[AR] [NH] Gewoon geen respect voor mij..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJoJarig

[NH] Gewoon geen respect voor mij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:04

Hai ,:)
ik ben al heel lang in 'gevecht' met Amigo..ik wil rechts hij gaat links..
Steigeren bijten uithalen..
hij loopt gewoon over me heen en beukt me aan de kant..
t is nu zelf zo ver dat hij me begint aan te vallen..
Door de vorige eigenaar is mij verteld dat als ik hem liet Castreren dit wel overging omdat dit echt zijn hengstenstreekjes waren..
dus vlak nadat ik Amigo heb gekocht heb ik hem laten castreren.
het ging even goed,maar dit kwam denk ik door de pijn want toen hij zich weer helemaal lekker voelde ging t weer van voren af aan.
laatst was ik het gewoon zo zat ! ik was met hem aan het wandelen en de hele tijd ging hij stil staan en dan rende hij keihard op me af met zn oren in zn nek en tanden ontbloot en op me af steigeren ! ik vond het echt helemaal niet leuk en ben huilend naar huis gegaan Huilen
ik heb er dus over nagedacht om hem te verkopen.. omdat het zo dus ook niet meer leuk is voor mij,maar ook gevaarlijk.
maar ik kan hem toch niet verkopen.. ik ken hem te lang ervoor..en we hebben ook veel leuke dingen meegemaakt..
Nou dacht ik er aan om Natural Horsemanship met hem te doen.
Alleen om er proffesionele Horsemanship mensen bij te halen en cursussen.. ik heb daar het geld niet voor.. Verdrietig maar toch wil ik Amigo niet kwijt.. ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen..
Sorry voor het lange verhaal..aan de ene kant moest ik het even kwijt en aan d eandere kant vraag ik ook om hulp..
wat moet ik doen?
Huilen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:43

NH kun je ook leren zonder instructeur erbij, maar het zal hoe dan ook wat geld kosten. Maarja, als je daarmee een goede band kunt krijgen met je paard, waardoor hij je weer gaat respecteren en jullie veilig kunnen wandelen en rijden, dan is dat toch ook wel wat waard?

Kijk anders eens op mijn forum: www.naturalhorsemanship.nl voor ervaringsverhalen...

xSammyJoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:40

Bedankt! dat is idd wat waard
ik ga gewoon sparen en mn moeder wil vast ook wel wat mee betalen en dan bestel ik zo'n Parelli pakket Lachen ik kan gelukkig goed engels Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:43

Ja, parelli lijkt me dan ook het beste om te doen.
Succes ermee, maar bedenk wel dat er wel wat maandjes overheen gaan, voordat dit allemaal is opgelost!

Ik zou als ik jou was ook niet meer gaan wandelen met je paard, dit lijkt me erg gevaarlijk, doe parelli gewoon in een goed omheinde bak.
Succes! Lachen

Nieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:13

Met Parelli kom je inderdaad een stuk verder. Bij mij en mijn paard werkt het ook erg goed.

Ondertussen heb ik het Pakket doorlopen en bied ik het te koop aan. Dus mischien heb je hier wat aan. Je kunt alle details in mijn profiel lezen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:27

Een hengst is altijd moeilijk, zeker als je zoals jij nog maar 13 bent. Hoe later de hengst gecastreerd wordt hoe meer hengst hij zal blijven.
Als het het gedrag al vertoonde voordat jij hem gekocht hebt zal hij het zeker niet afleren omdat hij nu ineens gecastreerd is. Hij heeft het spelltetje te vaak gewonnen en jij hebt te vaak verloren. Daarom is het respect dat hij voor jou heeft als meerder compleet weg. In het kuddeverband is hij dus chef en ben jij ondergeschikt aan hem.
Deze situatie wordt gevaarlijk voor zowel jou als voor hem. Ik zou het probleem dus zeker niet alleen aanpakken.
Dat Natural Horsemanship zal mischien wat zijn maar ik geloof neit dat jij dat uit een boekje met dit paard kunt leren.
Voordat er ongelukken gebeuren zou ik je met klem aan willen raden een ervaren instructeur te zoeken die van wanten weet en jou helpt chef over je paard te worden. Wandelen en dergelijke altijd met hengstenketting over de neus. Maar zolang jij angst voor het paard blijft vertonen zal dit probleem niet weggaan en steeds slimmer worden.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:31

ik zou hier op bokt een paar mensen vragen of ze je kunnen helpen met de NH. daardoor zien hun zelf ook de situatie in en kunnen ze jou vertellen wat en hoe je het moet doen.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:26

