De leidsels die bij het tuig zitten wat ik nu heb voor Spike, zijn voor de sulky lang genoeg, maar als ik hem voor de recreatiewagen wil spannen kom ik niet uit qua lengte van de leidsels.
Ik heb ze net opgemeten, en ze zijn van gesp tot gesp bijna 6 meter (ik kan er iets naast zitten, want heb was vrij lastig te meten in je eentje). Als ik bijv. op de website van Divoza kijk, zie ik genoeg pagina's met leidsels, alleen nergens staat de maat erbij.
Mijn vraag is dus daarom; zijn er (als die er al zijn) langere leidsels dan 6 meter (van gesp tot gesp) en waar worden die verkocht? Alvast bedankt.
Albert
Geplaatst: 04-01-05 11:44
De normale lengte van 1 leidsel is 4.30 mtr. Dus je linker en rechterleidsel zijn samen 8.60 aan ze aan elkaar vast zitten. Hoe heb jij gemeten, per leidsel of 2 leidsels aan elkaar vast?
Anoniem
Geplaatst: 04-01-05 11:48
2 leidsels aan elkaar vast. Maar het zal idd wel niet goed gegaan merk ik alweer . Vanaf de ene gesp tot de andere.
veel tuigenmakers bepalen blijkbaar zelf hun maten want ik kreeg op een gegeven moment bij mijn tuig leidsels die nog te kort waren voor mijn enkelspan shet :S
Bij mijn vorige wagen kwamen mijn leidsels ook niet tot aan de bok. Ik heb daar toen een springteugel tussen laten naaien. Daarna heb ik bij mijn nieuwe tuig ponymaat leidsels genomen want die waren langer als de shetmaat. Een tuigenmaker kan er heel simpel een stukje tussen zetten.
Ik zit juist te knoeien dat ik alleen maar hele lange leidsels heb liggen. Als ik het einde dubbel doe op mijn kleine karretje sleept de boel nog over de grond als ik niet uit kijk (waren leidsels bij een shet tuig, heb ze niet opgemeten). Dat word leuk als ik straks een sulky heb, dan mag ik er wel 3 knopen in leggen .