[AR] [NH] vraagje over NH en Pliesiepaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

[NH] vraagje over NH en Pliesiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:30

Eerst even voorop gesteld dat ik dit topic niet geopend hebt om welke groep paardenminnend Nederland op welke manier dan ook in de zeik te zetten.

Ik ben van de week bij een open dag van de pliesie geweest. Ik heb daar mogen aanschouwen hoe stoer en vol moed deze paarden in toch hele penibele situaties werken.

Nou ben ik ook met de methode van omgaan met paarden van de Politie bekend, en dat is gewoon zoals ik en vele andere met paarden omgaan. NH komt daar eigenlijk niet bij kijken, althans niet de manieren van Voest, Parelli en noem er nog maar een aantal.

Hoe komt het dat deze paarden TOCH vol overgave doen wat de ruiter vraagt, ook al is de situatie nog zo paardvreemd?

Zit er toch een hele nauwe verwantschap met klassiek paarden houden en de moderne Voest, Baalbergen, Parelli?

Wat vind NH beoeffenend Nederland van de reacties van politiepaarden in het door de agenten gevraagde werk?

Heeft een Politiepaard vertrouwen in de ruiter, of doet hij dingen uit dwang?

Graag ieders oprechte mening....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:41

Ik denk dat NH, Voest etc. niet ver van politiewerk afstaat. Ze leren die paarden omgaan met enge dingen.... Voest heb ik gezien en ik vond het niet superspannend...... gewoon langzaam wennen aan enge dingen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:44

Ik ken Voest en Baalbergen (persoonlijk) en heb ze beide met Norikers zien worstelen en het werd helemaal niets.....

Parelli ben ik zelf mee bezig geweest en het werd ook niets...

Ik denk dat ze het met vertrouwen doen, als een paard geen vertrouwen heeft, doet ie het ook niet, je bent als mens nooit sterk genoeg om hem te dwingen.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:45

De man van mijn vriendin had een 4 jarige onder de kont......... vond het doodeng, maar hij deed het wel..

Dat is eigenlijk waar mijn hele vraagstelling om draait. Een 4 jarige die dingen doet die voor hem zeer bedreigend zijn. Hoe kan dat? Hoe werkt dat?

ik weet dat ik dat met Tiesto niet hoef te doen, das vragen om ongelukkgen, terwijl het paard en ik echt een hele beste klik hebben

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:49

Denk ook dat het aan het karakter van het paard er mee te maken heeft
Die van mij heeft geen politie trainig gehad maar schrikt ook nergens van en loopt over alles heen, is net een boerin af en toe hahaha en het is geen boerenknol ofzo Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:51

Laten we voorop stellen dat politiepaarden inderdaad aangekocht worden op karakter..... neemt nog niet weg dat ook politiepaarden gewoon vluchtdieren zijn

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:59

ik heb een echte boerenknol die heel erg schrikkerig is, terwijl een raskenmerk is dat ze bomproef zijn, dus dat zegt niet zoveel.....

Ik heb echter in 2 jaar tijd wel het vertouwen zover gewonnen, met héél erg veel geduld en belonen, dat ie nu overal met me langs gaat. Ik moest vanmiddag nog erg krap langs een jeep met trailer (wel van een vriendin van me, van een vreemde had ik dat nooit gedurfd) en Morrie wilde het liefst omdraaien en wegwezen, maar na bemoedigende woorden, benen erbij en belonen, stapte hij er heel dapper langs, vorig jaar zou dat heel anders afgelopen zijn.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:26

De basis van NH vind ik is dat je weet hoe je jezelf moet profileren.
Je moet een leidersrol op je nemen, veel mensen daarentegen hebben die rol voor hun paard niet en op zo'n moment is NH een goede methode om ook aan jezelf te werken.

Daarentegen hebben heel veel mensen wel van nature die leidersrol in zich, dat zijn de mensen die precies weten wat ze van zichzelf kunnen verwachten en zichzelf en de buitenwereld kennen.

