[AR] dressuur op de grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wildybe

dressuur op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 09:27

Hallo,
weet iemand soms hoe ik mijn paard kan leren om te knielen? Ik heb namelijk een brabander, en hij izal redelijk groot worden. Het zou makkelijk zijn moest ik hem kunnen leren om te knielen. Het is ook gewoon leuk om met hem oefeningen te doen. Ik zou het hem willen leren voor ik er mee begin te rijden. Hij is nu 16 maanden oud. Misschien weten jullie nog leuke oefeningen of passen die ik hem kan leren? Alvast bedankt

josien

Re: dressuur op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:11

Laat hem lekker groot worden. Zorg enkel dat de basis het leiden word geoefend en voor de rest moet hij gewoon veulen blijven. Pak dat a.u.b. niet van hem af. Later krijg je er spijt van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:19

Ik denk dat je beter nog een jaar kan wachten met het aanleren van dit soort oefeningen. Het dier is nu nog te jong, moet nog lekker kunnen dartelen en kan ook zijn concentratie nog niet lang genoeg volhouden.

wildybe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 12:30

wat kan ik dan wél doen met hem, moet ik hem dan gewoon eten geven en laten rondlopen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:11

Ze je paard in een gemengde kudde, anders in de opfok. De andere paarden voeden hem wel op.

Daarnaast kun je hem poetsen, leren vaststaan, voeten leren optillen zonder op je te leunen, netjes meelopen, verkeersmak maken, obstakeltraining geven, door water/plassen leren lopen, benen afspoelen als het weer het toelaat, enzovoort.

Dan heb je een goede basis. Tegen die tijd is hij al weer wat ouder en aan weer andere dingen toe.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:14

Ben het helemaal met mijn bovenstaande medebokker eens *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:34

Ik ook. Haha!

Met vrijheidsdressuur kun je wel al beginnen zodra hij 2,5 is (dat is ook de leeftijd waarop paarden al onbelast voor de koets kunnen worden gezet), maar daarvoor niet, zeker niet de klassieke kunstjes zoals knielen en buigen. Niet omdat je paard daar de concentratie niet voor heeft, maar omdat zijn botten nog niet volgroeid zijn. Dat betekent dat veel botten nog niet uit 1 stuk bestaan, maar uit 3 delen (middenpijp en twee uiteindes) dus nog bezig zijn om te vergroeien. Door knielen en compliment worden de botten sowieso op een andere, schevere manier belast dan normaal, maar als je dit ook nog eens bij een erg jong paard doet, dan kun je wel eens problemen krijgen.

Naast alle suggesties die nu al gedaan zijn, kun je hem ook de kleine kunstjes leren die alleen geestelijk belastend zijn: apporteren, voorwerpen aanraken op commando, niet eten op commando, tellen, rekenen, kleuren herkennen, ja of nee zeggen... Zolang je je paard maar niet geestelijk overvraagt, niet te lang aan een stuk door traint en met lichamelijk belastende oefeningen wacht tot hij volgroeid is. Dan heb je veel langer plezier van hem. Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:45

Ik ben het ook met bovenstaande bokker eens. Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:13

wildybe schreef:
wat kan ik dan wél doen met hem, moet ik hem dan gewoon eten geven en laten rondlopen?

OK dan! (de 'amen' smiley werkt niet)