[AR] [LO] Probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KKaat

[LO] Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:40

Wie kan mij bij het volgende helpen?

Mijn 6-jarige ruin is erg braaf onder het zadel en in de stal. Wanneer we samen lopen, loopt hij braaf achter mij aan en stopt wanneer ik dat vraag. Wanneer ik hem echter ga longeren, wil hij alleen maar rennen en krijg ik hem niet in stap. Wanneer ik aan de longeerlijn trek, krijg ik hem wel gestopt en dan staat ie ook braaf stil en komt hij naar mij toe of wacht hij tot ik naar hem toe kom. In draf daagt hij mij soms uit door even naar mij toe te komen, zodat ik boos wordt en hij dus een excuus heeft om er in volle galop vandoor te gaan (blijft dan wel op de volte). Ook na langere tijd longeren vertoont hij dit gedrag. Het lijkt er op alsof hij wel respect voor mij heeft, maar dat de wil om te rennen dan de overhand krijgt. Hij is zowiezo onder het zadel ook altijd best snel, maar wel altijd gehoorzaam. Ik durf hem niet goed los te laten in de bak, omdat hij er een keer uitgesprongen is twee jaar geleden (ik heb geen binnenbak).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:33

dat probleem heb ik ook Scheve mond
k weet niet wat ik der aan moet doen....
ik heb het met mijn verzorgpony... Verward
ik weet het echt niet......

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:15

Laat ze gewoon eerst helemaal uit draven. Willen ze stoppen zeg jij nee we gaan door, maak hem maar eens flink moe. Heel consequent wezen.
En als je hem hebt uit laten gaan, ga je nog door met gewoon longeren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:53

Zet een vierkant stuk af. Het liefst met balken oid. op (paarden)borsthoogte, zo hoef je hem iig. niet in zijn mond te zitten.
Misschien is het wat om een keer een lesje te nemen in het longeren met dubbele longe. Hierdoor kan je deze soort ophouding geven als je ohz. doet. Ook trek je hem niet naar binnen, wat je met 1 lijn wel doet.
Als je dit niet wilt kan je hem idd eerst goed zijn energie eruit laten rennen. Dus eerst een tijdje draven en daarna een tijd laten galoperen. Het hoeft geen middengalop te zijn, maar een handgalop. Als je merkt dat hij een beetje op raakt ga je draven. Zodra hij weer het heft in handen wil nemen, zet je hem in galop. Ga zo maar door. Maar zorg wel dat jij bepaald wanneer hij draaft en galopeert. Dat hij niet zelf ineens gaat galoperen/draven.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:19

ik heb dat probleem dan ook,, maar mijn tinkertje die sleurt me naar alle kanten van de bak,, en al doe ik in het "longeerbakkie'' dan probeert ze over het hek heen te springen dat bijna net zo hoog als haar is ((heb ze al een keer gedaan)) en als ik eens goed trek gaat ze stilstaan en stijgeren en komt ze met dr oortjes heel blij naar voor toe naar mij draven en geeft ze me een knuffel,, maarja,, ik ga gewoon niet meer longeren klaar:P want los springt ze overal overheen,,

4atje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 03:15

dewipony schreef:
ik heb dat probleem dan ook,, maar mijn tinkertje die sleurt me naar alle kanten van de bak,, en al doe ik in het "longeerbakkie'' dan probeert ze over het hek heen te springen dat bijna net zo hoog als haar is ((heb ze al een keer gedaan)) en als ik eens goed trek gaat ze stilstaan en stijgeren en komt ze met dr oortjes heel blij naar voor toe naar mij draven en geeft ze me een knuffel,, maarja,, ik ga gewoon niet meer longeren klaar:P want los springt ze overal overheen,,

dat niet meer longeren zou ik niet doen..
jij bent de baas en nu geef jij toe, dat moet anders om zijn!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:16

dan zet je toch een stroom draadje boven het hek. Als hij er overheen probeert te springen krijgt ie een goeie schok en zal hij het vast niet meer doen. Klinkt mischien zielig maar denk wel dat het helpt.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:19

ik was ook een tijd bang voor mijn pony, had hem niet meer onder controle. maar nu kan ik hem in de weide zolder longe longeren!! maar voor jou een tip; laat hem gewoon even uitrennen zodat ie heel moe wordt en nioet meer de energie heeft om er vandoor te gaan. klinkt zielig maar is een goede oplossing..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:06

