[AR] [LO]Lang leve de Pessoa!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

[LO]Lang leve de Pessoa!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:06

Afgelopen maandag werd het onderwerp "longeren met pessoa" aangesneden.

Mijn interesse was onmiddelijk gewekt, want had ik niet zo'n ding stoffig achterin mijn kast liggen? Ooit, jaren geleden dat ding een keer gebruikt.

Vandaag dus maar weer eens opgezocht en mijn eerste proefkonijn was een 4 jarige die nog erg in gevecht met zijn lichaam is (mede omdat mijnheer al 4 cm in een half jaar tijd is gegroeid).

Dit beviel zó goed, dat ik de rest ook zo heb gelongeerd:

Een ouder beleerd paard waarbij de lijn wat hoger werd ingezet omdat deze wat meer moeite heeft om ronder te blijven. En een 7 jarige die heel makkelijk rond te stellen is, waardoor ik de lijn wat meer aan de lage zijkant heb geplaatst.

Ik heb mij daarom voorgenomen om 1 x in de week een Pessoa-dag te houden Lachen

Zeer aanbevelenswaardig bij correct gebruik. Hebben anderen ook zo een positief beeld van de Pessoa??
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 22-12-04 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:09

Passoa, kan ik me van voorstellen dat ze daar los van worden Vingers aflikken Haha!.

Pessoa bedoel je waarschijnlijk Haha!. Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:10

Euhhh, help je hem nu al een drankprobleem?

(het is pEssoa Knipoog )

Maar fijn dat het zo goed aanpakt, ik zit er ook over te denken om er 1tje aan te schaffen. Ben de touwtjes nog niet zat, maar hoor toch veel positieve verhalen hierover!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:13

Passoa? Waar? Schijnheilig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:24

Vroegah gebruikte ik ook altijd passoa... bij voorkeur de avond voor een wedstrijd, was ik daarna lekker ontspannen... Knipoog:D

Voor een paard vind ik de pessoa-teugel geschikter, heb ik echt hele goede ervaring mee. Wel pas ik een beetje op dat ik een ongetraind paard dat ding niet te snel omhang. De 4-jarige die ik nu rijd wil ik dan ook eerst even ietsie sterker hebben en dan zeker de pessoa meenemen in de training.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:30

ik gebruikte ook de pessoa, ben er erg tevreden over zie ook dat mijn pony er heel ontspannen door gaat lopen Lachen

helaas als ik hem nu kon gebruiken zou ik dat ook doen.. in ieder geval ben ik erg blij met deze uitvinding

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:37

Hier nog zo'n pessoa-Fan, de mijne loopt altijd super los door zijn lijf door die pessoateugel!
En het is weer eens wat anders, om aan het werk gezet te worden zonder een ruiter op je rug...

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:45

Ben ook blij met de pessoa-teugel. Ik mag niet rijden en met de pessoa-teugel kan ik mijn paardje toch nog lekker aan het werk zetten. Haha!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:47

Ik gebruik hem ook vaak met longeren, fijn ding en je hoeft er geeneens een longeerwonder voor te zijn om hem correct te gebruiken.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:08

Gebruik hem nu ook voor Maddox en zijn rugproblemen zijn zeker ook daardoor minder geworden!! Ik gebruik m nog in de laagste stand, dus zet m vast tussen zijn benen. Jouw paarden zijn een stuk verder en kun je waarschijnlijk wel al wat hoger instellen.

Overigens galoppeer ik ook gewoon op de laagste stand alhoewel dit niet aangeraden wordt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 00:15

Ik begin bij alle paarden wel laag, maar pas het naderhand per paard aan. Afhankelijk van lenigheid, sensibiliteit, etc.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:20

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ze wel in gebruik gezien en ik hou het toch bij de touwtjes.
Met name bij het galopwerk vind ik dat de pessoa te onrustig inwerkt, in draf ook maar in wat mindere mate.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:24

Ik vind het geweldige dingen. (Sjuim: gewoon de katrollen eraf halen, dan flappert-ie niet zo Haha! ).
Zodra Silly ophoudt met ernaar SLAAN het halve uur lang, zal ik kijken of-ie ook op die achterlijke merrie van mij werkt Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:31

Het probleem vind ik voornamelijk dat het deel wat op het bit inwerkt in contact staat met het deel dat achter de billen langs gaat. Zo heb je bij elke pas van het achterbeen een inwerking op het bit.
Ik vind dat dat veel onrust teweeg brengt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:36

Sjuimpje schreef:
Het probleem vind ik voornamelijk dat het deel wat op het bit inwerkt in contact staat met het deel dat achter de billen langs gaat. Zo heb je bij elke pas van het achterbeen een inwerking op het bit.
Ik vind dat dat veel onrust teweeg brengt.

Haha!
Dat hangt bij mij te los om in te werken. Ik heb het ding 1 keer gebruikt en mijn paard laat duidelijk weten dat ze NOT amused was.

Dus ik doe 't voortaan met een slofje, bovenste ring-meest zijdelingse ring en af en toe een dubbele longe. Werkt ook erg goed, en ik heb meer te zeggen over buiging zet Sil niet 'vast' op een bepaalde hoogte.

Bij een beestje met KS van een stalgenoot werkt de pessoa echt heel erg goed. Hij loopt er gewoon beter mee over 4 benen, en meer door zijn lijf dan met bv. zo'n achterlijke gogue.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:37

Gogue vind ik ook niets,
ik gebruik alleen een heel simpel koordje van een metertje of 3.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:45

Sjuimpje schreef:
Gogue vind ik ook niets,
ik gebruik alleen een heel simpel koordje van een metertje of 3.

hier nog één! Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:21

Ik longeer wel met een gogue. Ik vind het een ideaal ding. Mijn pony gaat overal in hangen, maar in een gogue kan hij dat niet. Het enige nadeel is dat ie precies moet passen voordat je er wat aan hebt, en je kan alleen maar laag rond longeren. Ik heb wel eens een pessoa gebruikt, maar die vond ik niet echt fijn. Als je hem te los doet gebeurt er achter nog niks, doe je hem strakker zit hij iedere pas aan het bit te trekken.
Hebben jullie nog een idee voor een longeerhulpteugel voor een paard dat z'n hoofd soms naar buiten houd, maar die niet alleen maar aan de binnenkant trekt, en waar mijn pony ook niet op kan hangen?

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:44

Ik gebruik regelmatig een pessoa, altijd op de laagste stand en ik moet zeggen dat max dat heel erg goed oppakt.
Hij loopt heerlijk over zijn rug en is heel erg ontspannen.
Ik probeer meestal 1 a 2 keer per week te longeren.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:03

ik heb ook goeie ervaringen met een pessoa, ik probeer hem zeker 1x per week te gebruiken, werkt super!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:06

Ik vind het een fijn ding, mijn vorige paard liep er erg fijn door, bij m'n nieuwe paard heb ik heb nog niet gebruikt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:21

Het galopwerk is per paard afhankelijk.

Bij 1 paard gaat het inderdaad minder fijn. Maar dat is ook omdat deze de neiging heeft om te gaan hangen in het touw. De andere paarden lopen er zonder moeite mee in galop.

Als het te onrustig wordt, dan gaat ie wat langer.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:47

ik vind het ook eeng eweldig ding Alleen moet je geen paarden hebben die panisch worden als er iets langs hun achterbenen loopt Haha!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 02:28

pessoa rulez!! kheb er geen andere woorden voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:08

Ik hou ook voorkeur voor de ordnarire touwtjes, maar af en ote is het ook wel fijn een keertje met een pessoa los te werken.