Als politieagent heb je, neem ik aan, jezelf goed door. Je weet waar je kracht zit en wat je wel of niet aankan.
Als je dat niet zou weten dan zou je volgens mij vaak je kop stoten en prikken sommige mensen zo door je heen. In sommige situaties lijkt me dat erg gevaarlijk.
Politieagenten zijn op veel aspecten een goede leider, ze zorgen voor veiligheid en verhitte situaties zijn zij degenen die gecontroleerd te werk gaan.

Dat iemand er sterk en stevig uitziet betekent nog niet dat die persoon respect afdwingt. Het gaat om de uitstraling....

Ik ga ervanuit dat paarden graag met mensen samen willen werken, zolang het paard maar het respect krijgt dat hij verdiend. Of dat nou op een NH-manier gebeurd of dat dat in de aard van de persoon zit maakt voor mij dan niet uit.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:31

Ook hefet het natuurlijk te maken met hoe de agent te paard zich voelt.
Als hij/zij gespannen is zal die spaning ook doorslaan naar het paard.
Als hij/zij relaxed is zal dat ook zijn invloed hebben.
Het is een vicieuze cirkel, want wanneer het paard gespannen is, kan dat ook doorslaan naar de ruiter. De kunst van de ruiter hoort dan te zijn om ontspannen te blijven...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:34

Blossom raakt denk ik hier een kern van waarheid.

Als je jezelf goed kan profileren, heb je geen NH nodig om "overwicht" te hebben op je paard?

IMO valt parelli daar een beetje buiten, omdat ik dat vooral zie als een andere tak van paardensport, in die zin dat Parelli beoeffenaars zijn ook bezig met een stukje conditioneren van het paard.

Vooral de hogere levels kan je zeker aan een "dressuurproef" meten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:35

Wat Blossomm zegt vind ik wel een goed punt. Als politieagent heb je toch al van nature overwicht op mensen (en dieren) om je heen.

Als je iemand bent die als het ware met 1 blik al weg is...tja dat werkt niet.

Je hebt als agent ook een band met je (toegewezen) paard en daardoor ook veel respect voor elkaar en vooral vertrouwen. Samen ben je een team. Zonder elkaar ben je nergens.

Dat én het karakter van de dieren waar ze al op uitgezocht worden zorgen denk er voor dat zoiets kan. Als laatste natuurlijk oefening baart kunst Knipoog

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:42

gijsenkim schreef:

Als je jezelf goed kan profileren, heb je geen NH nodig om "overwicht" te hebben op je paard?

IMO valt parelli daar een beetje buiten, omdat ik dat vooral zie als een andere tak van paardensport, in die zin dat Parelli beoeffenaars zijn ook bezig met een stukje conditioneren van het paard.

Vooral de hogere levels kan je zeker aan een "dressuurproef" meten.

Denk dat een deel ook te maken heeft met habituatie..ze trainen toch regelmatig op vreemde dingen en het paard weet dat hem niks gebeurd. Dat in combinatie met vertrouwen in de berijder en tadaa...politiepaard. Is nu wel heel simpel gezegd hoor maar denk dat het desensibiliseren van een paard zoals Parelli dat doet, laten wennen aan enge dingen in combinatie met leren vertrouwen te hebben in het oordeel van hun 'maatje' zorgt voor een bomproof paard

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:44

gijsenkim schreef:

Absoluut.
Profileren is daarentegen niet acteren, het is juist jezelf doorhebben.

Je moet jezelf kennen en weten waarom je de dingen doet die je doet. Mensen nemen zichzelf vaak zo serieus en als er dan iets misgaat 'blamen'ze dat 'on het horse', terwijl we juist met een schuin oog naar onszelf zouden moeten kijken.

Jezelf kennen geeft gelijk ook aan wat je belangrijk vindt, voor mezelf is dat respect en iemand wie ik respecteer en van wie ik hou wil ik de kans geven om zich in alle vrijheid te ontwikkelen.
Ook wil ik die persoon/dat paard geen pijn doen,
niet kleineren,
niet betuttelen,
maar ook wijs ik die persoon op zijn 'fouten'.

