[ar] mijn nieuwe baan in de tuigsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

newie

[ar] mijn nieuwe baan in de tuigsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:38

zoals jullie misschien hebben gelezen ben ik sinds een week of 3 begonnen bij mijn nieuwe baan..

Ik ga leren om tuigpaarden te trainen en wedstrijd klaar te maken.

momenteel werk ik elke dag met 7 schitterende zwarte tuigers..

nu i het allemaal echt heel leuk, ik doe 5 paarden per dag trainen aan de longeerlijn met ringen en cavaletti's enzo..

maar ik zou zo graag wat specifieker willen gaan trainen.

Nu weet ik wel dat ik even twee weken gedukld moet hebben, want dan ga ik met de paarden mee naar een trainingstal om alles te leren en te doen, maar ik heb het idee dat de paarden ook het werk een beetje eentonig gaan vinden zo..

Heeft iemand misschien een leuk idee? waar ik ze ook lekker mee aan het werk zet??

alvast bedankt..

P.s Zijn er hier nog mensen die echt sportgerichtr met hun paarden aan men wedstrijden meedoen? en dan bedoel ik echt de dressuur??
ik zou het leuk vinden omk daar wat ervaringen mee uit te wisselen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:27

Ik rij 's zomers samengesteld en 's winters alleen dressuur en vaardigheid. Dus bij iedere wedstrijd hoort wel een dressuurproefje.

Maar als je met ringen etc. moet werken, moet je de tuigpaarden dan niet concoursklaar maken. Dus échte tuigpaarden.
Dit doet neonlight namelijk ook, maar dan met hackney's kleine maat.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:02

wat leuk zeg!
ik rij net als Sjonniej zomers samengesteld en wat 2-onderdelen wedstrijden (dus dressuur en vaardigheid) en 's winters dressuur en vaardigheid en wat indoor oefenmarathons om vooral ons zelf en de jongste pony meer ervaring te laten krijgen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:35

Ik rij alleen dressuur en vaardigheidswedstrijden, nog geen marathons.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:04

Behalve Brielle Tong uitsteken

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:51

Sjonniej schreef:
Behalve Brielle Tong uitsteken

ja dat was er maar 1, voorlopig even niet, Magpie moet eerst minder sterk worden

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 08:07

ja, ik moet de paarden echt show en concours klaar maken
ik ben echt nog een flinke leek op het tuigpaard gebied Bloos

de paarden die ik doe lopen de dressuur in de catogorie van tuigpaarden klasse 2en 3
dat stond in de bladen van het showpaard, er stond ook een hele mooie foto in van het tweespan waar ik mee gaa werken.

kan iemand me misschien iets uitleggen over de catogorieen enzo

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:36

Hoi, ik doe dus met de hackney's aangespannen wedstrijden rijden. Jarenlang op categorie 1 nivo, afgelopen jaar met een nieuwe gestart en categorie 3 gestart, en wellicht komend jaar ook (weer een nieuwe pony erbij namelijk).
Als je met ringen en caveletti's traint ben je echt al bezig met het tuigpaardenwerk, als je dressuur wilt gaan doen moet je je niet met de knie-actie gaan bezig houden.
Zal even grofweg uitleggen wat het verschil is tussen de categorien. Categorie 1 is nationaal, en op deze wedstrijden mogen ook NK's uitgeschreven worden. Deze voldoen aan de afmetingen van de wedstrijdbaan en hebben een apart afgeschermde losrijbaan. Categorie 2 is ook nationaal, alleen hoeven deze wedstrijden dus geen aparte losrijbaan te hebben en zijn de afmetingen van de wedstrijdring vaak ook kleiner (hebben een ander minimum aan grootte van de rijbaan). Categorie 3 en 4 zijn te vergelijken met 1 en 2, alleen zijn dit regionale wedstrijden en hoeven ze geen afgeschermde losrijbaan te hebben. Als je regionaal rijdt zijn de kampioenschappen op de Hippiade, bij nationaal zijn het ook echte Nederlandse Kampioenschappen. Dit is dus een beetje grofweg, want er is een verschil tussen hackney's en tuigpaarden in het starten van deze wedstrijden (wij mogen namelijk geen categrie 2 en 3 starten, het is of 1 en 2, of 3 en 4, wij moeten dus kiezen tussen nationaal en regionaal).

Als ik het zo lees lopen de paarden die jij traint dus aangespannen categorie 2 en 3, en geen dressuur! Aangespannen wedstrijden hebben helemaal niks met dressuur te maken. (Tja, alleen dat de basis natuurlijk altijd de dressuur blijft, maar dat is bij alles Tong uitsteken ).
Ben wel benieuwd bij wie je bezig bent, als ik aan zwarte tuigers denk denk ik meteen aan Cor Erkel, maar hij zal niemand in dienst nemen, ook gezien zijn leeftijd....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:37

Citaat:
Ben wel benieuwd bij wie je bezig bent, als ik aan zwarte tuigers denk denk ik meteen aan Cor Erkel, maar hij zal niemand in dienst nemen, ook gezien zijn leeftijd....

Is dat die man uit Vuren?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:55

Ja, inderdaad. Bekend van die ene niet zwarte die hij had......Vizier! Haha!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 18:56

zo, bedankt neonlight voor de informatie
ik heb me even wat beter laten informeren, wat je zegt klopt inderdaad, het is niet echt de dressur maar meer het show en aangespannen rijden.

Ik heb ook verder gevraagt en hij rijd voornamelijk cat 1 en 2 met de jonge paarden geloof ik nog niet.

ik ben nu in dienst bij P van leeuwenburg.
Hij staat momenteel nog in gorinchem maar gaat heel binnenkort verhuizen naar mijnsheerenland..

Ik ga vanaf 3 januari in leer bij peter van hal
misschien ken je die toevallig
Hij gaat de paarden concours klaar maken en mij alles leren

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 18:59

Misschien ken je zijn paarden ook wel
Ik denk dat Melviro van hem het bekendste is, die loopt in enkelspan en bandero en belmondo lopen in tweespan.
de rest is nog niet veel uitgebracht hij hoopt dit seizoen met een nieuw tweespan te kunnen beginnen maar dat moet eerst nog bekeken worden

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:04

ik weet niet of het lukt maar dit is melviro
Afbeelding

hmm volgens mij ligt picserver er uit

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:22

De foto doet het nu wel Lachen
Lekker paardje hoor, veel plezier met je werk!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:51

Bedankt , zal wel goedkomen
picserver heeft af en toe van die kuren, net was het nog een kruisje

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:21

Aha, bij Piet......die ken ik wel....en zijn paarden ook. Rijdt inderdaad categorie 1&2.
Succes met je baan......

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:22

dank je

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:02

Ga je eigenlijk in de toekomst ook mee naar de wedstrijden? Dan zie ik je misschien nog wel. Hoewel ik denk dat wij dit jaar weer categorie 3 gaan rijden, maar we gaan toch altijd nog diverse wedstrijden bekijken. En als we rijden, wij rijden dus bij de hackney's met nummer 30 en 34. Pony's zijn herkenbaar aan de stalnaam, ze heten allemaal Reedhill's van voren. Haha!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 18:44

Ja het is wel de bedoeling dat ik meega, lijkt me echt heel leuk.
Tegen die tijd pben we wel een keertje, kunnen we een mini meeting houden Dat van die stalnaam is wel makkelijk te onthouden.
Bij ons hebben er een paar Formule 1 namen, is ook wel makkelijk te onthouden