[AR] Stal de Vries, iemand ervaring met beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

[AR] Stal de Vries, iemand ervaring met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 20:39

Ik wil mijn ezels laten beleren voor de kar. Bij ons in de buurt heb je Stal de Vries (Den Ilp). Zijn er mensen die hun paard door hen hebben laten beleren? Graag ervaringen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:36

Ja een vriendin van me heeft haar haflinger daar laten beleren, ging erg goed en prettig, maar zij ging een paar keer per week heen, niet gestald daar dus.
Maar leuke mensen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:48

Stal de Vries.... is ergens ver weg nog familie van mij! Ben er wel eens geweest zag er echt mooi uit en ze waren nog vollop dingen aan het verbeteren maar weet niet hoe ze verder met de paarden omgaan...

is familie dus zal wel goed zitten!!! haha

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:42

kunnen ezels voor de kar ? Goh, dat wist ik niet. Heb ik ook weer iets bij geleerd.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:11

Ik ben ook benieuwd, heb al informatie bij ze aangevraagd om mijn fjord te beleren.
Ben eerst zelf aan de slag gegaan om haar aan het tuig etc te wennen, maar ze geeft nergens om dus dat wennen heeft geen zin Haha!

Als mijn arm weer inorde is (heeft fjordjelief kapotgetrapt), dan ga ik weer verder met haar.

Haar er elke keer naartoe brengen is ook een idee, het is op loopafstand bij me vandaan (hoewel...) maar dan duurt het wel langer.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:05

@Shemar: Ben jij al eens bij hen wezen kijken? Ik ken ze alleen van wat je vanaf de weg kunt zien. Zin om een keer samen te gaan?

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:00

Ik ga graag een keer samen met je kijken, ben er nog nooit binnen geweest. Ben namelijk van het verlegentype dat er weken over doet om ergens aan te kloppen. (stom)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:43

Ik ken die stal verder niet, maar hou je er wel rekening mee dat paarden totaal anders beleerd worden dan ezels. Nouja, dat is ook weer niet helemaal waar. Maar, voor ezels heb je meer geduld nodig en moet je vaak creatiever zijn om ze iets te laten doen waar ze eigenlijk geen zin in hebben, omdat slaan absoluut niet werkt.
Dat weet je zelf ook vast wel, want je hebt ezels, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het kiezen van 'n stal.

Een vriendin van me had haar ezel ook weggebracht om te beleren. Die man die ze zou beleren is geweldig met pony's/paarden, echt, ik zou er zo een paard naar toe brengen. Maar van ezels bakte hij compleet niks . Ezel kwam onbeleerd terug, met het stempel: onbeleerbaar. Met veel geduld heeft vriendin de ezel uiteindelijk zelf beleerd.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 23:12

@Assie: ik ken het probleem! Dus vandaar dat ik daar eerst wil gaan kijken en overleggen. Maar bedankt voor de waarschuwing, zeker iets om op te letten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:54

Mijn paard is daar vorig jaar geweest om te beleren en dat is helaas niet goed gegaan.

Ze gaan daar geduldig en goed met je paard om maar die van mij hebben ze niet voor elkaar gekregen.

De eerste paar keer ging het goed met longeren tuig en broek om en daarna voor de sleep, daarna voor een licht karretje. Allemaal super OK dan!

Ik was al erg verbaasd maar wat bleek hij kreeg wat basisbrok en moest 2 x per dag werken dus had weinig praatjes.

Toen ging echter de marathonwagen erachter en toen ging hij aan de kletter en liet Nico (man voor het beleren) zich van de kar afvallen.

Gevolg was dat mijn paard door het slaan met zijn benen over het lemoen kwam. Na 1 rondje door de bak ging hij dwars door het hek en de draad. Zijn benen waren ontveld en ik moest een week lang iedere dag heen om met hem te stappen en af te spuiten.

Daarna zetten ze hem weer in het tuig maar hij ging alleen maar staken en als ze een tik gaven ging hij steigeren dus we hebben hem maar weer opgehaald.

We hebben ook nooit een rekening gehad. Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:30

Jeetje wat een vervelende ervaring voor je paard, jammer dat het zo afgelopen is.
Zo blijkt maar weer dat zelfs de pro's het niet altijd voor elkaar krijgen, des te meer reden om toch maar niet zelf aan te gaan knoeien. Hoewel mijn fjord zo'n super coole kikker is die je voor m'n gevoel zo voor die kar kan zetten, durf ik het toch niet echt aan.

We gaan eerst eens kijken bij de stal hoe het er allemaal aan toe gaat.

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:52

Ik woon zo'n 10 huizen naast stal de Vries.
Ben ook wel erg benieuwd hoe het daar is en wat de kosten zijn..
Van buitenaf ziet het er erg mooi uit en heb er veel goed verhalen over gehoord.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:59

nee maar je kan het ook zelf leren!! doe ik ook!(met mun pony)

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:06

cijsalover schreef:
nee maar je kan het ook zelf leren!! doe ik ook!(met mun pony)

Ik ga dat niet zelf proberen zonder ervaring.. als het toch eens mis zou gaan

schanul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:33

[quote="simongek"]
Gevolg was dat mijn paard door het slaan met zijn benen over het lemoen kwam. Na 1 rondje door de bak ging hij dwars door het hek en de draad. Zijn benen waren ontveld en ik moest een week lang iedere dag heen om met hem te stappen en af te spuiten.

Belachelijk dat jij dan iedere dag heen moet om te stappen en af te spuiten zij veroorzaken dit toch...
Natuurlijk ga je zelf dan ook vaak bij hem kijken omdat je wilt weten hoe het met je paard gaat maar ik vind dat zij de zorg op dat moment moeten nemen.