de zweep, krijg ik een paar kleine bokjes, niet hoog of gemeen, maar wel naar me toe.
Ook met losgooien, en ik loop ala jagend naar haar toe, bokt ze in mijn richting. Niet voldoende om me te raken, maar ik wil het gewoon niet hebben.
Nu kunnen we allemaal leuk roepen dat ik een join up moet gaan doen of weet ik veel, maar dan loop je dus tegen hetzelfde aan.
Boos worden helpt niet.

Auky

Re: [LO] Dominant, kont naar je toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:57

Goede vraag, heb hier ook wel eens last van
Ik ga ook even dit topic volgen Knipoog

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:27

Vol blijven houden tot ze niet meer jouw kant op bokt en dan meteen stilzetten en uitgebreid belonen. Dat is tenminste als je het, zoals je zei, gewoon niet wil hebben.

Ik denk dat die bokjes ook uit speelsigheid of uit lichte irritatie voortkomen. Dat heeft dan weinig te maken met dominantie. Laat r niet te ver over haar eigen tempo lopen en beloon haar regelmatig. Niets is zo erg als je best doen en steeds maar op je flikker krijgen, dat geldt niet alleen voor mensen..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:35

Dat doet de mijne ook Lachen
Ik negeer het gedrag. Ik heb hem pas een half jaar en hij heeft af en toe nog want moeite met het accepteren dat ik de baas ben. Dit komt over de tijd allemaal in orde Lachen
Wat ik bij de mijne merk is dat hij gewoon een beetje pissed is dat ik hem wegjaag/ stuur. Hij komt ook wel eens overeind.
Ik vraag de oefening overnieuw, net zolang totdat hij het goed doet, daarna mag hij naar me toe komen. Ik wissel het wel af met andere dingen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:53

mijn verzorgmerrie doet dat ook wel eens maar dan geef ik een flinke tik tegen haar kont
dat helpt wel en ze doet het niet vaak meer.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:24

dat doet die van mij ook }> had haar pas los gelaten in de bak en wilde haar beetje opjagen, krijg ik ineens een bok naar mijn kop toe, ben maar gauw gestopt want moest toch weg, maar weet niet wat ik er mee aan moet.... heb haar nog niet zo lang en heb haar ook nog nooit gelongeerd eigk..

ik heb haar nu geleerd dat ze achterme aan moet lopen als ik VOLG zeg,en blijft staan als ik HO of STOP zeg... ze blijft super graag bij mij in de buurt maar zogouw ik haar wegjaag word ze een beetje boos ofzow, dan begint ze te bokken. }>

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:49

stef schreef:
Als ik tijdens het longeren jamaica wat meer impuls wil geven bijv met de zweep, krijg ik een paar kleine bokjes, niet hoog of gemeen, maar wel naar me toe.
Ook met losgooien, en ik loop ala jagend naar haar toe, bokt ze in mijn richting. Niet voldoende om me te raken, maar ik wil het gewoon niet hebben.
Nu kunnen we allemaal leuk roepen dat ik een join up moet gaan doen of weet ik veel, maar dan loop je dus tegen hetzelfde aan.
Boos worden helpt niet.

misschien ziet zij dat jagen als bedreiging en verdedigd ze zichzelf en daardoor gaat ze dat steeds meer doen ook met longeren enzo

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:08

Als ik Milka opjaag in de bak krijg ik ook een speels bokje. Maar ze probeerd me nooit te raken. Ze doet het de laatste tijd trouwens niet meer. Ik vind het niet zo erg, zolang ze me niet raakt en het speels blijft en niet vals word.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:09

IMO is de kont naar je toe niet speels maar dominant

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:14

Milka heeft het nooit dominant bedoelt, want ze doet het speels.
Ik kan er ook gewoon achter staan, ze doet niks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:55

Jamaica ook niet, kan ik zo achter staan, niks aan de hand. Toch is bokken naar je toe gewoon een teken van dominantie (bij een paard wat dominanter is hoeven ze dan nl echt niet te proberen)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:08

Nou vind het geen probleem, ze heeft het nog nooit tegen me gebruikt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:20

dat jij het geen probleem vind prima. Het ging er ook om dat ík het een probleem vind Knipoog

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:27

Stef, ik zou kont naar je toewenden niet willen omschrijven als dominant, absoluut niet, het is juist een heel verdedigende houding.
Een dominant paard zou zich naar je toewenden en ofwel steigeren ofwel op je aflopen.

