[AR] trailer voor paard en koets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] trailer voor paard en koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:01

Ik stel de vraag maar hier, omdat hier de die-hard menners zitten ~~}> , hoe vervoeren jullie paard + koets naar wedstrijden of evenementen? Wij zitten er namelijk aan te denken om volgende zomer de pony's mee te nemen op vakantie, maar aangezien je voor shetlanders toch wel een koets nodig hebt om er leuk mee te kunnen rijden, willen we die eigenlijk ook mee hebben. De sulky zouden we desnoods achterop de trailer kunnen binden, maar onze marathonwagen zouden we het liefste meenemen voor een beetje off the road werk. De vraag is alleen: hoe krijg je twee pony's + 1 marathonwagen in Zweden? (dus zonder twee keer te hoeven rijden Haha!)

Ik heb wel eens trailers gezien met een naar voren verlengd onderstel zodat de koets voor het eigenlijke trailerhuis op de trailer staat, maar hoeveel kost dat, nieuw en tweedehands, en kun je ze ook huren? Of zijn er ook andere mogelijkheden die niet meteen een faillissement betekenen? Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:15

Mijn wagentje gaat achterin mijn auto(Opel Combo), maar met een marathon wagen gaat dat ook niet lukken. Ik denk dat je echt haast aan een trailer met koetsframe zult moeten hiervoor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:38

De koetsentrailer die je beschrijft is heel erg moeilijk te krijgen tweedehands. Te huur zijn die volgens mij ook niet.
Bovendien zit je met een laag gewicht aan paarden (shets) en veel gewicht voorop. Lijkt me niet prettig rijden. Deze trailers kan je ook niet gebruiken zonder koets op het frame omdat het gewicht dan verkeerd verdeeld is.

Wij hebben zelf een trailer waar een soort aanhanger voor de koets aan bevestigd kan worden. Er zitten twee buizen onder de bodem waar je het koetsenframe inschuift. Met twee staalkabels bevestig je de achterkant aan de zijkant van de trailer. Zonder deze constructie is het een gewone trailer. We hebben wel een loodblok aan de dissel wanneer de marathonwagen achterop staat.

Deze constructie zou je in principe aan elke trailer kunnen maken (mits de trailer daar natuurlijk voor geschikt is). Je bent welkom om het een keer te komen bekijken als je wilt. De trailer staat in Chaam (tussen Breda en Tilburg).

Verder kan je overwegen om een bus aan te schaffen waar je wagen in past.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:53

In een grote trailer zou je de pony's dwars kunnen zetten en de wagen er bij in.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:45

een vrachtauto waar pony's en wagen in kunnen, maar dat is een oplossing die waarschijnlijk faillissement betekenen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:00

Percy schreef:
Wij hebben zelf een trailer waar een soort aanhanger voor de koets aan bevestigd kan worden. Er zitten twee buizen onder de bodem waar je het koetsenframe inschuift. Met twee staalkabels bevestig je de achterkant aan de zijkant van de trailer. Zonder deze constructie is het een gewone trailer. We hebben wel een loodblok aan de dissel wanneer de marathonwagen achterop staat.

Hier heb ik ook over zitten denken. Kan je me wat meer vertellen over de grootte/gewicht van je trailer je wagen die er dan achter hangt.

Ik was eerst ook van plan de pony's dwars in de trailer te zetten en de wagen erbij. Met mijn kleine tweewieler gaat dat wel, maar mijn vierwieler is daar toch te groot voor.
Ik blijf dit topic dus even volgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:33

Wij hebben een veewagentje en de kar op een aanhanger erachter.

Hier in de buurt zie je dat soort trailers, dus de kar voor 'het huis' heel veel. Hoeveel ze kosten, geen idee. Maar het is erg makkelijk, een groot voordeel is inderdaad dat je met 1 auto en 1 bestuurder weg kan.
Als ze te duur zijn kan je een grote transportbus huren en daar je wagen inzetten. Dit hebben wij jaren gedaan om met het hele zooitje op de SMW's te komen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:10

Effe off-topic: mag je je pony's zomaar mee naar Zweden nemen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:50

Onze shetten gaan in de ponytrailer en de marathonwagen achterin de volkswagen transporter. Genoeg ruimte onder en op de kar voor onze mega grote tent en inboedel. Kon prima.
Helaas hebben we de VW verkocht en ga ik nu waarschijnlijk ook aan de extra auto met aanhanger.
De combitrailers zijn inderdaad niet handig met shetlanders of je moet een blok beton voorin de neus leggen.
Het eerste jaar heb ik de kar in een tweepaardstrailer gezet (in de punt) schot erachter en pony er dwars achterin. Staat niet comfortabel voor de pony.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:29

viola schreef:
Hier heb ik ook over zitten denken. Kan je me wat meer vertellen over de grootte/gewicht van je trailer je wagen die er dan achter hangt.

