[AR] [CT] Clicker te paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

[CT] Clicker te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:57

Ik kom net voor het eerst op UZ en zie dat er een aantal mensen zijn die de clickertraining bij de paarden gebruiken. Ik heb mijn hond zo getrained en dat is me uitstekend bevallen. Ook over nagedacht om dit bij de paarden te doen maar is er nooit van gekomen. Nu heb ik één vraag: Hoe doe je dat als je op je paard zit? Kijk bij vrijheidsdressuur iod kan je op de zelfde manier te werk gaan als bij de hond maar als je op je paard zit, hoe beloon je hem dan? Na elke click krijgt hij z'n beloning, moet je dan echt helemaal stil gaan staan en 'm een brokje of zo geven? Lijkt me zo onhandig. Of is er een andere manier, zie ik iets over het hoofd? (Ik ben tenslotte blond Haha! )

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:08

De clicker word vaak gebruikt bij (zoals je zelf al noemt) vrijheidsdressuur of voor andere dingen die met beloningen te maken hebben.
Voor rijden heb ik nog nooit gehoord. Ik dnek ook niet dat je daaraan moet beginnen.. Met rijden gewoon een klopje en met vrijheidsdressuur (o.i.d.) de clicker.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:44

Ik heb even iets gevonden Lachen

Wat is clickertraining?
Clickertraining is een hulpmiddel voor het trainen van je pony. Eigenlijk doe je geen speciale dingen, zoals bij bijvoorbeeld vrijheidsdressuur maar je hebt een andere, duidelijkere manier van belonen. In precipe kun je dus met de clicker alles trainen. Vrijheidsdressuur, longeren maar en ook het rijden. Het voordeel van de clicker is dat je precies op het moment dat je paard iets goeds doet je hem kunt belonen, door middel van een click. Hierna volgt altijd een snoepje, als 'echte' beloning. Maar met een snoepje kun je nooit zo snel zijn als met een click. Het woordje braaf verschild per keer door emoties in je stem. Dus je paard zal met de clicker sneller door hebben wat jij als baas nou juist zo goed vond gaan. Je kunt hem dus op het precieze moment van goed gedrag belonen.

© - Pinky_girl (www.vrijheidsdressuur.nl)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:31

Oké Marieke, dat snap ik. Daar ben ik al een paar jaar mee bezig met één van m'n honden. Het idee van de clicker en de werking ervan zijn bij mij bekend. Mijn vraag was, hoe geef ik mijn paard tijdens het rijden of longeren dat snoepje wat ze na de click krijgt?

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:54

Je paard doet iets goed, je clickt, je paard stopt prompt, je haalt een wortelschijfje uit je zak en geeft 't hem terwijl je vooroverbuigt. Binnen twee keer heeft je paard door dat hij z'n hals kan buigen om het aan te nemen. Wissel beide kanten af, is nog gymnastiserend ook.
Overigens, als het werk fysiek inspannend is, is je paard waarschijnlijk even blij met gewoon even mogen stilstaan (ook rust is een primaire bekrachtiger).

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:26

Daar zit wat in, thank you!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:38

Bij www.yahoogroups.com is er ook een lijst met clickeraars die het tijdens het rijden gebruiken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:00

ik doe ook clickertraining met Banjer, en JA, ik doe het ook wel eens tijdens het rijden... Haha!

In het begin sta je idd regelmatig stil omdat het paard zijn snoepje aan wil pakken... maar als het paard doorheeft wat de bedoeling van een oefening is, dan kan je de clicks wat verder uit elkaar gaan geven... Lachen

voorbeeld: ik ben nu met Banjer bezig met de SidePass (western)... aan de hand kan ze het heel erg goed (= sideways game van Parelli), maar onder de man snapt ze het niet goed... (ligt voor het grootste deel aan mij), dus nu krijgt Banjer na iedere sidepass die ze doet een click + lekkers... als ik merk van "ja, ze heeft het door...", dan ga ik bv. pas clicken na 2 of 3 passen, en zo ga je het langzaam opvoeren.. het paard moet steeds meer doen om de click + lekkers te krijgen... Lachen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 13:06

Dat uitbouwen van de oefening en het uitstellen van de click snap ik. Het leek me zo onhandig om dat lekkers te geven als je op je paard zit. Maar zoals IngeT ook al zei is het voor je paard eigenlijk alleen maar goed om zijn of haar hals te buigen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:51

ik doe de clicker training ook te paard, werkt echt ontzettend goed. langzaam bouw je het met het belonen uit, tot je na bv pas 7X klikken iets hoeft te geven.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:06

Ik heb altijd geleerd dat na elke click een beloning komt. Wel ga je, als het dier(in mijn geval mijn hond) de oefening beheerst, de click minder gebruiken. Dus de ene keer wel clicken en de volgende keer niet en hem dan belonen met bv je stem, om zo de click af te bouwen en later weg te kunnen laten. Maar na een click komt ALTIJD een beloning.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:00

De bekende discussie is er weer: wel of niet altijd voerbelonen na een klik!

Off topic @ SmithsGirl:
Citaat:
voorbeeld: ik ben nu met Banjer bezig met de SidePass (western)... aan de hand kan ze het heel erg goed (= sideways game van Parelli), maar onder de man snapt ze het niet goed... (ligt voor het grootste deel aan mij),

De porcupine game is een voorbereiding op de sideways game. Richt je daar dus weer op. Daarmee voorkom je ook een hoop andere potentiele problemen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:03

porcupine game doet Banjer erg goed, aan de hand... Clown

Onder het zadel lukt het niet zo heel erg... maar zodra ze maar 1 pasje doet, dan click ik gelijk en geef wat lekkers... dan gaat ze de link leggen tussen de hulpen, en dat ze opzij moet... Haha!

En we zijn niet zulke hele fanatieke Parelliërs hoor... Knipoog