Het is dus jezelf ontwikkelen en bekijken wat je belangrijk vind in een 'levend wezen', of dat nou een mens, een kat een hond of een paard is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:49

zonder er iets aan toe te voegen...... Haha! Haha! Haha!

Of dat nou in de NH sfeer of Klassieke sfeer past.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:51

memory schreef:
Denk dat een deel ook te maken heeft met habituatie..ze trainen toch regelmatig op vreemde dingen en het paard weet dat hem niks gebeurd. Dat in combinatie met vertrouwen in de berijder en tadaa...politiepaard. Is nu wel heel simpel gezegd hoor maar denk dat het desensibiliseren van een paard zoals Parelli dat doet, laten wennen aan enge dingen in combinatie met leren vertrouwen te hebben in het oordeel van hun 'maatje' zorgt voor een bomproof paard

Hmm...dan krijg ik meer het idee van conditionering.
Wanneer een paard eigenlijk gedwongen wordt om niet bang te zijn voor enge objecten, ipv zelf op onderzoek uit te gaan, krijg je paarden die afgesloten zijn van de wereld, die niet zelf denken. Perfecte machines zijn omdat ze precies doen wat hun baas zegt, zonder zelf iets te voelen of na te denken..

Dit zijn de paarden met doffe ogen, oren in een stabiele houding en waarbij aanraking hun niks doet.

Dit zie ik ook vaak bij politiepaarden. Dan is er dus voornamelijk aan het paard gewerkt en niet aan de samenwerkingskwaliteiten van ruiter en paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:56

Dat is dus wat ik niet zag bij de politiepaarden.

Ik zag paarden met echt wel een eigen inbreng. Alles ging toch lekker springen bij het schieten.... dus dat blijft wel eng.

maarja alles gaat wel door het vuur heen, terwijl vuur toch echt heel eng is voor paarden.

Ook werden ze best heel erg jolig van het applaus, jahoor ik zag ze ook gewoon 10 cm groter worden.

Er zit dus leven genoeg in, in iedergeval genoeg om te reageren op wat er in de omgeving gebeurt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:59

gijsenkim schreef:
zonder er iets aan toe te voegen...... Haha! Haha! Haha!

Of dat nou in de NH sfeer of Klassieke sfeer past.

Wow, geen tegenwoord Tong uitsteken Haha!

Ik denk dat het idd niet uitmaakt waar je het mee samen gebruikt.

Iemand die niet goed genoeg ontwikkelt is om met paarden om te gaan kan erg gevaarlijk zijn wanneer hij/zij zich bezig gaat houden met NH.
Je kan onzekere, aggresieve en neurotische paarden krijgen.

Stel je maar voor dat iemand die je eigenlijk niet respecteert, mqar waar je wel afhankelijk van bent, jou een andere waarheid wil aanleren.
Dat maakt je volgens mij helemaal kapot

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:01

Ja........... geloof ik helemaal, ik geloof helemaal dat als je afhankelijk bent van iemand die je niet respecteert dat dit dodelijk is voor je eigen functioneren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:03

Blossomm schreef:
Hmm...dan krijg ik meer het idee van conditionering.
Wanneer een paard eigenlijk gedwongen wordt om niet bang te zijn voor enge objecten, ipv zelf op onderzoek uit te gaan, krijg je paarden die afgesloten zijn van de wereld, die niet zelf denken. Perfecte machines zijn omdat ze precies doen wat hun baas zegt, zonder zelf iets te voelen of na te denken..

Dit zijn de paarden met doffe ogen, oren in een stabiele houding en waarbij aanraking hun niks doet.