Heb je het al eens met z'n tweeen geprobeerd? Mijn paardje draaft ook maar al te graag weg als ik begin met longeren. Wat kan helpen is eerst zelf een rondje van 10 meter stappen aan de hand. En dan ook echt stap, geen meter harder. Gewoon even zo blijven stappen, evt, halthouden op de volte (wanneer jij dat wilt) en dan weer stappen. Belonen als ie het goed doet. Als hij rustig stapt, dan probeer je op 1 punt te blijven staan en je maakt langzaam de longe wat langer, zodat je paard de longe als het ware meeneemt en de volte groter gaat maken. Als ie naar je toekomt, wijs je met je zweep naar z'n schouder. Rustig aan doen met de zweep. Als hij gaat draven, meteen weer terugnemen naar stap en je stem daarbij gebruiken, ho is ook echt HO. Als het nodig is, stap je weer een rondje naast hem, totdat je weer kunt blijven staan en hij de volte weer opent in stap. Gewoon een stuk of 10x herhalen, totdat ie het snapt en dan meteen belonen. Pas dan mag ie draven, als jij het commando geeft. Eigenlijk weer een beetje terug naar de basis dus. Je moet echter wel ontzettend consequent zijn en niet je angst tonen! Jij bent de baas, jij wilt dat ie stapt en dus gaat ie stappen en geen centimeter meer. Niks wegvliegen, dat mag gewoon NIET. Ik hoop dat dit zo voor je werkt, bij mijn paardje heeft het wel geholpen om het zo te doen.
Trouwens, als ie fris is, dan kun je misschien tijdelijk wat minder energierijk voeren en probeer iedere dag beweging te geven, dat scheelt ook al. Heel veel succes!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:21

Gisteren heb ik gezien hoe het moet! Longeren dan!
Een vriendin van mij kwam mijn paardje bekijken. En ik wilde longeren. Dus zij zag al gelijk wat ik fout deed. Ik ben dus te lief! hihi Foei tiggeriedoo, niet meer doen!

Ff serieus. Ik heb dus een mooi longeersingel gekocht. Die wil ik gaan gebruiken. Ze bleef braaf staan toen wij haar optuigden. Heb een halsverlenger van elastiek en die maakte ik eerst aan de zijkant vast. Nu hebben we deze gisteren tussen haar voorbenen aan de onderkant van de singel vastgemaakt. Ook de halsverlenger strak op maat gezet zodat ze na moest geven...dit vond madame dus niets! Ze stribbelde tegen en ging heel zielig half bibberend lopen....vrijheid was weg en dat kon ze niet hebben. Jammer dan.

De longeerzweep erbij en hup longeren. No way dus, zoals altijd viel ze naar binnen en kwam ze met oortjes naar voren richting mij. Ik ben toen weggelopen uit de "ring" en mijn vriendin ging longeren. Ze snapte er geen hol van (mijn paardje dan) in het begin Maar op een gegeven moment werd ze rustig en ging ze stappen. Ging supergoed, ze viel niet naar binnen. Enige probleem is galloperen! Ze staakte en kwam omhoog, maar mijn vriendin is dus lekker fel en toonde geen angst, dus dat was zo voorbij.

Ik weet nu hoe het moet (heb de andere hand gedaan en dat ging goed) en begin rustig met de overgangen stap-draf-stap-draf. Galop heeft ze moeite mee, dus eerst het een en dan het ander.

Heb haar nog niet zien zweten tot gisteravond. Ze stond te hijgen en was zeiknat. Moet ze maar luisteren, want als je staakt, dan wordt dat afgestraft dus ze moest veel lopen.

Ik vind het erg moeilijk, want met longeren kun je veel verpesten. Als ik het doe zoals gisteren, dan voel ik gelijk verschil. Ze loopt wat ontspannener en ik heb meer controle. Zweep heb ik niet eens nodig, alleen in galop. IK was zo trots op haar en zo blij met die vriendin.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen. Maar met geduld. Wellicht snapt het paard het niet en moet het even duidelijk worden gemaakt.

En inderdaad, als ze zo graag willen draven..ok...dan draven maar. En niet stoppen inderdaad, net zolang doorgaan tot ze zich overgeven. Dat blijven ze echt niet doen hoor! Die van mij was zo mak als een lammetje op de andere hand!!!

veel succes en haal er gewoon mensen bij die ervaring hebben met dit soort dingen! Ik heb in 2 uur tijd ontzettend veel geleerd!!!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:37

goed opgelost!

Ik heb ook een longeerprobleem...Mijn eigenwijze Welsh wil maar 1 hand op longeren. En er is niemand die het zo lukt om haar de andrere kant op te laten lopen. Ik snap niet hoe het komt, want vroeger liep ze prima beide kanten op...Het is ook zooo frustrerend, links zo mak als een lammetje, rechts alleen maar stilstaan en achteruit lopen, omhoog komen etc.. Wie helpt mij??

pompidom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:04

Je kan misschien ook eens contact op nemen met Stal Petersburg uit donkerbroek, SPDB op dit forum. Zij beleren en corrigeren paarden mbv de NH methode. Daarnaast zijn het hele lieve en vriendelijke mensen die echt de tijd voor jou en je paard nemen. Ze leggen bovendien helder uit en vertellen je ook de achtergrond ervan en je krijgt tips en oefeningen mee om je relatie met je paard nog beter te maken. Ik denk dat je er veel aan zal hebben. ik en mijn paard in ieder geval wel...