[AR] [lo]wegrennen aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

[lo]wegrennen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 21:01

Hooi..!!

Elke keer weer,asl ik met mn haf de bak binnen kom en ze mag stappen gaat ze zomaar ineens galopperen...Ze reageert nog niet zo goed naar mn stem aan de longe en ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet gaan oplossen..

Want aan het longeertouw "trekken" heeft ook niet zo veel zin..
Een keer geprobeert en ze bleef in een hele kleine volte nog galloperen.. Verward

Wie weet er een goed idee.. ?? Lachen

Groetjes!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:17

Lekker laten galoperen.... Ze houdt het echt geen uur vol.
Als ze uitgegalopeerd is lekker aan het werk zetten.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:17

Je moet werken met 2 longeertouwen anders ,, werkt ,, je paard niet echt en loopt het gewoon wat stoom af of energie kwijt zonder echt resultaat .

Met 2 longeertouwen heb je een stuur en kan ze niet galoperen als jij dat wil en dan moet ze ,, echt werken ,, .

Ben beroepsmatig paardenafrichter .

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:16

kan je er evt. niet voor ipv achter het paard springen, zodat hij die druk ziet, en stopt?? (tsjah, hoe moet klaasjuhhh dit nou even uitleggen...)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:37

Igrett schreef:
Je moet werken met 2 longeertouwen anders ,, werkt ,, je paard niet echt en loopt het gewoon wat stoom af of energie kwijt zonder echt resultaat .

Met 2 longeertouwen heb je een stuur en kan ze niet galoperen als jij dat wil en dan moet ze ,, echt werken ,, .

Ben beroepsmatig paardenafrichter .

Geweldig dat je beroepsmatig paardenafrichter bent.
Maar als je een beetje een hard paard hebt, dat rent zo door je teugels heen en je hebt er genoeg hoor die alleen maar harder gaan als jij harder gaat trekken. En galoperen kunnen ze wel degelijk aan de dubbele longe.

Met een pessoa kan je je paard ook goed aan het werk krijgen en werkt hij net zo hard als met dubbele longe. Als je niet met dubbele longe kán longeren verpest je er meer mee. Dus ik vind je uitspraak een beetje raar dat je alleen longeren met 2 lijnen helpt, misschien moet je je eens verdiepen in andere methode's. Met dubbele lijnen kan je op het moment inspelen, maar een pessoa doet bij veel paarden meer. Vanwege de druk op de achterhand.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:03

wij werken steeds met pessoa ; dus da's niks nieuws he - ook bij het longeren gebruiken wij pessoa .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:15

Igrett schreef:

Dus doe je dat om ze 'uit te laten'??
Want dat suggereer je hier wel.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 05:23

