[AR] mijn pony heeft verschrikkelijk veel energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] mijn pony heeft verschrikkelijk veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:11

Ik word er echt niet goed van. Mijn 2,5 jarige Shet hengst heeft echt energie teveel.

Hij loopt dag en nacht in de bak en heeft een speelkameraadje. De skippybal en voetbal worden regelmatig mishandeld doordat hij er bovenop gaat staan en er mee rond gaat rennen.

Hij krijgt niet zoveel voer alleen aardig wat hooi.

We zijn nu bezig met in het tuig lopen en aan de lange lijnen. Als hij dat braaf gedaan heeft gaan de verzorgsters nog met hem rennen. Van de week heeft hij 50 minuten achter elkaar gedraafd en daarvoor dus nog aan de lange lijnen. En moe nee hoor nog steeds vervelend. Alleen achter zijn oren en tussen zijn voorbenen was hij iets vochtig, dus nog niet eens echt aan het zweten.

Hier word je toch niet goed van. Hij gaat trekken onder het lopen en stofzuiger spelen om je er maar van te overtuigen dat hij wil rennen en dat je dus mee moet.

Af en toe had hij al zo'n race bui maar het is nu bijna elke dag en ik word er toch echt een beetje moe van.

Opjagen vind hij net interassant en heeft dus geen zinwant hij doet het alleen als hij in een lollige bui is.

Iemand tips of ideeen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:42

Longeren, het liefst met twee longe's.
En vooral respect krijgen, want dat heb je (zo blijkt uit je verhaal) niet tot heel weinig. Laat hem goed weten wie er de baas is en dat hij niets anders mag doen als luisteren als jij dat eene uurtje van de 24 in een dag met hem bezig bent. Opvoeden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 17:51

Longeren is het probleem. Hij snapt niet dat hij rondjes moet lopen. Als iemand er naast loopt gaat het goed maar zodra die persoon wat verder bij hem vandaan gaat. Loopt hij alle kanten op behalve de goede.

Ik ben al met hem bezig vanaf dat hij een half jaar is en hij is altijd wel moeilijk geweest. Heel erg hengst. Hij heeft juist wel respect voor mij maar voor niemand anders. Dat is juist het probleem.

Een tijdje terug had ik voor het eerst keuring en dat was ook gelijk de eerste keer op de trailer voor hem. Hij was echt suepr braaf totdat ik me ging omkleden in de trailer. Hij stond de hele tijd op z'n achterbenen. Toen ik terug was, was hij weer zo braaf als een lammetje.

Zelf bij mijn vriend die ook al een jaar met hem bezig is kan ik hem niet alleen laten.

Boos!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:55

Het longeren snapt hij wel, maar hij is jou te slim af. Hij merkt dat hij door de andere kant op te lopen onder het werk uitkomt. Als hij telkens dat rondje mee wordt genomen snapt hij dat echt wel. Een kwestie van doorzetten en hem overwinnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:59

Misschien weer even in de wei en wachten dat zijn puberteit voorbij is. Hij is nog jong en op deze manier krijgt hij alleen maar meer energie. 50 minuten draven vind ik persoonlijk ook wel veel voor een shet van die leeftijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:04

Weet niet Sjonniej. Het probleem is dat ik hem ook niet met een longeerzweep de goede kant op kan helpen. Hij ziet de zweep als speelgoed en valt hem vol plezier aan. Als je het ziet is het wel leuk maar onder het werk best wel vervelend.

Napie. Als het aan hem ligt gaan we uren buiten wandelen. Hij staat al dag en nacht in de wei. Als ik hem niet aan het werk zet gaat hij zich vervelen en word hij baldadig. Hij vind het heerlijk om wat te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:11

Dat is niets anders dan respect trainen voor jou én voor de zweep. Dan maar een keer je ogen dicht en een wat hardere tik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:15

Hihi. Het is eigenlijk niet om te lachen maar als hij echt een harde tik met de zweep krijgt staat hij je aan te kijken en wil eigenlijk zeggen. Moet ik daar van onder de indruk zijn. En dan heb ik het echt niet over een zacht tikje hoor want hij is best streng opgevoed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:30

Een oude pony van ons vond klappen ook geweldig en gaf er niets om, maar door stomweg vol te houden is hij toch super op de zweep gaan reageren.
En als je aangespannen wilt gaan rijden, dat gaat echt lastig worden als hij niets met je zweep doet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:40

Hij reageert wel super op mijn stem. Hij wil absoluut niet dat ik boos ben. Meestal is mijn stem al genoeg om hem tot de orde te roepen. Hij was 1 keer zo vervelend dat ik hem vast gezet heb bij te stal en hem daar 10 minuten heb laten staan en hem volledig genegeerd heb. dat vond hij toch niets en was daarna zo mak als een lammetje.

Ik ben trouwens ook van plan om als hij het sturen en zo door heeft en aan het tuig gewend is om een paar lessen te nemen omdat hij toch niet een van de makkelijkste is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:46

Respect voor jou heeft hij.
Maar respect voor de zweep zal hij echt moeten krijgen! Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin je je zweep hard nodig hebt. Ook zijwaartse hulpen met je zweep zijn soms hard nodig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:06

Ja.

