[AR] [LO] Kaptoom + pessoateugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus

[LO] Kaptoom + pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:37

Aan het kaptoom zitten ringen waar je hulpteugels aan kan bevestigen. Nou wou ik daar ook de pessoateugel aan bevestigen (dus niet aan het bit). Alleen twijfel ik een beetje of dat wel slim is. Longeren doe ik al jaren alleen altijd de hulpteugels via het bit. Ik longeer hem nu sinds enige weken met een kaptoom (super) en afwisselend hulpteugels) om niet zo in zijn mond te zitten (hij is super braaf). Heeft iemand ervaring hiermee?

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:38

als het met andere hulpteugels en kaptoom kan, kan het met de pessoa ook. Gewoon aan de ringen aan de zijkant van de kaptoom vastmaken.

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 11:14

Inmiddels heb ik antwoord op mijn vraag via een fysiotherapeut. Voor diegenen die het ook graag willen weten:
Antwoord: neen ik zou de pessoa alleen aan het bit vast maken niet aan het kaptoom. De teugel zal dan geen ophoudende hulp kunnen geven en daar is ie wel voor bedoeld wil een pessoa zin hebben.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:26

Je kan de kaptoom toch ook in je hoofdstel hangen ipv de neusriem? dan heb je beide. De pessoa op het bit en de longe aan de kaptoom.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:31

dat is wel een slimme priscaZ, maar word dat niet een beetje vol op zijn hoofd??

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:17

Valt volgens mij wel mee, je hebt immers de neusriem van het gewone hoofdstel eraf, dat schelen alweer wat riempjes. Ik heb ze het zo regelmatig zien doen bij jonge paarden. Eerst aan de kaptoom en dan het bit erbij om te wennen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:09

Je kunt ook een bit aan de kaptoom hangen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:10

Mrietjesueel schreef:
Je kunt ook een bit aan de kaptoom hangen.

Idd, zo heb ik het gedaan, een los kopstuk van een hoofdstel over het kopstuk van de kaptoom heen, door de frontriem aan weerskanten en bit eraan, KLAAR Haha!

Afbeelding

Werkt super want de longeerlijn zit aan de kaptoom, en de pessoa aan zijn bit, dus werk je niet in met de longeerlijn op zijn mond. Mijn paard loopt er super op!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:42

Ik deed het ook zoals op de bovenstaande foto staat, werkt prima!