Dit zie ik ook vaak bij politiepaarden. Dan is er dus voornamelijk aan het paard gewerkt en niet aan de samenwerkingskwaliteiten van ruiter en paard.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik kom vaak bij de Levende Have in Nunspeet (ben zelf nl. hondengeleider bij de politie) en zie dus vaak de training van de paarden.
Geloof mij, je kunt een paard niet dwingen iets niet eng te vinden.
Dat kan alleen door ze er met geduld en vertrouwen aan te laten wennen.
Voor elk paard wordt ruim de tijd genomen in de training en soms worden ze na een jaar gewoon verkocht omdat ze toch niet "cool" genoeg zijn om de straat op te gaan.
Bovendien wordt er ook heel veel aan hun ontspanning gedaan, ze lopen veel buiten en gaan regelmatig mee het bos in.

Tijdens m'n diensten zie ik de paarden ook regelmatig op straat (ook ME diensten) en ik zie altijd gewoon levendige paarden, die doffe ogen en starre oren herken ik totaal niet.
Vooral met voetbalwedstrijden zijn ze springerig genoeg hoor Haha!
Ze reageren idd niet overdreven op aanraking, enig idee hoe vaak zo'n paard geaaid wordt tijdens een gemiddelde dienst Knipoog
Wat dat betreft kun je beter een diensthond hebben, heb je dat gezeur van mensen die willen aaien en willen vertellen over hun eigen dier iig niet Extreme duivel

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:03

gijsenkim schreef:
Dat is dus wat ik niet zag bij de politiepaarden.

Ik zag paarden met echt wel een eigen inbreng. Alles ging toch lekker springen bij het schieten.... dus dat blijft wel eng.

maarja alles gaat wel door het vuur heen, terwijl vuur toch echt heel eng is voor paarden.

Ook werden ze best heel erg jolig van het applaus, jahoor ik zag ze ook gewoon 10 cm groter worden.

Er zit dus leven genoeg in, in iedergeval genoeg om te reageren op wat er in de omgeving gebeurt.

Die worden dan op een erg mooie manier getraind! Helaas zie ik in A'dam wel anders rondlopen en dat vind ik dan eigenlijk heel zielig.
Wel ben ik blij te horen dat ze het tegenwoordig ook op een andere manier doen!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:09

Ilindra schreef:
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik kom vaak bij de Levende Have in Nunspeet (ben zelf nl. hondengeleider bij de politie) en zie dus vaak de training van de paarden.
Geloof mij, je kunt een paard niet dwingen iets niet eng te vinden.
Dat kan alleen door ze er met geduld en vertrouwen aan te laten wennen.
Voor elk paard wordt ruim de tijd genomen in de training en soms worden ze na een jaar gewoon verkocht omdat ze toch niet "cool" genoeg zijn om de straat op te gaan.
Bovendien wordt er ook heel veel aan hun ontspanning gedaan, ze lopen veel buiten en gaan regelmatig mee het bos in.

Tijdens m'n diensten zie ik de paarden ook regelmatig op straat (ook ME diensten) en ik zie altijd gewoon levendige paarden, die doffe ogen en starre oren herken ik totaal niet.
Vooral met voetbalwedstrijden zijn ze springerig genoeg hoor Haha!
Ze reageren idd niet overdreven op aanraking, enig idee hoe vaak zo'n paard geaaid wordt tijdens een gemiddelde dienst Knipoog
Wat dat betreft kun je beter een diensthond hebben, heb je dat gezeur van mensen die willen aaien en willen vertellen over hun eigen dier iig niet Extreme duivel

Het kan wel degelijk op een agressieve manier! Heb je nooit mensen te paard op straat gezien waarvan hun paard niet langs een stilstaande tractor wil?
Dan komt vaak de zweep te pas, eerst gaat het paard protesteren, gaat in gevecht, dan komt de escalatie.....Na de escalatie loopt het paard vaak als een lammetje langs de tractor. Dan hoor ik de ruiters zeggen: "hij stelde zich aan"
Nee hoor, ze hebben hem gewoon geestdood geslagen.

