[AR] [NH] follow up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shan

[NH] follow up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 10:50

Ik heb geen ervaring met NH, mijn paarden zijn netjes opgevoed en gehoorzaam.
Maar wat ik me afvraag: Ik lees veel en ook wel eens iets over NH
Wat is precies het verschil tussen een join up en een follow up?

callippo

Re: [NH] follow up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:13

Monty gebruikt deze 2 termen om aan te geven dat
1) bij join-up het paard zich aan hem overgeeft en naar hem toe komt
2) dat het paard hem overal heen volgt, follow-up dus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 01:20

Niets aan toe te voegen. Follow up volgt op Join up. Join up resulteert niet altijd automatisch in follow up.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:29

Pas geleden las ik (weet niet meer waarin): sommige mensen komen met hun paard niet verder dan een follow up, maar dat is ook al heel wat. Vandaar mijn vraag.
Daaruit begrijp ik dan dat aan een Follow up niet perse een Join up aan vooraf hoeft te gaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:56

ik heb dat eigenlijk allebei met mijn bijna 2 jarige verzorgmerrie.
in de wei komt ze naar mij toe en dan volgt ze me overal.
als ik haar wegstuur gaat ze weg en als ik haar roep komt ze meteen.
als ik het haar vraag draaft ze ook wel eens.
verder ren ik veel met haar mee als ze speels is.
dat vind ze leuk. Haha!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:34

Klopt, ik heb ook altijd begrepen dat een follow up niet persee een gevolg van ee join up hoeft te zijn.
Blij toe, als ik telkens een jin up uit zou moeten voeren als hij achter me aan moet komen Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:30

Okay bedankt voor jullie reacties.
Mijn paard loopt namelijk altijd als een hondje achter me aan en als ik haar uit de wei haal, komt ze al aangalopperen zodra ze me ziet (en ze heeft het echt wel naar haar zin geloof ik)

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:43

jij mazzel! de mijne komen alleen uit de wei omdat ze weten dat ze een snoepje krijgen! Vingers aflikken

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:45

ponyfan schreef:
jij mazzel! de mijne komen alleen uit de wei omdat ze weten dat ze een snoepje krijgen! Vingers aflikken

Vrij weinig met mazzel te maken hoor Bloos

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:43

Mazzel of niet, het is erg prettig. Haha! Haha! Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:37

Mijn paard loopt ook altijd achter me aan, en komt aandraven als ik hem dat beveel ( meestal, soms issie ondeugend ) Maar wat ik me nu dus afvraag:

Dat mijn paard mij overal volgt, betekend dat dat hij me vertrouwd? dat we maatjes zijn?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:43

RoWyGo schreef:
Mijn paard loopt ook altijd achter me aan, en komt aandraven als ik hem dat beveel ( meestal, soms issie ondeugend ) Maar wat ik me nu dus afvraag:

Dat mijn paard mij overal volgt, betekend dat dat hij me vertrouwd? dat we maatjes zijn?

In eerste instantie zou je zeggen ......ja

Helaas in de praktijk blijkt dat sommige paarden ook volgen omdat ze onzeker zijn, ze zoeken ergens 'iets' je zou denken aan veiligheid en rust, tja dat kan je door de pv niet zien/weten.

Er zijn ook paarden die zoals jezelf al zegt je volgen omdat ze je vertrouwen, ze zoeken vertrouwen, het ene paard is daar meer gevoelig voor als het andere.

Persoonlijk zou ik helemaal kriebelig worden als mijn paard me overal zou volgen, ajb niet zeg.
Als ik naar mijn eigen kudde kijk, is er geen 1 die constant een ander volgt, er zijn er wel bij en dat zijn voornamelijk de jonge ponie's die de oudere wat beter in de gaten houden en in een straal van bv 15/20 meter bij ze in de buurt blijven.

Of bedoel je met 'volgen' alleen tijdens traingen die je met je paard doet of altijd en overal?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:00

Cassidy schreef:
Niets aan toe te voegen. Follow up volgt op Join up. Join up resulteert niet altijd automatisch in follow up.

Mijn vriendin en ik hebben een verzorgpaard, een nogal stoicijnse appaloosa, en er nog nooit een join-up mee gedaan. Laatst was mijn vriendin aan het uitstappen en kwam ik in de bak de pilonnen opruimen; en het paard loopt netjes achter me aan (met mijn vriendin er op, maar die gaf geen hulpen). Dus daar maken we nu af en toe een soort spelletje van. Het grappige is dat het bij het rijden vaak lastig is om een klein cirkeltje te lopen, maar in de "follow-up" doet hij het probleemloos. Oftewel, follow-up kan dus ook zonder join-up. Ik interpreteer het dat het paard leiding en steun bij mij zoekt, dus het lijkt me in principe iets positiefs (zou hij alleen ook moeten doen bij het rijden, maar dat komt nog wel Haha! ).

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:44

cissie schreef:
RoWyGo schreef:

In eerste instantie zou je zeggen ......ja

Helaas in de praktijk blijkt dat sommige paarden ook volgen omdat ze onzeker zijn, ze zoeken ergens 'iets' je zou denken aan veiligheid en rust, tja dat kan je door de pv niet zien/weten.

Er zijn ook paarden die zoals jezelf al zegt je volgen omdat ze je vertrouwen, ze zoeken vertrouwen, het ene paard is daar meer gevoelig voor als het andere.

Persoonlijk zou ik helemaal kriebelig worden als mijn paard me overal zou volgen, ajb niet zeg.
Als ik naar mijn eigen kudde kijk, is er geen 1 die constant een ander volgt, er zijn er wel bij en dat zijn voornamelijk de jonge ponie's die de oudere wat beter in de gaten houden en in een straal van bv 15/20 meter bij ze in de buurt blijven.

Of bedoel je met 'volgen' alleen tijdens traingen die je met je paard doet of altijd en overal?

Je zal ze vast zelf wel gezien eens hebben Cissie....
bij lingehoeve in de buurt....

Maar iedergeval...
m´n verzorgpaarden stonden altijd gewoon in de wei thats it...
s´winters s´nachts op stal.
Niet erg opzich.
Maar ze kende dus niks!
Ze vertrouwen mij echt helemaal heb ik het idee van.
Als ik aan kom fietsen en de eigenaren zijn niet thuis, ik kan er dus niet in omdat de poort open moet.
Dan fiets ik om...staan de paarden in die wei...Ik roep 1x 1 paard...
Ze beginnen beide te draven!

Dit heb ik eigenlijk ook met de honden daar Tong uitsteken

Verder heb ik ze de basis geleerd, omdat in kuddes de voorganger de baas is.
Dus loop ik in de wei. Ja dan volgen ze mij.
Knipoog