[AR] Clickertraining...ik snap het niet:S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

Clickertraining...ik snap het niet:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:37

ik ben sinds kort begonnen met clickertraining...
heel leuk en aardig allemaal...ik leerde mijn paard eerst dat de click positief was. Zoals in een boek stond....click en tegelijk beloning...dat heb ik zo'n 10-15 keer achter elkaar gedaan, en later die dag nog een keer..., maar ze reageert er niet op..ze kijkt alleen maar naar het eten.
als ze gaat schooien draai ik me gewoon om, dat snapt ze, want dan stopt ze en kijkt ze gewoon de andere kant op..Tong uitsteken
Maar als ze dan is afgeleid, en ik click, reageert ze daar niet op :S
Ze hoort dan toch te snappen dat die click goed is...
nou dan weer overnieuw met voer en click en dan nog een x proberen..
Maar dan reageert ze weer niet, en ik kan de niet onbeperkt blijven volstoppen:P
pfff, weet iemand misschien een oplossing???
Ik zou het heel graag willen proberen..maar hoe??? Haha!

LADPR

Re: Clickertraining...ik snap het niet:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:47

Ik weet het ook niet maar ik wil het ook gaan proberen. Waar kan je zo'n click ding halen weet je dat.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:34

karoliena schreef:
Ik weet het ook niet maar ik wil het ook gaan proberen. Waar kan je zo'n click ding halen weet je dat.

Bij elke dierenwinkel ongeveer Haha!

Sorry, TS, ik heb geen tips enzo voor je Ach gut

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:42

Oh beetje dom van mij dus. Ben eigenlijk al heel lang op zoek. Weet je wat zon ding ongeveer kost.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 23:19

jaah, ik heb net ook ff lopen zoeken naar zo'n klikding en die kosten maar een paar eurootjes Haha!
nou ja, dan denk ik dat ik maar eens een goede clicker ga kopen en het daarmee nog eens probeer Tong uitsteken
heeft er dan misschien iemand ervaring mee... Verward

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:31

Belonen met voer werkt niet altijd even goed.
Denk vanuit het paard
Paarden leven uit natuur en zijn merendeels vluchtdieren.
Voer hebben ze op zich genoeg
Veel paarden happen te veel op voer als ze voer krijgen als beloning
Paard is dus een vluchtdier.
Wat voor een paard beloning is is rust.
Meer informatie over Beloning
Laatst bijgewerkt door Sammiej op 29-01-05 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:41

Ja klopt. Mijn paardje krijgt zijn beloning altijd in een emmer dus hij is er niet meer van gaan happen. Maar hij gaat tegenwoordig de boelafraffelen om wat lekkers te krijgen en ik denk dat dat met clicker training niet meer zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:30

De manier waarop jij je paard de clicker leert kennen, is de manier die bij hondentraining heel gebruikelijk is. Op die manier leer je je beest immers heel snel dat click=beloning betekent. Toch vind ik hem niet ideaal. Er wordt namelijk een belangrijk ding vergeten: Dat die click verdiend moet worden, voordat de beloning komt. Als je gewoon een kwartier lang click + beloning doet, dan kun je er toch wel donder op zeggen dat je paard op een gegeven moment niet meer naar de click luistert. Die beloning komt immers toch wel. De click is dus niet meer belangrijk en de aandacht verlegt zich naar het voer. Wat je juist met de clicker wilt vermijden! Haha!

Hoe ik het altijd aanpak is inderdaad eerst even gewoon click + beloning. Maar ook niet meer dan 5 keer. Na 5 tot 10 keer kun je immers al zien dat je paard heel geinteresseerd raakt, ookal snapt hij niet precies wat er gaande is. Die interesse heb je nodig om je paard op eigen kracht iets te laten leren, dus ga je die vast houden door het trainen steeds uitdagend te houden. Na die 5 keer clicken pak ik een oranje pion in mijn hand en hou hem die voor. Als je aangeraakt wordt, click + beloning. Vervolgens dat gaan herhalen tot je het idee hebt dat hij in de verte het licht begint te zien, en dan ga je die pion steeds in andere posities houden, hoger, lager, nog lager, op de grond, een paar meter van je af...

Door op die manier te werken wordt je paard niet alleen bevestigd in click=beloning, maar ook heel belangrijk, dat die click niet gratis komt, maar dat die verdiend moet worden. Over het algemeen zijn gratis of makkelijke dingen nogal saai omdat ze in overvloed zijn en gemakkelijk te krijgen. Zouden al die ophef over de Heilige Graal & Arthur gemaakt zijn als de graal midden op de ophaalbrug van Camelot gestaan had en hij gevonden werd door een soldaat die erover struikelde? Of als iemand een kaart had gevonden waarop met een keurig X de vindplaats aangegeven werd? De Graal werd juist interessant doordat hij onvindbaar was. En juist daarom ging iedere ridder erachteraan. En zo moet je ook je paard zien bij clickertraining. In gewone niet-beloningstrainen, dressuur of nh heb je helemaal geen geinteresseerd paard nodig. Ook als hij absoluut niet geinteresseerd is kun je hem immers nog leren wat hij moet doen (en vooral wat hij niet moet doen Haha!) door gebruik te maken van correcties, of het nou een herhaalde ophouding is, een tik met de zweep, versterkt zwiepen van het halstertouw of een join up. Bij clickertraining moet je daarentegen vanuit de wil van het paard gaan leren, dus maak het leren interessant. Dus niet eindeloos herhalen (waar je normaal wel altijd mee weg kwam), maar steeds uitdagen, nieuwe dingen verzinnen. Niet overvragen, maar uitdagen. Haha!

Voor wie gelooft dat voedselbeloningen onnatuurlijk zijn voor paarden en dus niet gebruikt kunnen worden in trainingen, hier een interessant stukje over belonen . Haha!