[AR] [LO] pessoa vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anca

[LO] pessoa vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 09:18

ik heb hier veel gelezen over de pessoa longeerteugel

nu heb ik begrepen dat deze dus achter het paard langs komt
als je paard dit helemaal niet gewend is hoe leer je hem hier dan rustig mee omgaan??

ik ben bang dat hij zich er tegen zal gaan verzetten Scheve mond terwijl het mij wel heel goed lijkt om op deze manier te gaan longeren

hoe deden jullie dit?

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:57

Probeer het eerst in de stal uit, rustig het over zijn bil laten glijden en effe er mee laten staan.
Probeer daarna een stukje vanuit stal er mee te lopen, dan merk je snel genoeg hoe ze er op reageren.
In de longeerbak/ring/kuil kunnen ze evt een vlucht gedrag tonen als ze er bang voor zijn, aan de hand kan je je paard waarschijnlijk eerder op zijn gemak stellen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:55

ik ben begonnen door eerst het tuig helemaal vast te maken in de stal, de band die achter de benen gaat leg ik naast de longeersingel op haar rug en loop dan naar de bak toe.
Eerst ga ik haar overal aaien, en leg dan mijn hand op de plek waar de band moet komen (dus achter haar benen), dan ga ik nog even door de longeerbak met haar lopen en langzaam aan (maar deed dit wel met zn 2en!) laat ik de band naar beneden zakken.. eerst liet ik hem gewoon wat langer om hem vervolgens makkelijk op maat te maken. nadat ik klaar was begon ze als een dolle door de bak heen te scheuren.. maar bleef praten tegen haar.. toen ze wat rustiger werd liet ik haar naar mij toe komen en liepen we samen nog een rondje door de bak heen. goed belonen is een must!! dan weet je paard dat er niets aan de hand is.

Ik heb de band bewust niet in de stal om gedaan omdat ik weet wat er dan gaat gebeuren, eerder heb ik meegemaakt met situaties ind e stal die ze niet fijn vond en onderuit ging of haarzelf bezeerde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:25

Ik was laatst bij de clinic van Lammert Haanstra en die zei dat als je paard niet gewend was om met iets achter z'n billen te lopen je hem eens moet losgooien met een deken met bilriemen. Dan wennen ze eraan. Dus misschien ook een handige tip voor jou.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:06

in de stal proberen vind ik niet zo'n oke idee, mocht hij dan in paniek raken dan kan hij en jij nergens heen. probeer het liever samen met iemand anders in een afgesloten wei of rijbak aan de longe dan kan je paard alle kanten uit. ze zijn er na een tijdje zo aangewend

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:01

Ik had al een paar keer gelongeerd met dubbele lange lijnen. Daarvoor had ik de oefening follow the lead (emiel voest) al gedaan.
Ondanks dit had ik alsnog problemen verwacht met de pessoa, maar op 1 bokje in de galop heeft hij zich keurig gedragen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:27

Anouar15 schreef:
Ik was laatst bij de clinic van Lammert Haanstra en die zei dat als je paard niet gewend was om met iets achter z'n billen te lopen je hem eens moet losgooien met een deken met bilriemen. Dan wennen ze eraan. Dus misschien ook een handige tip voor jou.

dan lijkt het mij dat die bilriemen erg strak zitten Verward
mijn pony staat dagelijks los met een deken (met bilriemen) dit geeft nooit problemen... met de pessoa had ik wel problemen had ik ook niet anders verwacht.

ik snap eigenlijk niet helemaal wat die bilriemen met de pessoa te maken hebben, als ik zo denk en kijk.. zitten de bilriemen heel anders dan het bontje van de pessoa Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:10

VMR -> UZ

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:10

gewoon aandoen en even laten staan, daarna rustig aan de hand stappen en als het goed gaat stukje aan de longe. Of als je een heel makkelijk paard hebt kun jegewoon beginnen met longeren

anca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 12:36

Anouar15 schreef:

hij staat overdag altijd buiten met dekens met bilriemen maar volgens mij zit heel anders dan het bontje-- toch Verward

verder bedankt voor de tips
zal het eens uitproberen

want als je een pessoa koopt en je paard wil niet ben je wel veel geld kwijt Bloos!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:55

die van mij vond het in het begin ook heel erg vreemd. Maar op 1 of 2 bokken na accepteerde die hem daarna. Heeft ie er even mee gerend en toen was het rare enge idee eraf en nu loopt ie er super mee:)