Nado schreef:je kunt de teugels zowel aan de neusriem als aan het bit vastklippen. dan leer je het paard hulpen voor het bit, terwijl je niet te hard door kan komen. ook kent ze de hulpen van de neus, dus die kan ze mooi combineren met de hulpen van het bit.
plus als jij haar begint met het leren wennen aan het bit, zou ik niet meteen beginnen met iets moeilijks als grondmennen. eerst maar gewoon naast haar staan en vragen. je kunt dan met dubbellonge dat uitbouwen en dan vervolgens verder met lange lijnen. succes
Mijn paard is wel gewend aan het bit, ze wordt ook regelmatig met gogue gelongeerd, maar dan hoeft ze niet aan de teugel te lopen. Ook loop ik er wel eens naast met gewone teugels, maar dan loop ik naast haar schouder en heb ik er bijna geen last van. Alleen dan krijg ik een lamme arm en ze stopt regelmatig, omdat je haar zeg maar remt. Dit had ik haar allemaal geleerd voordat ik haar ging inrijden, hebben we pas op haar 4e geprobeerd (maar kon helaas niet wegens afwijking aan haar been)