[AR] [Vd] belonen negeren of afstraffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[Vd] belonen negeren of afstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:47

naast de basis doe ik met mijn shetje wel eens kunstjes, nu wilde ik haar leren stijgeren, ging in het begin goed, maar nu gaat ze zodra ik haar benen vastpak (oke is niet de manier, maar wel handig met zo'n kleintje) knielen, ze verwacht gewoon dat ik haar omhoog ga tillen (niet dus, ze mag nog wel klein zijn, maar blijft zwaar).

Moet ik dit belonen afstraffen of negeren, ik denk zelf dat ik aan knielen meer heb (begin liggen enz) dan aan het hele stijgeren. Wat zouden jullie doen, verder gaan met stijgeren of op het knielen ingaan......

alvast bedankt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:57

Doorgaan met knielen, liggen enz. Liever een paard leren zich omlaag te brengen naar een onderdanige houding dan omhoog te brengen naar een dominante houding...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 08:08

oke dacht ik dus ook. gelukkig is het wel een pony die (bij mij dan) niet zomaar over me heen loopt, en nieuwe dingen heel leuk vind. en gelukkig vertrouwd ze me ook al heel goed. Andere leren haar bijten (door teveel snoepjes) en dat heb ik dan in een uurtje weer afgeleerd zonder straffen.Nog meer die ideeën hebben?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:37

Amable schreef:
Doorgaan met knielen, liggen enz. Liever een paard leren zich omlaag te brengen naar een onderdanige houding dan omhoog te brengen naar een dominante houding...

Helemaal mee eens, vooral nu blijkt dat je pony daar meer aanleg voor heeft.
En als je denkt dat de voorbenen vast pakken wel een handige manier is om het steigeren te leren ben je er volgens mij nog niet helemaal aan toe

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:11

Leer je pony alsjeblieft geen steigeren zeg...
Kan gevaarlijk zijn.

Belonen of afstraffen... Tja, ik deed eigenlijk altijd afstraffen, maar ik heb geleerd dat negeren eigenlijk veel beter werkt (negatieve aandacht is ook aandacht)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 17:02

ach ik weet wel waar ik mee bezig ben, en bij welke pony het wel en niet kan, ik help haar wat maar ga haar niet tillen zegmaar, ik geef het commando, zweephulp en help haar iets, zodra ze wat zelf doet belonen, maarja dat was niet mijn vraag.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:27

je schrijft dat anderen haar leren bijten. ai, dat lijkt me heel onprettig. ik ken een connemara die als veulen geleerd is om te steigeren en zijn hoeven op de schouders te leggen. zo schattig vonden zijn eigenaars dat ! tja, toen begon hij groter en zwaarder te worden en deed hij het nog steeds. en dit leverde behoorlijk gevaarlijke situaties op. niets aanleren waarvan jij niet wil dat hij het doet op momenten dat jij er niet om vraagt zou ik zeggen.
even on-topic: negeren bij ongewenst gedrag kan erg goed werken. zeker als het gedrag is om jou aandacht te vragen. in jouw geval echter denk ik dat je misschien andere manieren moet zoeken om dit kunstje te leren. straffen werkt niet (hij zou niet weten waarom), belonen als hij het goed doet is altijd prima, maar dan moet hij het wel doen. ik denk dus dat jij een nieuwe manier moet zoeken waarop je de hulpen voor dit kunstje het beste kan geven. en vergeet niet: stoppen met werken is de beste beloning bij gewenst gedrag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:39

het maakt me opzich niet zoveel uit welk kunstje, vind het gewoon leuk met haar te werken en zij ook. stijgeren vond ze eerst wel leuk, maar nu gaat ze dus op haar knieen omdat ik haar niet ga tillen zegmaar en als ze dan op haar knieen zit kijt ze ma aan van kijk mij eens echt zo lief, ze heeft ook zon lief hoofd haha een van de redene dat ik het telkens niet kan maken om haar te verkopen
Afbeelding
http://groups.msn.com/timofans/janneke.msnw

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:16

Je pony gaat knielen omdat hij niet wil dat je hem bij zijn benen optilt. Kijk maar eens wat paarden doen bij spelen: ze bijten elkaar in elkaars voorbenen. De enige manier om dat te voorkomen is knielen. Haha!
Jouw pony heeft ook door dat je hem niet kan optillen als hij gaat knielen. Boodschap is duidelijk: laat het steigeren achterwege!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:38

Nouja ze ging laatst wel stijgeren, toen wilde ik knielen leren maarja ik kom er wel uit.