hoe begin je meestal met het beleren van longeren met een dubbele longeerlijn. ik wil het wel proberen maar wil nix overhaast en/of verkeerd doen. als iemand weet hoe je dat stap voor stap een pony moet leren, zou ik daar heel blij mee zijn.
alvast bedankt.
Sjonniej
Geplaatst: 30-11-04 21:00
Neem liever een lesje van iemand bij je in de buurt. Het is heel veel aanvoelen dat kan je via de pc niet uitleggen.
SofieBeau
Geplaatst: 01-12-04 14:16
ik vraag mij dat eigenlijk ook wel af.
Hebely
Geplaatst: 06-12-04 15:11
Ik doe het altijd met zadel op in plaats van longeersingel, dan komt de d. longe aan beide kanten door de beugel, door de bitringen en klik ik vast aan de zadelringetjes (waar je de martingaal etc. ook aan vast maakt). Wanneer je dat zo hebt kun je langzaam de lijn naar achteren leggen en dan beginnen ze eerst wel wat weg te rennen, maar daar wennen ze wel aan. Zo heb ik het gedaan en ze vinden het nu niet meer erg. Ik hoop dat je er wat aan hebt
Nado
Geplaatst: 06-12-04 19:40
Ik begin altijd met het vrijlopen van het paard. Zodra ze volledig op je lichaamsaanwijzingen kunnen lopen en stoppen, kan je beginnen met de dubbellonge. Ik gebruik wel een longeersingel. De dubbellonge maak ik zowel aan het bit als aan de neusriem vast. Dit is om te voorkomen dat het paard in de mond getrokken wordt. Voor mij is dit een tussenstap voordat ik het paard zadelmak ga maken, dus dit is ook de eerste stap van gewenning aan het bit. Zorg dat je in een longeercirkel staat en dat je dubbellonge de juiste lengte heeft. Eerst loop ik het paard vrij zoals normaal. Dan maak ik de dubbellonge vast. Aan het uiteinde van de longe doe ik ook nog een halstertouw. Ik loop het paard vrij terwijl de dubbellonge los hangt en dus achter het paard aansleept. Als het paard gaat rennen, rustig laten gaan, alleen het halstertouw vasthouden. NOOIT de dubbellonge strak trekken om het paard te stoppen. Het paard word vanzelf weer rustig. Je moet alleen voorkomen dat het omdraait en een rollade gaat maken. Dit moet echter geen probleem zijn als het paard goed vrij kan lopen. Na het rennen laat ik het paard nog 1 a 2 rondjes rustig stappen/draven met nog steeds de dubbellonge los. Dan is het klaar. Volgende keer begin je hetzelfde. De reactie zal al minder heftig zijn. Je loop het paard vrij met de dubbellonge die loshangt. Volgende keer pak je de lijnen iets op, maar je blijft alles op je lichaam doen. Bij omdraaien bijvoorbeeld kan je een beetje helpen met je hand, maar het draaien moet op je lichaam. Zo ga je iedere keer een beetje de longe (lees bit) commando's verbinden met je lichaam commando's en kan je op een gegeven moment alles op je hand en stem doen. Houdt er rekening mee dat de dubbellonge vaak vrij zwaar is en dat er veel gewicht aan de mond hangt. Ook jouw hulpen komen trager door vanwege de afstand. Maar ze komen wel sterk door, dus wees ook hierbij subtiel met je handen. Als je paard het dubbellonge helemaal onder de knie heeft en zo mooi wendingen kan draaien en halt houden, dan ben je klaar voor het mennen van de grond Succes !
groetjes Anneke
DS_anne
Geplaatst: 09-12-04 10:16
Binnenkort hebben we weer een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie over het longeren zullen we ook ingaan op de praktijk, er is dus ook de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen. Zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kun je kijken op de onderste site uit mijn onderschrift.
zoefie
Geplaatst: 09-12-04 15:51
Inderdaad, zo'n cursus bij Haanstra is heel leerzaam. Als ik trouwens voor de eerste keer met de dubbele lijnen zou gaan werken zou ik dit niet alleen doen. Verder zou ik eerst mijn paardje wennen aan het idee dat er "iets" bij zijn achter benen is. Voor het geval dat hij helemaal in paniek raakt.