[AR] [VD] Hoe leer ik het hem??? (kan het kwaad)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

[VD] Hoe leer ik het hem??? (kan het kwaad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:46

Ik wil mijn paard graag leren kusje te geven en t flemen op commando.
Hoe pak ik dat aan???

En kan het kwaad je paard spaanse pas en steigeren op commando te leren?
Ik ga dressuurwedstrijden rijden. Dat het niet opeens tussen X en G halthouden en steigeren is i.p.v. halthouden en groeten.
Zo, nee hoe leer ik hem dat dan???

groetjes Danielle

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:58

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:14

Waarom wil je hem dit allemaal leren?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:16

misschien moet je het topic even laten verplaatsen door een mod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:18

Ik zou hem iig niet leren steigeren..! En idd waarom wil je hem dit leren?? Uit het zadel zou ik eerst eens even kijken als ik jouw was..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:29

dat steigeren is mischien leuk als ie dat kan, maar ik wil er geen last mee krijgen daarom vraag ik het eerst maar even.

Maar als ik deze reacties lees denk ik dat ik het maar bij kusje en flemen hou, want een paard iets afleren gaat veel moeilijker dan het aanleren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:01

Steigeren kunnen ze ook tegen je gebruiken.
Kijk ga je nou Shows rijden enzo..maar je zeg dat je dressuur wedstrijden wil gaan rijden dan zou ik het inderdaad bij het eerste houden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:45

dus als je geen shows rijdt kunnen ze het tegen je gebruiken en als je wel shows rijdt niet Verward

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:56

mijn paard heb ik ook leren steigeren en ook ik rij dressuur!
kan geen kwaad ALS je duidelijk commando leert v steigeren en straft als hij het uit zijn eigen doet DAT MAG NOOIT!
dus als je dat aankan ja , dan is het mogenlijk, : maar het is natuurlijk geen spelletje !!!!!!!!!! groetjes daan Haha!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:59

VMR --> UZ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:57

Kijk eens in de sticky bovenaan UhZ, daarin staan de meeste tips en links naar sites over vrijheidsdressuur. Ik zou zeggen, lees die eerst eens voor je bedenkt welke oefeningen je aan gaat leren.

Natuurlijk noem je steigeren gewoon als voorbeeld, maar waarom niet liggen, knielen, compliment, zitten, apporteren of al die andere oefeningen die minder risico's met zich meebrengen? Het is inderdaad zo dat een oefening net zo gevaarlijk is als de hulpen waar hij (al dan niet) op staat, maar met een paard dat plotseling gaat liggen heb je alleen jezelf, met een paard dat plotseling steigert misschien je buurmeisje...

Stef, ik denk dat Barcelano bedoelt dat steigeren beter te leren is bij een showpaard dan een dressuurpaard, omdat ieder paard door een verwarrende leerfase gaat waarin hij hulpen door elkaar haalt en kijkt of hij de oefeningen ook uit zichzelf mag uitvoeren. Bij een paard dat een paar shows per jaar loopt en verder niet veel met andere mensen te maken heeft, heb je rustig de tijd om dat onder controle te krijgen zonder dat je daar teveel mee onder druk komt te staan. Als je elke week een wedstrijd rijdt, dan kan het zijn dat er door die chaotische aanleerfase zo een half seizoen wedstrijdresultaten naar de knoppen is, bijvoorbeeld omdat je paard het halthouden verwart met het steigeren of bij het verzamelen van de stap af en toe een been uitslaat. En dat kan erg vervelend zijn voor je zuurverdiende winstpunten. Haha!

Op mijn site (link in het onderschrift) heb ik een hele pagina volgeschreven over hulpen, wat hulpen (moeten) zijn en over het veilig aanleren van oefeningen en werken met beloningen. Kijk gewoon eens wat rond naar wat en hoe anderen het doen, een goede voorbereiding is het halve werk. Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:26

leer je paard alsjeblief nooit zomaar steigeren!! Dan doen ze het bij het achterwaarts gaan, halthouden, protest of op een buitenrit en gewoon altijd en overal! Volg het advies op van bovenstaande mensen en ga je er eerst even in verdiepen, veel over lezen enzo. Vraag je jezelf af waarom je je paard wilt leren te steigeren..gewoon omdat het cool staat is niet goed.

