Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Blossom raakt denk ik hier een kern van waarheid.
Als je jezelf goed kan profileren, heb je geen NH nodig om "overwicht" te hebben op je paard?
IMO valt parelli daar een beetje buiten, omdat ik dat vooral zie als een andere tak van paardensport, in die zin dat Parelli beoeffenaars zijn ook bezig met een stukje conditioneren van het paard.
Vooral de hogere levels kan je zeker aan een "dressuurproef" meten.
gijsenkim schreef:Blossom raakt denk ik hier een kern van waarheid.
Als je jezelf goed kan profileren, heb je geen NH nodig om "overwicht" te hebben op je paard?
memory schreef:Denk dat een deel ook te maken heeft met habituatie..ze trainen toch regelmatig op vreemde dingen en het paard weet dat hem niks gebeurd. Dat in combinatie met vertrouwen in de berijder en tadaa...politiepaard. Is nu wel heel simpel gezegd hoor maar denk dat het desensibiliseren van een paard zoals Parelli dat doet, laten wennen aan enge dingen in combinatie met leren vertrouwen te hebben in het oordeel van hun 'maatje' zorgt voor een bomproof paard
gijsenkim schreef:zonder er iets aan toe te voegen......![]()
![]()
![]()
Of dat nou in de NH sfeer of Klassieke sfeer past.
Blossomm schreef:Hmm...dan krijg ik meer het idee van conditionering.
Wanneer een paard eigenlijk gedwongen wordt om niet bang te zijn voor enge objecten, ipv zelf op onderzoek uit te gaan, krijg je paarden die afgesloten zijn van de wereld, die niet zelf denken. Perfecte machines zijn omdat ze precies doen wat hun baas zegt, zonder zelf iets te voelen of na te denken..
Dit zijn de paarden met doffe ogen, oren in een stabiele houding en waarbij aanraking hun niks doet.
Dit zie ik ook vaak bij politiepaarden. Dan is er dus voornamelijk aan het paard gewerkt en niet aan de samenwerkingskwaliteiten van ruiter en paard.
gijsenkim schreef:Dat is dus wat ik niet zag bij de politiepaarden.
Ik zag paarden met echt wel een eigen inbreng. Alles ging toch lekker springen bij het schieten.... dus dat blijft wel eng.
maarja alles gaat wel door het vuur heen, terwijl vuur toch echt heel eng is voor paarden.
Ook werden ze best heel erg jolig van het applaus, jahoor ik zag ze ook gewoon 10 cm groter worden.
Er zit dus leven genoeg in, in iedergeval genoeg om te reageren op wat er in de omgeving gebeurt.
Ilindra schreef:Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik kom vaak bij de Levende Have in Nunspeet (ben zelf nl. hondengeleider bij de politie) en zie dus vaak de training van de paarden.
Geloof mij, je kunt een paard niet dwingen iets niet eng te vinden.
Dat kan alleen door ze er met geduld en vertrouwen aan te laten wennen.
Voor elk paard wordt ruim de tijd genomen in de training en soms worden ze na een jaar gewoon verkocht omdat ze toch niet "cool" genoeg zijn om de straat op te gaan.
Bovendien wordt er ook heel veel aan hun ontspanning gedaan, ze lopen veel buiten en gaan regelmatig mee het bos in.
Tijdens m'n diensten zie ik de paarden ook regelmatig op straat (ook ME diensten) en ik zie altijd gewoon levendige paarden, die doffe ogen en starre oren herken ik totaal niet.
Vooral met voetbalwedstrijden zijn ze springerig genoeg hoor![]()
Ze reageren idd niet overdreven op aanraking, enig idee hoe vaak zo'n paard geaaid wordt tijdens een gemiddelde dienst![]()
Wat dat betreft kun je beter een diensthond hebben, heb je dat gezeur van mensen die willen aaien en willen vertellen over hun eigen dier iig niet
gijsenkim schreef:Ja........... geloof ik helemaal, ik geloof helemaal dat als je afhankelijk bent van iemand die je niet respecteert dat dit dodelijk is voor je eigen functioneren
gijsenkim schreef:Waar ligt dan de scheidingslijn tussen overtuigen en aggressief.
De vriend van mijn vriendin moest ook dat jonkie overtuigen en heeft een paar keer best met de spoortjes verteld dat hij dus echt over die enge tafel met vlaggen moest, overigens kwam er geen slaag aan te pas. Maar een stevig stel benen...... is dat erg?
Ik heb bijvoorbeeld vanochtend in de les een stakend steigerend jonkie verteld vanaf de grond dat het echt de bedoeling is dat het vooruit ging. Ruiter erop en ik erachter met een longeerzweep. IMO is dat een stuk overtuiging.... Paard werd er wel beter van, gaf meer dan genoeg ontspanning in de oefeningen die er gevraagd werd EN had er zelf de oren op en genoeg plezier in het werk.
Waar ligt die lijn dan?