Het rare is dat met VD hij wel reageerd op de zweep. Als ik de zweep op zijn borst leg gaat hij netjes terug. Een longeerzweep ziet hij echt als speelgoed.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:38

je pony is 2,5. hij is nog hartstikke jong. het is praktisch nog een veulen. jij vraagt concentratie van hem die hij geestelijk zeer waarschijnlijk niet kan opbrengen. jij vraagt van hem dat hij het werken serieus neemt, dat is net als een kind van 6 vragen om kantoorwerk serieus te nemen ipv tekeningen te maken op de bloknoot. Laat hem eerst nog een jaar of twee spelen en jong zijn voordat je serieus met hem probeert te werken. hij is er duidelijk nog niet aan toe. en doordat hij met zijn speelsheid weg komt met dingen die jij niet wilt, verpest je het alleen maar voor de toekomst. en dat longeren niet werkt, behalve dat het aan zijn gebrek aan concentratie ligt, kan jij waarschijnlijk ook niet goed longeren en sta je waarschijnlijk verkeerd ten opzichte van je pony. dan zal hij je nooit begrijpen. ik zou zeggen laat hem nog een jaartje staan en verdiep je in hoe je dingen het beste aan kan pakken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 19:55

Nou sorry hoor ik vind dit nogal een aanvallend bericht.

Dat ik niet kan longeren zal ik gelijk even rechtzetten. Ik heb les gehad van Lammert Haanstra en longeren al jaren waaronder een tijd voor een springruiter. Dus ik vind het niet netjes om zo maar te zeggen dat ik niet kan longeren.

Paarden worden ook met 2,5 aan het longeren gezet. Dat is gewoon normaal. Zoals ik al zei. Als ik hem gewoon in de wei laat staan gaat hij zich vreselijk vervelen. Hij wil gewoon graag aan het werk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:01

Tijd voor je pony om de bak regelmatig aan te slepen met een autoband.
In stap.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:04

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Maar hij kent het sturen nog niet goed. Dus er loopt nog iemand naast als steun. Ik denk dat het beter is om daar mee te wachten als hij het sturen kent en er niemand meer naast hoeft te lopen.

Heb al wel een autoband liggen. Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:12

karoliena schreef:
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Maar hij kent het sturen nog niet goed. Dus er loopt nog iemand naast als steun. Ik denk dat het beter is om daar mee te wachten als hij het sturen kent en er niemand meer naast hoeft te lopen.

Heb al wel een autoband liggen. Knipoog

Waarom wachten, de helper moet er toch naast lopen en de strengen geven extra steun om rechtuit te blijven lopen.

Overigens denk ik dat moe maken niet het doel moet zijn, maar beleren en werkwillig houden.
Zo te lezen zit het met de wil om te werken wel goed.
Door juist veel te stappen kan je de rust er in brengen. Maak daarbij veel overgangen zodat de pony zich op jou moet concentreren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:15

Ja de wil om te werken is er zeker. Soms iets teveel zelfs. Maar goed beter te veel dan te weinig. Het is ook niet de bedoeling om hem moe te krijgen hoor. Zijn conditie gaat zo verschrikkelijk snel vooruit. Twee weken terug was hij van een kwartier werk al bezweet. Nu zouden we uren door kunnen gaan.

Veel overgangen maak ik inderdaad al om hem wakker te houden.

Misschien dat ik dan toch wel de autoband er van het weekend achter doe.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:30

wat ik hier weer allemaal lees ; lijk weer onwaarschijnlijk .

Een jong paard of pony longeer je niet met enkele lijn maar met dubbele lijn om hem echt te laten ,, werken ,, . Hij heeft dan trouwens de kans niet om met je ,, voeten ,, te spelen als je daar ook de longeerzweep bij gebruikt . Longeren met hoofdstel , zadel of getuig op !!!
Afwisselen met autobanden of iets dergelijks slepen . Da's de manier .
In het begin eventueel met de iets ,, hardere ,, hand naargelang z'n opvatten en of karakter .

Ben beroepsmatig paardenafrichter .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 23:53

Ik longeer altijd met tuig op. Ik kan wel met dubbele lijnen longeren maar als hij net het bit net kent en het sturen nog niet kent kan ik moeilijk verwachten van hem dat ik hem met de buitenste lijn kan corrigeren als hij naar binnen komt.

Het is ook niet zo dat hij onder het werk uit komt als hij vervelend is. Hij krijgt regelmatig een flinke tik en nog harder aanpakken lijkt me niet verstandig.

Dus ik zie zo een twee drie niet een oplossing.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:06

Het bit hoeft ie niet te kennen . Door te longeren met 2 longeerlijnen en het hoofdstel met bit ; leert hij dat automatisch . Het belangrijkste is trouwens dat jij hem onder controle hebt en dat hij dat ook weet en beseft . Je kan hem dan drijven met je buitenste longeerlijn in combinatie met je longeerzweep . Is een handigheidje om dat allemaal samen te doen maar dat lukt wel .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 00:08

Ja ik weet hoe het moet maar kan maar 1 hand gebruiken. Gaat niet echt lukken dus. Of 1 lijn met zweep of 2 lijnen zonder zweep word het dan. Kan het wel gaan proberen. Misschien gaat het inderdaad wel goed.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:44

Aan de buitenkant neem je de longeerlijn samen met de longerzweep . Is wel wat oefening en handigheid voor nodig maar dat lukt wel als je dat wil hoor . Je kan ook beide longeertouwen in je linkerhand nemen ; zodanig dat beide longeertouweinden mekaar kruisen in je hand en dan kan je sturen vanuit je pols . Je kan dan de longeerzweep volledig vrij in je rechterhand gebruiken om te drijven en te corrigeren . Is ook wat oefening voor vereist en handigheid hoor maar is ook een goede methode

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:02

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt. Ik kan met dubbele lijn longeren ik heb daar les in gehad voor mijn ongeluk. Nu kan ik maar 1 hand gebruiken. Dus moet ik dan 2 lijnen en een longeerzweep in 1 hand houden. Word een beetje teveel als je ook ng iets wit sturen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:08

Kunnen je verzorgstertjes hem niet aan dubbele longe longeren?