[AR] [NH] freestyle

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

[NH] freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:25

Ik longeer mijn paard regelmatig op de freestyle manier en ook doe ik het gewoon. Vandaag wilde ze absoluut niet reageren op de freestyle hulpen, ze was mega lui en ik ben uit arrenmoede maar met mijn gezicht naar haar toe gaan lopen en heb haar aan het halstertouw steeds mee laten lopen/volgen.
Ze wil met wandelen steeds voor me komen en dit stond in het boek van Hemfling om aan te geven dat ik de leider ben. Hebben jullie tips hoe ik dit zonder geweld kan oplossen? Ik geef haar nu vaak een tikje met het halstertouw, ze reageert hier steeds vervelender op, oren in de nek en happen, hoe kan ik dit geweldloos duidelijk maken? Verward

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:28

Dit gaat volgens mij een beetje de verkeerde kant op.
Als je volgens de freestyle methode wilt werken kan je volgens mij, in jouw geval, beter een cursus volgen.
Het paard is duidelijk bezig de leiding over te nemen.
Ik zou zeggen: tot de cursus geen freestyle capriolen uithalen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:42

Hi,

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Je hebt het over longeren via de freestyle manier en de gewone manier. Bedoel je de freestyle methode van Emiel Voest? Ik heb hier de basiscursus gevolgt en ga nog een vervolg doen en ken zijn methode goed. Waar zit nu precies het probleem? En als ik vragen mag, wat is bij jou de freestyle methode? Zo weten we beter wat er precies is en kunnen we je misschien helpen.

Heb je ook problemen met loswerken en grondwerk?

Groetjes Tittel

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:37

Als je dit volgens de Hempfling methode wilt doen, ( ik geloof dat je dat bedoelde) moet je géén tikken met je touw gaan geven, maar steeds als ze langs je komt meteen een hoek van 90 graden maken en dus haaks op de route die je liep verder gaan zodat je weer vóór haar komt te lopen. Als het goed is krijgt ze zo na een paar keer door dat ze achter je moet blijven! Desnoods een hele volte maken om weer voor haar te komen. Je moet wel je leidende hand dan achter je lichaam houden en kan eventueel je zweep daar ook nog voor houden. Meteen draaien als ze voorbij je hand komt met haar neus!
Als ze bij het halthouden je ook voorbij loopt, maak dan eens een paar flinke sprongen in de lucht waar ze wat van schrikt en van achteruit deinst.
Succes! OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:33

Dit gaat inderdaad de verkeerde kant op. Je paard neemt de leiduing over omdat je ergens niet consequent geweest bent of onduidelijk.

Hoe je dit zonder gevaar kan oplossen is enkel les nemen. Iemand er na laten kijken en de knel punten er uit pikt. Ga niet zelf verder met dit probleem maar zoek iemand met verstand van zaken.

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou ook kunnen komen of jij naar mij.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:41

Voortaan even [NH] voorin je titel zetten aub Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:16

als ik het goed begrijp is dit inderdaad niet goed.

toen ik net met freestyle begon was mijn pony erg lui en mevrouw was boos omdat iemand de leiding was over haar (dan spreek ik nu over mijn freestyle instructrice Lachen )

Als ik jou was zou ik inderdaad les nemen, je leert dan hoe je alles op kunt lossen.

Als mijn pony bijvoorbeeld na een tijdje luis wordt, moet ik eerst met het uiteinde van het touw draaien; reageert ze hier niet op, gooi ik het touw achter haar neer of help haar door de hulpen extra te geven of iets meer achter haar te staan.

maar beloon je pony zodra ze het goed doet want dat is wel heel belangrijk !!!!

succes in ieder geval.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:25

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb al contact gelegd met mijn instructrice over dit probleem, helaas heeft ze nog niet gereageerd. Ik longeer voorlopig even gewoon. Miujn instructrice heeft veel ervaring met freestyle, mocht ik er niet uitkomen dan contacteer ik jou, Josien!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:17

Succes dan. Hopen dat je dit met je instructrice kan oplossen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:45

je paard probeert je de baas te worden. je kan hier wat aan doen met de join up, zeer paardvriendelijk. verder is het echt niet erg om een keer uit te halen naar je paard. in kuddeverband vallen er ook weleens klappen, en die komen wel even harder aan dan een tik van een mens.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:09

