[AR] welke maat tuig voor shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[AR] welke maat tuig voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 23:29

Hoe weet je welke maat tuig je nodig hebt voor je pony?
want ik wil eentuigje kopen voor mijn NAS merrie van bijna 3 jaar.
Ze is nu +/- 92cm hoog, maar ik weet niet zo goed welke maat ik moet kopen.

Wat voor bit heb je nodig? moet je persee zo'n stang hebben? of kan het ook met een normaal trensje waar je ook mee rijd zeg maar?

Is het een idee om van iemand van internet een tuig te kopen?
En wat zouden jullie maximaal voor een 2e hands tuig uitgeven? en hoe weet je of het tuig goed pas?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben nog een 'beginner' in het mennen en weet het dus allemaal niet.
Misschien dat er mensen zijn die mij nog meer dingen over het begin van het mennen kunnen vertellen?

TIPS ZIJN WELKOM!!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 31-01-05 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] Vergeten in titel

SANEX

Re: [AR] welke maat tuig voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:57

Ik heb voor mijn pony van 1.10 een shetlandmaat landauertuig.

Ik heb het 2ehands via marktplaats overgenomen van iemands wiens pony te klein bleek te zijn voor het tuig.
Ik was 125 euro ervoor kwijt

Ik heb een utrechtse stang, ook wel bokkebit genoemd. Dat is de zachtste waarmee je beginnen kan.
Deze was 13/14 euro

Of het tuig past, daarvoor moet je er iemand bijhebben die verstand heeft van tuigen en mennen, een slecht passend tuig is net zo funest als een slecht passend zadel.

Het is ook slim voor je met mennen begint lessen te nemen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:06

je weet pas dat je tuig goed past als je het gepast hebt. en er dan iemand die er verstand van heeft naar hebt laten kijken. de shetland tuigjes zijn tegenwoordig helemaal niet duur meer!
op http://www.marathonwagen.nl staan leuke shet tuigjes te koop voor 140 euro. in jou geval zou ik dan een mini maat nemen. ik heb voor mijn shetten van 1.04 een shetlandmaat en die zit ruim.
ik zou idd ook gewoon een bokkenbitje kopen. die zijn niet duur.
en idd lessen zou ook een goed plan zijn!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:38

Ik zou ook voor de mini maat tuig gaan (ligt er denk ook een beetje aan welk merk tuig).
Ik heb voor Eli (bijna 1 meter) ook het landauer tuig maat shet, maar dat is eigenlijk te groot. Nu met heel veel gaatjes erbij past het wel, maar minishet had echt beter geweest. En Eli is niet eens erg slank.