[AR] [CT] wat is clickertraining eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

litteltje

[CT] wat is clickertraining eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 21:24

Ik hoor allemaal wel over de clickertraining, maar wat houdt het eigenlijk in??

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:47

kort gezegd: clickertraining is positieve bekrachtiging....
je beloont het goede gedrag, je negeert het stoute/niet bedoelde gedrag... je straft het beslist niet af.. je loopt weg ipv een grote mond, laat het paard een minuutje in zijn sop gaar koken en gaat met een schone lei weer beginnen.

Clickertraining is een aanvulling/uitbreiding van je training... je kan er verschillende dingen mee leren.. bv. vrijheidsdressuur, trailermak maken, etc.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:09

Ik ben ook nieuw maar ik heb dat stukje op de site van Pinky al gelezen maar ze zeggen dat je dan eigenlijk zo een machinetje (zal ik het maar noemen) nodig hebt. Waar kun je dat kopen of hoe gaat dat Verward Ja sorry, maar ik weet echt zo goed als niks af van clickertraining!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:36

de clickers kan je gewoon kopen in de meeste dierenwinkels... Lachen

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:39

En clickers zijn ontzettend onhandig. Je kan ook clickeren met je stem, veel handiger en je kan er ook je emotie mee aangeven. Enthousiaster zeggen of juist minder enthousiast. Ook heb je altijd je clicker bij je. Wel moet je je stemcommando neit te lang laten duren (valkuil voor mij Haha! ) want anders beloon meerdere dingen. En het spaart natuurlijk ook weer een eurotje uit Knipoog.
www.cremebrulee.be/inge
is een goeie site over klikkertraining.
(en waarom word clickertraining nou altijd met die stomme apparaatje in verband gebracht? Verward )

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:42

@ EbbyT
Omdat ik dat zag op de site van Pinky leek me dat wel handig Tong uitsteken Maar het probleem: Ik kan niet goed clicken met mijn tong! Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:52

EbbyT: De click van een clicker geeft altijd hetzelfde geluid... in je stem kan iedere keer een andere emotie doorklinken... dat KAN het paard in de war brengen...

als je een goede harde click met je tong kan maken, dan is dat ook goed... daar klinkt iig geen emotie in door... (alleen vergt dat heel veel oefening... ik spreek uit ervaring... Haha!:D)

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:29

Ik roep yes, queengekje. Ex word ook wel geroepen.
En het klopt smithsgirl, het kan je paard in de war brengen. Dat is oefening. Maar daar word je alleen maar een betere trainer van he. Als je het maar in je achterhoofd houd. Wat ik ook een nadeel vind is dat je het wel duidelijk moet zeggen anders verstaan somigen paarden het niet. Maar dat is niet moeilijk.
Een tongklik kan ik ook niet maken, veels te moeilijk Knipoog.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:41

BEhalve wat smithsgirl al zij over clickertraining is het:
Een bridge dat het juiste gedrag markeerd waarna een beloning volgd (of na een tijdje niet meer, daar zijn discussies genoeg over geweest en verschild van trainer tot trainer. Ik beloon altijd na de bridge)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:43

EbbyT: bij clickertraining MOET na ELKE CLICK wat lekkers volgen... Lachen

in een ander topic over clickertraining staat een hele uitleg over het verschil met clickertraining en iets anders, waarbij dus wel het lekkers na de click wordt weggelaten...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:11

maar de click is toch al de beloning op den duur Verward

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:31

Smithsgirl, ik weet het niet hoor, maar er zijn trainers die zeggen dat ze aan clickeren doen mar niet altijd een beloning geven na de click. Maar ik zal het eens ga opzoeken Knipoog.
Ach, comunicatie... Elke keer weer een andere term voor hetzelfde. Lastig...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:20

Charos schreef:
maar de click is toch al de beloning op den duur Verward

Vergelijk het met je eigen werk.... Zie de click als salarisstrookje, en het lekkers als het daadwerkelijke salaris...

Ik zie het al gebeuren dat mijn baas tegen mij zegt "Hier is je salarisstrook van deze maand, maar het geld maken we deze keer niet over..." ik zou helemaal uit mijn dak gaan en weigeren nog maar iets te doen... Haha!

Voor een paard is dat precies hetzelfde.... als je niet voor iedere keer wat lekkers wil geven, verander dan de click-frequentie... dus niet bv. voor iedere Spaanse Pas een click + lekkers, maar bv. voor 3 Spaanse Passen, en dan weer voor 2... dan weer voor 4.... wissel het zo af... dan blijft je paard nadenken, en moet het toch net iets meer doen voor "het salaris".... Lachen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:01

De eerder genoemde site van IngeT heeft mij erg geholpen...ook in de uitleg waarom niet op den duur voor elke click beloond hoeft te worden...

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:24

Die site wat door EbbyT doorgegeven is vind ik wel handig Ik ga nu een map maken over Clickertraining Tong uitsteken

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:45

Mijn pony is heel erg tegen de hand in op dit moment, en op stal is ze chaggerijnig (of hoe je het ook schrijft), kan ik dit misschien oplossen met de clickertraining?

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:49

ken wel clickertraining bij honden...
werkt het bij paarden hetzelfde??