.

Dat moet ik even aan mijn vriend vragen want ik vergeet dat altijd Bloos

Ik zal hem wel even op dit topic attenderen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:10

Tja, wij vervoeren onze hackney's altijd met een vrachtwagen, en daarachter hangt dan een aanhanger met 3 rijtuigen erop.

Als je op internet zoekt vindt je genoeg bedrijven die trailers verkopen en waar prijzen bij staan. Staat ongetwijfeld zo'n trailer bij waar je een marathonwagen voorop kunt zetten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:04

Wij (bij mijn verzorgpony's) rijden altijd met een mentrailer. Maar dan met een grotere pony erin.
Tegenwoordig worden de trailers steeds beter, ook zonder kar voorop gaan ze volgens mij een stuk beter rijden. Wij hebben eigenlijk altijd een kar erop, op een enkele keer na, en het bevalt best.
Maar wat idd een goede oplossing voor jou zou wezen is gewoon een flinke bus te huren, en daar de kar in. In mijn buurt zijn er meerdere die de kar in een bus hebben staan. Ook van grote paarden.

Sallykuyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:42

Antwoord mede namens Percy; een gewone 2paards trailer met een kokerframe, daar kun je de achterkant van de koker van openmaken en versterken; je kunt er dan een afneembaar koetsenframe (koets dwars) inschuiven. Het nadeel is dat je de hele boel moet afbreken om je paard uit te laden, maar het voordeel is dat je de trailer als gewone trailer kunt gebruiken als er geen koets meehoeft, immers het loden contragewicht wat je op de gewone dissel schroeft (ong. 50 kg) heb je er zo weer afgehaald. Kwestie van enig natuurkundig rekenwerk wat voor gewicht je onder de dissel moet hangen om een normale kogeldruk te krijgen met een frame en koets achter de trailer. Is de trailer normaal uitgelijnd dan is 50 kg (stel dissel is 80 cm) op 20 cm van de trekhaak genoeg voor een lichte marathonwagen achter de koets; althans in de praktijk blijkt het heel stabiel te rijden. Wat er gebeurt met een koets van 300 kg weet ik ook niet.WIL JE MEER WETEN, KOM DAN GERUST EENS BIJ ONS OP STAL KIJKEN.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:13

wij hebben een grote bus met een open laadbak en daar kunnen 2 koetsen op. dan hangen we er nog een trailer achter.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:56

Wij hebben een grote bus, waar de marathonwagen en het tuig allemaal precies in past, en vaak is er dan ook nog plek voor de slee of voor de 2wieler. En de paarden in de trailer natuurlijk.. Tong uitsteken

Je hebt trailers, waar je van voor nog een heel stuk over hebt, waar je je marathonwagen op kan laden.
Hier een foto van het internet daarvan:

Afbeelding

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:24

Manuutje1990 schreef:
Je hebt trailers, waar je van voor nog een heel stuk over hebt, waar je je marathonwagen op kan laden.
Hier een foto van het internet daarvan:
[image]

dit is idd een mensport trailer of koetsentrailer, deze staan hierboven ook al beschreven.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:31

mriekie schreef:
dit is idd een mensport trailer of koetsentrailer, deze staan hierboven ook al beschreven.

Ow sorry.. Ik had niet het hele topic gelezen.. Bloos

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:39

Manuutje1990 schreef:
Ow sorry.. Ik had niet het hele topic gelezen.. Bloos

de mensen die niet wisten wat er precies een mensporttrailer of koetsentrailer werd bedoeld weten dat nu dan waarschijnlijk OK dan!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:05

mriekie schreef:
de mensen die niet wisten wat er precies een mensporttrailer of koetsentrailer werd bedoeld weten dat nu dan waarschijnlijk OK dan!

Owkeej.. Haha!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:14

Je zou op zoek kunnen gaan naar een grote/lange trailer. Ik heb deze al op wedstrijd gezien. Hier konden dus 2 paarden in en ook een marathonwagen. Ik kan er helaas geen plaatje van vinden. Ik vind het echt een ideale oplossing . Je zet dus 2 paarden/ponys voorin die trailer, en achterin zet je je marathonwagen. Ik weet niet hoe ik het duidelijker uit kan leggen.

Je kan ook gaan voor een trailer met koetsenrek voorop. Het nadeel hiervan is dat het ontzettend duur is, en je shetjes hebt, en het gewicht dus niet echt goed verdeeld is..

Je zou ook een busje mee kunnen nemen, die hoog genoeg is, om je wagen achterin te kunnen zetten, en daarachter nog de trailer. Je maakt dus gebruik van de laadruimte achterin je bus. Maar ik weet niet of je eventueel een bus hebt? Van jezelf, of die je kunt lenen van iemand?

Ik zal vanavond eens aan mijn vader vragen of hij misschien nog iets weet. Succes verder! Lachen