Neemt niet weg dat het wel verzet is...

Probeer voor jezelf te achterhalen of je haar niet zit te "pesten" met je zweep, waardoor Jamaica het gevoel heeft zicht te moeten verdedigen/verzetten.
Vraag je misschien niet teveel voorwaarts voor haar doen?
En wanneer is ze ermee begonnen?
Zo ineens, of is er iets voorgevallen?

Als het zo ineens is begonnen en jij denk dat je haar niet teveel ana het pesten bent, dan zou ik proberen het te negeren. Wel voorwaarts door blijven vragen tot je hebt wat je wilt, maar niet reageren op die kont.
Wat wat gebeurt er anders: ji gaat een punt maken van die kont, dus gaat Jamaica dat op haar beurt ook weer doen. En zolang je bezig bent die kont te "corrigeren", kun je niet werken aan het voorwaarts drijven, wat je eigenlijk had willen doen!

En zoals ik Jamaica ken uit jouw verhalen is ze echt niet gemeen, dus jou slaan zal ze nooit willen doen.
Waarschijnlijk is het gewoon iets dat ze heeft ontdekt om onder het werk uit te komen en zolang jij haar niet toestaat om onder dat werk uit te komen, zal dat gedraai met die kont ook zo weer over zijn...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:44

Tender schreef:
Stef, ik zou kont naar je toewenden niet willen omschrijven als dominant, absoluut niet, het is juist een heel verdedigende houding.
Een dominant paard zou zich naar je toewenden en ofwel steigeren ofwel op je toe komen

dat doet mijn fjordenmerrie dus, maakt zich breed en groot, hoofd omhoog en ja knikken, dreigt ze zich nog bijna op je te werpen.. Zij en ik zijn voorlopig nog niet met elkaar klaar dit leven....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:52

Tender schreef:
Een dominant paard zou zich naar je toewenden en ofwel steigeren ofwel op je aflopen.

Neemt niet weg dat het wel verzet is...

Probeer voor jezelf te achterhalen of je haar niet zit te "pesten" met je zweep, waardoor Jamaica het gevoel heeft zicht te moeten verdedigen/verzetten.
Vraag je misschien niet teveel voorwaarts voor haar doen?
En wanneer is ze ermee begonnen?
Zo ineens, of is er iets voorgevallen?

Als het zo ineens is begonnen en jij denk dat je haar niet teveel ana het pesten bent, dan zou ik proberen het te negeren. Wel voorwaarts door blijven vragen tot je hebt wat je wilt, maar niet reageren op die kont.
Wat wat gebeurt er anders: ji gaat een punt maken van die kont, dus gaat Jamaica dat op haar beurt ook weer doen. En zolang je bezig bent die kont te "corrigeren", kun je niet werken aan het voorwaarts drijven, wat je eigenlijk had willen doen!

En zoals ik Jamaica ken uit jouw verhalen is ze echt niet gemeen, dus jou slaan zal ze nooit willen doen.
Waarschijnlijk is het gewoon iets dat ze heeft ontdekt om onder het werk uit te komen en zolang jij haar niet toestaat om onder dat werk uit te komen, zal dat gedraai met die kont ook zo weer over zijn...

Ze is altijd wel "dominant" geweest. het is een schat van een beest, maar ze kan omdraaien als een blad aan een boom. Als ik haar los gooi in de bak, me bedenk en gelijk weer naar haar toe loop heeft ze zoiets van bekijk het maar, en draait ze dr kont naar me toe (al dan niet met oren plat) IVM dingen die in het verleden gebeurt zijn tolereer ik dit niet, omdat ik bang ben dat ze dan terug valt in oud gedrag (waarvan ik heel blij ben dat dat verleden tijd is)

Ik longeer eigenlijk nooit werkend, maar puur even voor het rijden voor de 1e frissigheid, of als ik geen tijd/zin heb om te rijden en ze niet los kan om wat voor rede dan ook.
Over het algemeen dus ook engel aan een halster/hoofdstel en verder geen bijzets of weet ik veel...

Die zin van jou tender: Jou slaan zou ze nooit willen doen..... Ik vertrouw haar in veel opzichten, maar hierin niet (nee, ook niet na 3 jaar) Daar is teveel voor gebeurt