En ik praat uit ervaring...ik wordt helemaal gek van mijn steigerende paard. Ik ben al meerdere keren achterover geklapt en ook voor de trailer doet ze het. Het is ook haar manier van losrukken als je haar naar het weiland brengt, steigeren, dan moet je wel loslaten. Ik heb haar aardig onder controle maar helemaal weg gaat het nooit! Denk alsjeblieft goed na bij wat je een paard leert.....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:00

evitatinkle schreef:
leer je paard alsjeblief nooit zomaar steigeren!! Dan doen ze het bij het achterwaarts gaan, halthouden, protest of op een buitenrit en gewoon altijd en overal! Volg het advies op van bovenstaande mensen en ga je er eerst even in verdiepen, veel over lezen enzo. Vraag je jezelf af waarom je je paard wilt leren te steigeren..gewoon omdat het cool staat is niet goed.

En ik praat uit ervaring...ik wordt helemaal gek van mijn steigerende paard. Ik ben al meerdere keren achterover geklapt en ook voor de trailer doet ze het. Het is ook haar manier van losrukken als je haar naar het weiland brengt, steigeren, dan moet je wel loslaten. Ik heb haar aardig onder controle maar helemaal weg gaat het nooit! Denk alsjeblieft goed na bij wat je een paard leert.....

Heb jij het je paard geleerd dan, of doet ze dit "gewoon" uitzichzelf?

Verder...
Kusje geven heb ik nog nooit aangeleerd.
Flehmen vond ik niet zo moeilijk, kijk eens waar je paard van gaat flehmen, zadelzeep [niet voeren natuurlijk, alleen laten ruiken] of bijvoorbeeld shampoo. Gewoon even wat proberen. Niet met rare chemische troep gaan proberen, je weet nooit of het schadelijk kan zijn voor je paard. En ook niet spul in de neus gaan stoppen, dat is ook niet slim.
Flehmt je paard ergens op, dan kan je er commando's aan plakken.

Tja en over steigeren, de mijne kent het wel. Maar weet waar je aan begint. En ik zelf zou niet ieder willekeurig paard steigeren aanleren. Vind dat je dit per karakter moet bekijken.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:47

Als je steigeren wilt aanleren, en je wilt voorkomen dat ze het in de proef doet, leer het dan alleen aan als je op de grond staat.
Dus niet onder het zadel Lachen
Odin ken ook steigeren, maar onder het werk doet ze het nooit!
Toen ik net begon met VD ging ze wel eens een voetje geven met halthouden Haha! Maar dat is nu ook over...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:47

evitatinkle schreef:
leer je paard alsjeblief nooit zomaar steigeren!! Dan doen ze het bij het achterwaarts gaan, halthouden, protest of op een buitenrit en gewoon altijd en overal! ..

Owh.... Verward
Geen last van

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:03

Oh dus Stef, je zegt eigelijk dat iedereen wel zomaar steigeren aan kan leren? Dacht dat jij wel wijzer was en wist dat het tegen je gebruikt kan worden. Vind het juist erg verstandig van de TS dat ze informatie vraagt over het hoe en wat.
Waarom iemand kunstjes wil leren lijkt mij meer dan duidelijk; Het is leuk! En dat weet jij als geen ander! Tong uitsteken Dus waarom zulke reacties? Als je reageert, geef dan minstens advies waar de TS iets aan heeft.

Ts. Binnekort komt mijn nieuwe page online, daarop staat kusjes leren geven omschreven, zodra hij online komt geef ik wel een seintje Knipoog

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 23:34

Heel erg bedankt Joyce!!!

Ben hardstikke benieuwd naar je site.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:44

tja...elk paard is anders natuurlijk. Iedereen moet zelf weten wat je je paard leert. Ik heb alleen ondervonden hoe het is als iemand een paard leert steigeren en jij dat liever niet had gewild, en daarom heb ik er wel last van.
En het is het paard geleerd maar ze doet het uit zichzelf natuurlijk want commando's ga ik niet geven. Voor de rest kent ze ook leuke kunstjes, voetje links en rechts, lebber over je gezicht, tellen en bij de hoefsmid zet ze zelf haar voetjes op de bok.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 00:29

Voor het leren flemen kun je trouwens op de site van Pinky_girl kijken:
www.pink-horizon.nl bij trainingen - vrijheidsdressuur en dan naar beneden scrollen daar zie je de kunstjes.