Merrieveulen de join-up is zeker naar mijn mening niet paard vriendelijk. Ja ze gebruiken geen zweep enkel een lang touw. Er word niet geslagen enz. Maar denk is in hoe je je zou voelen als je constand word weg gejaagt van jouw veilige plek. Wij mensen zitten dan nog anders in elkaar als paarden, dus bij het paard komt dit 20 maal harder aan. Betekent kort gezegt de dood. Je ozu maar met de dood bedrijgt worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:29

het is een natuurlijk iets, wat door de alfamerrie gebruikt wordt om een kuddelid iets bij te brengen. ik gebruik er zelf geen lang touw bij, gewoon met het paard los in de round penn. ik heb er goede ervaringen mee, paarden krijgen duidelijk aangegeven dat je de leider bent. het is geen doodsbedreiging, zeker niet voor onse gedomesticeerde paarden, enkel een waarschuwing: 'als je je niet gedraagt, zoek je het maar in je eentje uit'. paarden vinden dit een onprettig idee omdat ze ergens bij willen horen. ik ben van mening dat dit natuurlijker en paardvriendelijker is dan de zweep erover, omdat paarden in de natuur geen zwepen hebben.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:11

Je hebt twee soorten mishandelingen. Geestelijk en lichamelijk. De zweep er over is voornamelijk lichamelijk hoewel geestelijk ook en de join-up is puur geestelijk.
Ik ben het met je eens dat je beter de join-up kan dan de zweep er over. Je spreekt dat wel over twee uitersten en daar tussen is nog heel veel.

Ook onze paarden hebben nog heel veel natuur in zich. Dat wij mensen dat niet meer zijn, hoeft niet te zeggen dat onze paarden dat niet meer zijn.

Ik wil je niet dwingen om het anders te gaan doen, maar ga is kijken naar het paard. Kijk is naar de gezichts uitdrukking en het gedrag tijdens en na de join-up. Dit is heel anders dan als je gewoon los werkt met het paard en een fijn samenwerking wil krijgen zonder dwang en lichamelijk en geestelijk geheel vrij.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:50

Tja, daar vraag ik me af, wat versta je onder de join-up?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:05

Pauline schreef:
Tja, daar vraag ik me af, wat versta je onder de join-up?

als ik een jong paard in te rijden krijg oid, of een paard minder angstig wil maken, wil ik eerst laten weten dat ik te vertrouwen ben, en dat het paard bij mij veilig is. het is belangrijk dat je de leider bent, omdat een paard dan in een angstige situatie naar jou kijkt ipv. als een idioot maakt dat hij wegkomt oid. als ik de join up gebruik heb ik het paard helemaal los in de bak of round penn, bij voorkeur ook zonder halster. wanneer het paard naar me toekomt, laat ik weten dat het zijn plaats in de 'kudde' moet verdienen, en dus niet zonder meer geaccepteerd wordt. in de natuur komen hier meestal ook klappen aan te pas, maar dat is niet noodzakelijk natuurlijk. ik drijf het paard met dominante lichaamshouding weg, tot het tekenen van onderdanigheid vertoont (bijv. zich klein maken, het hoofd laag, kauwbewegingen). ik pas dan onmiddelijk mijn lichaamshouding aan, ik buig mijn hoofd, maak me klein en 'bied mijn schouder aan'. (als een paard met het hoofd aan je schouder loopt met het hoofd laag ziet hij je zeker als leider.) als het paard dan komt, blijf ik staan en maak ik kennis zeg maar, bijvoorbeeld door lichte aanraking van de snuit, krabbelen in de manenkam oid. vervolgens ga ik rustig lopen, nog steeds met die ontspannen houding van: 'je bent geaccepteerd'. het paard zal dan meelopen, en heeft je dan als leider (en dus vertrouweling) aanvaard. aangezien dit een zeer natuurlijk proces is, dat bij paarden in het instinct thuishoort, richt het zeker geen geestelijke schade aan, en krijg je een fijne vertrouwensband met het paard.
bij een goede join up zie je bij het paard geen tekenen van angst, je ziet wel dat ze liever bij je willen zijn dan weggestuurd worden. de join up werkt ook goed bij paarden met een dominantieprobleem. geweldloos, natuurlijk, voor het paard makkelijk te begrijpen (het is immers iets 'paard-eigens') en effectief!