Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) ga ik ervanuit dat hij mij gewoon aan het pesten is. vooral als er een plukje gras in de buurt is... maar ook een medische oorzaak mag je niet uitsluiten. vorig jaar heeft jel een behoorlijke blessure aan zijn rug gehad, en dat heb ik ook lang gemerkt bij het opstijgen. kan dus idd verschillende oorzaken hebben (en ow wat is paardrijden easy >;) )
het gaat er hierbij vooral om dat je geen tegenstrijdige hulpen gaat geven. in de basiscursussen kennen mensen nog niet alle lichaamshulpen die een paard nodig heeft om opdrachten uit te kunnen voeren. zo kun je bijvoorbeeld willen dat je paard gaat draven, maar als je hem tegenhoud met je leidende hand (voorkant) dan kun je nog zo hard roepen dat hij in draf moet...enfin, daar draait het dus om. zelf gebruik ik ook wel eens stemhulpen, maar zit onderhand ook in de trainingsweken dus dan ben je je wat bewuster van je bewegingen (en anders krijg je op je kop van emiel ~~}> )
nogal logisch, zrry...)
haar eerste eigenaar besteedde totaal geen aandacht aan dat soort dingen; maar probeer het later maar af te leren!! Dus ik heb dat altijd maar afgedaan als een slechte gewoonte.