Dat uitlaten van Sjonniej snap ik niet zo, maargoed... Scheve mond

Ik heb ook een Haf die dat soort trucjes gebruikt, want volgens mij zijn het gewoon trucjes in zijn geval. Vroeger tenminste. Nu is hij wat ouder en een stuk braver lijkt het wel.
Aywayz, een pessoa teugel is vreselijk duur vind ik, voor die paar lijntjes en bontjes etc. (Ik snap dat het dat wel waard is, hoor. Knipoog
Ik stel een soort van T-team oefeningen voor. Laat het paard eerst aan de lijn op zich wennen. (Dit is hoe ik het in ieder geval aan zou pakken.) Gebruik de lijn eerst gewoon als halstertouw, dus doe de lijn aan het halster en stap er gewoon rustig mee rond. Zowel door de bak als evt op andere plaatsen. (Ligt er aan hoe het paard reageert. Laat ik aannemen dat ze alleen gaat racen in de bak.) Dan neem je haar dus mee naar de bak op een dood gewone ontspannen manier. Laat zien dat het de normaalste zaak van de wereld is.
Gaat dat goed en let ze niet eens meer op die lijn of de bak, verleng de lijn dan een stukje en aai het paard ermee. Aan beide kanten van het lijf. Eerst gewoon rustig over hals en voorzichtig rond de neus, dan over de rest van het lichaam, al naar gelang het paard dat toestaat en rustig blijft. Forceer absoluut niks. Als dit al veel stress oproept ga dan niet verder. Oefen dit net zo lang tot het goed gaat, al duurt het een week. Steeds maar zo'n 10 minuten per dag, of zolang het paard rustig en geconcentreerd blijft.
Dan als het zover is dat zij het de normaalste zaak van de wereld vindt, ga dan een stapje verder en kijk of je de lijn op alle plaatsen zachtjes tegen haar lijf mag gooien, en rond haar mag "wapperen" etc op verschillende afstanden van het paard, zonder dat ze er veel om geeft. Ze mag best wat verstappen of kijken, maar ze mag absoluut niet meer gestrest of angstig zijn voor je verder gaat. Hier kan ook weer een dag of zelfs een week overheen gaan voor het lukt. Of misschien kan alles wat ik net heb geschreven zo goed gaan dat je al na 5 minuten op dit punt bent aangelandt. Dat is allemaal goed, zolang die ontspanning van het paard maar op de eerste plaats aanwezig blijft.
Nou, hehe, (wat een getyp! Knipoog Tong uitsteken
Dan ga je weer door de bak lopen. (Dat kan trouwens iedere "sessie" gedaan worden als wennen en/of ontspanning. Je gaat gewoon rustig lopen met het paard losjes aan de hand als een halstertouw, maar laat het touw niet langer worden dan een halstertouwlengte, in het begin. Als dat goed gaat laat je het touw steeds wat meer vieren, net zolang totdat de afstand zo'n beetje op longeerafstand komt. Loop gewoon rond door de bak. Laat op deze manier zien en laat het paard snappen dat een longeerlijn niet specifiek betekent dat het rondjes om jou heen moet lopen.
Gaat dit weer goed (alweer, al duurt het 2 min of 2 maanden, het moet eerst helemaal goed gaan voor je verder gaat ), dan ga je dingen leren als halthouden en stappen en draven aan de lange lijn. Eerst op halstertouw lengte, dan weer steeds langer tot longeerlijnlengte. De bedoeling is dat je zelf dus ook meerent. Gewoon over de hoefslag of figuren, maakt niet uit, zolang jij maar precies doet wat het paard doet. Gebruik gewoon stemcommando's die consequent en duidelijk zijn: stappen, draven, halt, etc. Loop bij stappen demonstratief rustig mee, laat bij draven zien dat je aktief aanstalten maakt om te gaan rennen terwijl je het commando geeft en ga het dan pas doen. Steek bv bij halt consequent een hand in de lucht. Zo demonstreer je het commando en is het extra duidelijk. Reageert het paard alleen op stem al goed dan is dat natuurlijk niet eens nodig. Het paard moet wel steeds op dezelfde afstand blijven van jou. Ze mag dus niet naar je toe draven ofzo.
Vanaf nu kan je het paard dan naast je neer zetten, en nu moet het gaan leren dat het ook alleen moet gaan bewegen zonder jouw ondersteuning. Leer het te blijven staan terwijl jij van hem weg loopt. (Hou je hand omhoog terwijl je loopt. Hij heeft nl geleerd dat hand omhoog "halt" betekent.) Of zeg gewoon halt, als hij alleen daar al op reageert. Het paard mag uiteindelijk niet meer weglopen zolang jij het commando niet geeft. Al loop je bij wijze van spreken 500m ver. Ga niet verder tot dit goed gaat.
Dan ga je op een goede afstand van het paard staan, bv in het midden van de bak. Zet het paard op zo'n manier neer dat het kan gaan beginnen met een goede circel om jou heen te kunnen lopen. Zoals je normaal gaat longeren dus. Dan geef je het commando "stappen". Zelf blijf je staan. Evt kan je in een klein rondje rustig meelopen, maar zorg dat het paard op die volte blijft. Omdat jij op dezelfde afstand blijft en niet rechtuit meeloopt wordt het door de lijn vanzelf gevraagd om op die volte te komen lopen, om jou heen dus. Zo kan je het als dat goed gaat ook met de andere gangen gaan proberen. Ook weet ze nu dat hij aan de lange lijn niet naar je toe mag lopen en op dezelfde afstand moet blijven. Daarom heb je dus al die andere oefeningen eerst gedaan.
En... Voila, het paard kan rustig en goed gelongeerd worden, als alles goed is. OK dan!
Bovendien versterk je zo de band met je paard en groeit er echt een sterk vertrouwen in elkaar. Dat is meer waard vind ik dan gewoon eisen en opdrachten uitvoeren omdat jij wilt dat dat paard wat voor je doet! Boos!

Voor iedereen die zin en tijd hiervoor heeft, je zal merken dat het echt effect heeft op het moeilijkste paard. Zo lang JIJ het geduld er maar voor hebt! En ik denk dat het je zelfs in andere situaties zal helpen. Lachen

Succes ermee! Groetjes Cecile

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 05:33

ik deed met mijn paard altijd eerst meestapen en proberen haar rustig te houden..
dus eerst stap ik ernaast en vervolgens laat ik de longe steeds meer vieren, en als ze dan weer ging galloperen pakte ik haar weer kort en stapte ik met r en dan probeerde ik weer opnieuw om de longe te laten vieren..

het duurde ff een week voordat ze t door had, maar nu gaat t prima

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 05:45

Ja, bedankt, ha, ha! Dat is eigenlijk zo'n beetje wat ik in 10.000 woorden teveel probeerde te vertellen, ha, ha! Knipoog Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:30

Znoin schreef:
Ja, bedankt, ha, ha! Dat is eigenlijk zo'n beetje wat ik in 10.000 woorden teveel probeerde te vertellen, ha, ha! Knipoog Haha!

haha... ja t was zn verhaal dat ik dacht pffff... maar goed met deze 2 manieren moet ze t toch begrijpen...