[AR] [NH] Welk bit en waarom....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evenaar

[NH] Welk bit en waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:42

Ik ben zelf met NH bezig en heb Fenna vooral op de manier van Emiel Voest (en met veel eigen inbreng) ingereden. We rijden nu óf met leren bit, óf met een touwhalster. Maar ik heb niet echt het idee dat dit het nu is, Fenna doet het leren bit met erg veel tegenzin in waardoor ik me afvraag of het niet vervelend/pijnlijk is voor haar. Met een touwhalster rijden gaat prima, ze reageert heel goed op de hulpen maar in geval van nood zit hier bij ons geen noodrem op. En als ze een heel eigenwijze dag heeft loopt ze dus ook gewoon stiekem steeds iets meer de andere kant op van wat de bedoeling is Lachen

Wat voor bit gebruiken jullie en waarom???? Wat zijn de voor- en nadelen ervan, etc. etc.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:06

Ik heb een ongebroken happy mouth geprobeerd. Uiteindelijk toch niet helemaal ons bit. Nu heb ik er een normale watertrens in hangen, en daar reageerd hij heel aardig op. Ik heb het nadeel dat hij maat 14,5 nodig heeft, dus ik heb heel erg weinig keus in bitten.
Mijn advies: gewoon uitproberen waar je paard lekker op loopt!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:19

ik rijd Banjer met een dikke dubbelgebroken watertrens, met bol tussenstukje... ze doet het er prima op, al een paar jaar... Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:22

voor timo dikj dubbel gebroken bit met bol tussenstuk of rubber stangetje, andere bitten loopt hij gewoon veel minder mee, en een noodrem (zit er wel op en als hij stuk is zo weer gemaakt) meestal niet echt nodig hij is toch na 50 meter alweer klaar, hard rennen vind hij te vermoeiend. Als ik een scherp bit erin hang (wat altijd wordt aangeraden bij eenfjord) gaat het hoofdje delucht in en drukt hij zijn rug weg enzo, werkt dus gewoon niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:08

Heb nu een Myler bit. Geweldig!!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:00

Heb je al eens een tandarts laten kijken? Misschien heeft ze last van der tanden of is ze aant wisselen, of komen er ruinentandjes door (ja ja, kan ook bij merries).

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:03

Heb je weleens aan een bosal of side-pull gedacht??
Mijn eerste pony had veel ontzag voor de bosal en daar zit ook zeker een noodrem op!;) Veel meer als met een touwhalster.
Ik rijd nu 2 jaar alleen maar met bosal en het bevalt echt heel erg goed.
(zie voor meer info de site van mijn instructrice; www.slidinghorse.nl)

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:50

Ik rijd met een dikke dubbelgebroken watertrens.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:53

Ik rijd nog niet met bit, maar heb al wel een Myler comfort snaffle liggen, omdat mij dat het meest vriendelijke bit lijkt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:25

callippo schreef:
Ik rijd nog niet met bit, maar heb al wel een Myler comfort snaffle liggen, omdat mij dat het meest vriendelijke bit lijkt.

Deze heb ik nu pas 2 weken. Het is echt ee nsuperbit! Ik hoef nauwelijks hulpen te geven! Het is reuze fijn dat rechts en links onafhankelijk van elkaar kunnen werken!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:40

Bosal heb ik weleens aan gedacht, maar daar zou ik meer over moeten leren... Dat Myler bit lijkt me ook erg interessant, daar ga ik me eens in verdiepen! Kunnen jullie mij vertellen hoe de werking ervan is? en wat de voordelen ervan zijn boven een gewoon of leren bit?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:53

Misschien weet ik trouwens al waarom het leren bit niet zo fijn is..... Een leren bit maak je vast met een riempje onder de kin, daardoor gesp je eigenlijk de tong vast. Nu liet ik het riempje wel al heel los en is het leer vrij soepel, toch kan ik me best indenken dat het niet fijn is als je tong vast zit Lachen

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:01

Ik heb helemaal geen verstand van NH maar je zou ook een touwhalster onder het hoofdstel doen, daarmee rijden en dan hangt het bitje er gewoon in als noodrem? Dus die gebruik je eigenlijk alleen voor nood....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:46

Ik rij met een rubberen gebroken d trens. Mijn paard loopt overal wel goed op. Heb hier voor een dubbelgebroken watertrens in hangen met een plat stukje. Maar dat rubberen bitje leek mij fijner voor hem.

