Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oliver"]
Hieke die liep altijd al vanzelf met me mee. Je moet duidelijk zijn voor je paard dat jii 'weet' waar je heen wilt.
Misschien kun je het als tussenstapje proberen met een halstertouw losjes om dr nek te doen, zodat je nog wat contact hebt.
[/quote]
he! das wel een goede tip, die ga ik eens proberen....
[quote="Oliver"]
Waarom wil je je paard eigenlijk leren te beginnen met lopen terwijl jij stil staat?
[/quote]
nou, daaar gaat het me in principe niet om, maar meer om het feit dat ze
niet op het commando reageert, maar meer op mijn lichaamstaal...
[quote="Pinky_girl schreef:Dat ze jou in de gaten houdt vind ik helemaal geen probleem maar een positief punt!
De basis moet je ook niet 'al te serieus' oppakken. Nu moet je me ook niet verkeerd begrijpen maar een gewoon normaal goed opgevoed paard KAN 90% van de basis al! Het enige wat enkele oefening zal kosten is het blijven. En fatsoenlijk opgevoed paard kan al stappen, draven, halt houden, achterwaards enz.
Ik denk dus dat je op de goede weg bent ipv dat je een probleem hebt!
Marieke_456 schreef:Ik ga helemaal mee met Pinky_Girl, maar ik heb misschien nog wel een tip voor je voor het 'blijven'..
Ga met je gezicht naar je paard toe staan, doe een stapje achteruit en zeg duidelijk blijf en hou je vlakke hand richting zijn hoofd. Blijft hij dan staan, dan beloon je hem. Daarna doe je 2 stapjes etc. etc.
Als hij dat doet kan je proberen om hem te laten komen. Dus je gaat hem eerst laten blijven. Een aantal stappen en dan kan je bijvoorbeeld op je hurken gaan zitten en hem aanmoedigen met 'kom maarrr kom maarr (evt. naam)'
En dat beloon je dan weer. Je wilt dat hij naar je stem gaat luisten, maar de lichaamstaal is ook heel belangrijk dus je 'hand omhoog' als hij moet blijven of op je hurken gaan zitten met 'kom maar'. Als je de combinatie van lichaamstaal en stemcommando gebruikt is het duidelijker voor je paard als dat je het alleen probeerd met je stem.
Veel suc6..
kellybelly schreef:ja daar heb je ook weer gelijk in....
maareh.. met blijven: hoe lang? als ze niet meteen mee komt belonen? of moet ze een paar sekonden blijven staan? hoe snel moet je dat uitbouwen??