Hoi Samanthaaa
Ik denk dat je zekers wat hebt aan nh Je kunt via het internet meestal ook wel aan tweedehands parelli levelpakketen komen hoor.
Je leert bij parelli bijvoorbeeld te spelen met je paard en onderhand aan hem kenbaar te maken dat jij zijn leider bent en niet hij. Je verstandshouding wordt veel beter
Misschien dat je via een forum ook wel ik contact kunt komen met mensen die in jouw omgeving zich bezig houden met nh. Ze kunnen je misschien dan in ieder geval een beetje op weg helpen.
Leeuwarden is helaas voor mij een beetje te ver

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:42

Een moeilijk en gevaarlijk probleem. Zelf vind ik het ook niet raadzaam om het zelf te gaan oplossen. Het zou even een gevecht worden als jij de leiding weer overneemt. Dan is het heel fijn om iemand er bij te hebben die in nood kan ingrijpen.

NH zelf is zeker een goede manier om dit probleem op te lossen. Weet wel dat het niet gewoon een soort rijstijle is maar een levensstijl.

Ik kom toevallig 4 febr in leeuwarden om les te geven. Misschien wat voor jouw?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:10

heb je weleens een join up met hem geprobeert?

dat is een methode van monty roberts, die heel goed werkt.

je hebt een longeerbak nodig, liefst groter, maar wel rond.

jij staat in het midden en het paard loopt rond.
jij drijft hem van je af. (recht in de ogen kijken, lichaam groot maken, etc)

je zegt nu: jij hebt iets fouts gedaan en ik drijf je nu weg van mij. je bent nu een leidmerrie zeg maar

je zut zien dat hij zijn oorte naar je toe richt
(hallo, ik zie jou)

kauwen:
ik ben geen vleeseter hoor

hoofd naar beneden:
oke, zullen we praten, jij mag de 'baas'spelen.

op dit moment wend je je van hem af (45graden)
en maak je je 'rond', je wend je blik van hem af HEM NIET AANKIJKEN!!!

hij zal naar je toekomen en achter bij je schouder blijven staan.
je kan met hem lopen, hij zal meelopen.

dit is een heel speciaal iets, omdat jij zijn taal spreekt, hij zal e begrijpen en zo zal je veel beter samen kunnen werken, en hij zal je vertrouwen.

veel succes!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:17

Het lijkt me in dit geval niet raadzaam om zelf met NH aan de slag te gaan, zeker als je hier geen of weinig ervaring mee hebt. Dit zou zelfs levensgevaarlijk kunnen worden.

Ik zou je adviseren om even niet meer dan het noodzakelijke met hem te doen en je in te schrijven voor een nh-cursus (bv bij Voest) of een goede nh-instructeur bij je in de buurt te zoeken.

Oh, ik lees net dat je het geld daar niet voor hebt. Misschien kun je er voor sparen? En hoe is het paard bij anderen? Hoe reageer jij als het paard zo op je af komt? Ben je (diep in je hart) bang voor hem?
Dit paard is jou heel duidelijk de baas en hij tolereert jou zolang hij z'n zin krijgt. Wil jij toch je zin doordrijven, dan gaat hij de strijd met je aan.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:43

Ik denk dat je beter op zoek kan naar iemand met veel overwicht die jou in de praktijk wilt helpen! Er zijn vast wel mensen die wat ouder zijn en wel veel ervaring hebben die je willen helpen. Je kunt in een boekje wel lezen hoe jij je dominant moet gedragen maar het is veel beter dit in de praktijk te zien. Laat iemand die wel de baas kan worden over jouw pony eens een tijdje met hem werken en ga daar zelf dan naar kijken. Wat doet die persoon dan precies? Als je toch bang blijft is het misschien wel beter om er toch een ander baasje voor te zoeken die er niet bang van is. Ga niet zomaar experimenteren met 'NH' dat kan echt fout aflopen als jouw pony het niet snapt!

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:36

Misschien iemand bij je in de buurt of op stal die meer van Natural Horsemanship weet en je kan helpen. Maar inderdaad niet zomaar zelf wat gaan doen ... Kan gevaarlijk zijn, zeker met een pony die al een probleem heeft!
Wees verder tot je gespaard hebt consequent en wees er zeker van dat je niet bang overkomt, een pony zal dit absoluut meteen voelen.
Veel succes en geluk !

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:00

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:40

Zo poedersuiker he? Dan gaat het eerst vet goed, (toen met mij) En daarna doet hij weer zo. Maarja als we ook een betere bak enzo hadden ging het volgens mij ook 100 x beter. Maarja we gaan vanmiddag ook ff bezig met hem he?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:08

Geen join up gaan doen!!!!!!

Dat staat in dit stadium gelijk aan zelfmoord plegen..

Haal er iemand bij die verstand van zaken heeft. Dat hoeft niet perse iemand te zijn die er geld voor vraagt.
Staat hij bij andere paarden in de wei? Wat is zijn rol daar?