De fjord die ik vroeger had reed ik met een dubbelgebroken watertrens. Op andere bitten liep hij niet lekker. Deed dan zelf wat hij wil en loopt er dwars door heen.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:57

Ik heb ook wel zitten verzinnen of ik mijn bit en touwhalster niet samen kon gebruiken, misschien maar eens proberen... Maar ik wil toch graag iets wat goed werkt, het is zo'n gehannes met twee dingen over elkaar.
Een gewoon bit (bustrens, watertrens, etc.) ben ik niet zo'n voorstander van. Het liefst zou ik haar helemaal los laten aan haar hoofd, maar dat gaat helaas (nog) niet Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:40

ik heb een dubbel gebroken watertrens van sweet-iron. op een normaal bit deed mijn paard nooit iets met zijn mond. niet hard, maar een beetje dood. nu loopt hij lekker de kauwen en is hij veel prettiger in de mond geworden.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:09

Over sweet iron heb ik toevallig net iets gelezen, schijnt ook veel gebruikt te worden in de western sport. Gewoonweg omdat het veel lekkerder smaakt voor een paard, een RVS bit heeft vaak een wat bittere smaak...
Het zit geloof ik ook in de myler bitten toch? Ik denk dat ik ga kijken of ik ergens een mylerbit kan uitproberen, ze zijn net iets te duur om 'even' te kopen Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:09

Mijn hengstej heeft een gebroken trensje voor het werk in de bak, een rubberen stangetje voor buiten met wandelen en een bokkebitje voor het mennen. Ben zeer tevreden over het trensje en stangetje, bokkebitje nog niet uitgeprobeerd. Op het trensje kauwt hij heel veel en loopt er lekker op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:44

Een myler of billy allen bit heeft mijn voorkeur. Beiden werken hetzelfde maar de prijs verschilt nogal Haha!
Het knijpt en prikt nergens in de mond en is anatomisch gevormd.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:21

Ik vind op internet wel heel veel informatie over het Myler bit, maar weinig over de Billy Allen. En het prijsverschil is echt groot! ca. €115,- voor een Myler comfort snaffle en €40,- voor een vergelijkbare snaffle van Billy Allen. Cornelie, kun je mij iets meer vertellen over de Billy Allen bitten?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:15

Ja ik wil er ooik graag meer over weten Lachen
*leest dit topic mee*

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:51

Ik weet een adresje in amerika waar je voor $50 (38 euro) een Myler loose ring comfort snaffle kunt kopen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:10

Ik heb dus een bit gehuurd, wilde het graag testen. En echt: het is een totaal ander bit dan gebruikelijk!

Maar: nu roept iedereen daar en daar zijn die bitten veel goedkoper!
Ik ben goed behandeld in de ruitersport zaak en vind het een prettige winkel. Ik ga dus echt niet het bit terug brengen en op Ebay of waar dan ook een bit kopen.

En dan een maand later in de winkel staan met een borstel oid en dan vragen ze hoe het met rijden gaat? Ik zou me daar heel rot over voelen.

En je ziet echt wel dat het kwaliteit is!

Mijn vorige bit was destijds 130 gulden, dat vond ik al heel veel geld, maar ja, alles voor het paard he! En dat gevoel heb ik nu ook weer! Nieuwe inzichten en dus een nieuw bit.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 23:36

HÉ, waar in Amerika??? Dat is nog eens een leuke prijs! Heb je daar zelf ook je bit vandaan? Als je me er iets meer over kan vertellen, vooral hoe ik eraan kom dan, graag. Je kan ook pb-en anders.

En dat Billy Allen bit, is daar nog meer info over (vooral ook waar te kopen)? En zijn ze echt nagenoeg hetzelfde? Klinkt ook interessant Lachen

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:32

Antheman schreef:
Ik heb dus een bit gehuurd, wilde het graag testen.

Ja, dat is natuurlijk de leukste oplossing! Ik ga daar ook eens naar informeren. Ik vind het nl niet erg om zoveel geld uit te geven voor iets goeds, als ik maar weet dat het geen "miskoop" is. Elk paard reageert anders op een bit, dus verhalen van anderen zijn leuk, maar uiteindelijk moet je het toch zelf proberen.