Ik geloof best dat het bij springen door een brandende hoepel een stukje moeilijker wordt, maar het principe is hetzelfde vind ik..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:10

gijsenkim schreef:
Ja........... geloof ik helemaal, ik geloof helemaal dat als je afhankelijk bent van iemand die je niet respecteert dat dit dodelijk is voor je eigen functioneren

Precies, mensen die een vervelende baas op het werk hebben snappen het allemaal. Het kan de hele werksituatie naar de klote helpen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:19

Waar ligt dan de scheidingslijn tussen overtuigen en aggressief.

De vriend van mijn vriendin moest ook dat jonkie overtuigen en heeft een paar keer best met de spoortjes verteld dat hij dus echt over die enge tafel met vlaggen moest, overigens kwam er geen slaag aan te pas. Maar een stevig stel benen...... is dat erg?

Ik heb bijvoorbeeld vanochtend in de les een stakend steigerend jonkie verteld vanaf de grond dat het echt de bedoeling is dat het vooruit ging. Ruiter erop en ik erachter met een longeerzweep. IMO is dat een stuk overtuiging.... Paard werd er wel beter van, gaf meer dan genoeg ontspanning in de oefeningen die er gevraagd werd EN had er zelf de oren op en genoeg plezier in het werk.

Waar ligt die lijn dan?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:32

gijsenkim schreef:
Waar ligt dan de scheidingslijn tussen overtuigen en aggressief.

De vriend van mijn vriendin moest ook dat jonkie overtuigen en heeft een paar keer best met de spoortjes verteld dat hij dus echt over die enge tafel met vlaggen moest, overigens kwam er geen slaag aan te pas. Maar een stevig stel benen...... is dat erg?

Ik heb bijvoorbeeld vanochtend in de les een stakend steigerend jonkie verteld vanaf de grond dat het echt de bedoeling is dat het vooruit ging. Ruiter erop en ik erachter met een longeerzweep. IMO is dat een stuk overtuiging.... Paard werd er wel beter van, gaf meer dan genoeg ontspanning in de oefeningen die er gevraagd werd EN had er zelf de oren op en genoeg plezier in het werk.

Waar ligt die lijn dan?

De scheidingslijn ligt bij het voor ogen houden van je doel en je paard op zijn donder geven.

Eerst inbeelden waarom het paard iets niet wil doen. Uit opstandigheid? Uit angst? Uit verveling? Uit gebrekkig respect? Uit gebrekig vertrouwen?
Enz.
Hierna is het de bedoeling om terug te gaan naar de basis. Waarom is hij verveeld? Waarom vertrouwt hij mij niet? Waarom is hij opstandig?
En daar ga je dan aan werken.

Ik denk dus dat op het moment dat je in zo'n situatie zit, je eigenlijk al de clue hebt gemist. Op dat moment denk ik eerst goed na over de bovenstaande dingen, kom ik niet tot een conclusie dan doe ik niks totdat ik meer weet.

In een 'gevechts-situatie' kan de emotionele kant snel de overhand nemen en dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Dat bedoel ik met puur je paard bestraffen, na 3 seconden is je paard al weer vergeten waar hij voor gestraft wort en op dat moment ben je gewoon je paard aan het mishandelen.

In het voorbeeld dat je geeft over het jonkie hebben we het gewoon over puberale opstandigheid, zonder onderliggend trauma of wat dan ook.
Mijn moeder heeft mij vroeger ook wel eens een draai om mijn oren gegeven en toen had ik het ook echt verdiend!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:40

Wat jij omschrijft is een stukje gevoel, gevoel voor paarden en de manieren waarop ze reageren.

Ik kan me hier ook helemaal in vinden. Een ander paard had ik misschien gerustgesteld omdat hij gewoonweg niet begreep wat we bedoelde....

Toch merk ik uit de dingen die Blossom zegt dat er een hoop equivilenten zijn.......... en das leuk Haha! Haha! Haha!

Het "lezen en begrijpen wat het paard je verteld" wordt eigenlijk te vaak te makkelijk over gedaan.

Als mensen de tijd namen om hun paard en zijn problemen te analyseren dan kom je dus al een heel eind