[AR] [LO]En nog een vraag over de pessoa teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

[LO]En nog een vraag over de pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:41

Ten eerste wil ik zeggen, reageer alleen als je echt ervaring hebt met de pessoa-teugel!
Ik wil graag een pessoa-teugel gaan kopen, maar nu heb ik nog een paar vraagjes.
1. Is het geschikt voor een 4-jarige ruin die nu L1 dressuur loopt?
2. In het boekje van de Divoza staat dat er een handleiding bij zit, is dit echt zo?
3. De pessoa-teugel laat je paard rond lopen waarbij hij zijn rug goed moet gebruiken, maar met rijden rijdt je het paard van achter naar voor. Je drijft de aanleuning er zeg maar in. Zou daarom het niet slecht zijn om je paard aan de pessoa te hebben? Daarbij wordt hij toch helemaal niet 'erin gedreven'.? of is dit nu een stomme beredenering?
4. Welke longeersingel zou ik er het beste bij kunnen kopen? (niet al te duur, goede prijs/kwaliteit vehouding)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:50

Heey!
1. Tuurlijk is het geschikt voor een L¹ lopende 4 jarige. Je paardje wordt er lekker soepel in de rug van, en da's alleen maar handig.
2. Er zit inderdaad een handleiding bij, zo niet móét die op internet wel ergens staan, lijkt mij.
3. Er wordt niet met been gedreven, maar je hebt altijd je longeerzweep erbij, en je stem ben je ook niet zomaar kwijt Knipoog
4. Je moet een longeersingel meet zo veel mogelijk ringetjes aanschaffen. Divoza heeft er vast wel één die goedkoper is dan de kieffer.

Nog meer weten Knipoog

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:51

bedankt! Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:58

Afbeelding
Baseline Longeersingel (bst.nr.: 11264)
Longeersingel nylon. Ruim verstelbaar, voorzien van veel ringen.
€ 34.95

Dat lijkt me wel wat Knipoog In de maten Middel en Paard verkrijgbaar.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:23

Citaat:
1. Is het geschikt voor een 4-jarige ruin die nu L1 dressuur loopt?
2. In het boekje van de Divoza staat dat er een handleiding bij zit, is dit echt zo?
3. De pessoa-teugel laat je paard rond lopen waarbij hij zijn rug goed moet gebruiken, maar met rijden rijdt je het paard van achter naar voor. Je drijft de aanleuning er zeg maar in. Zou daarom het niet slecht zijn om je paard aan de pessoa te hebben? Daarbij wordt hij toch helemaal niet 'erin gedreven'.? of is dit nu een stomme beredenering?
4. Welke longeersingel zou ik er het beste bij kunnen kopen? (niet al te duur, goede prijs/kwaliteit vehouding)

1. jahoor kan best, maar hou er rekening mee dat het best zwaar is en je het moet opbouwen, daarnaast moet je niet verwachten dat je paard er meteen op ontspant de meeste paarden moeten er erg aan wennen en ontspannen pas na een paar keer.
2. er zit een handleiding bij ja.
3. doormiddel van het bondje achter zijn kont krijg je het zelfde effect dan het rijden van achter naar voor.
4. in ieder geval 1 met veel ringen.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:57

Heinekengirl schreef:
[image]
Baseline Longeersingel (bst.nr.: 11264)
Longeersingel nylon. Ruim verstelbaar, voorzien van veel ringen.
€ 34.95

Dat lijkt me wel wat Knipoog In de maten Middel en Paard verkrijgbaar.

naar je hebt er geen ervaring mee? dan weet ik dus ook niet of het wel iets is, of dat het na 10x al kapot is.. Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:26

ik gebruik de pessoa sinds kort wil wel wat zeggen over de handleiding..
kijk namelijk goed welke je pakt, ik had er eerst 1 in mijn handen waar een kopie bij zat (deze was echt niet te lezen en heel onduidelijk met plaatjes!!!!!)
De originele is in kleur, duidelijke plaatjes en duidelijke tekst.. ik raad je aan om de pessoa met de originele gebruiksaanwijzing te nemen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:28

Als er een niet leesbare aanleiding bij zit, valt er op het internet nog het nodige te vinden...

Ook ik heb pas sinds kort een Pessoa. Het is even uitvissen hoe strak je hem zet, en hoe je hem insteld...

De longeersingels is trouwens wel goed hoor... ik heb hem ook en gebruik hem regelmatig.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:30

wat vraag 4 betreft, ik heb bij de ruitersportzaak een longeersingel van Harry's Horse gehaald, ziet er bijna zo uit als die op de foto hierboven, was precies even duur, en hij bevalt me goed Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:20

wat betreft vraag 3; je zweep en stem zijn de drijvende hulpen. bovendien maakt het bontje wat tegen de achterhand ligt het paard bewust van zijn achterkantje en zal zijn achterhand daarom er beter onder zetten.. de rest van de antwoorden zijn wel duidelijk genoeg beantwoord..

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:21

1: Tuurlijk!
2: Ik heb hem ook van divoza, en er zat een duidelijke beschrijving bij in kleur enz.!
3: Zoals al eerder gezegd is zijn je stem en zweep de hulpen en als je paard van voren trekt, trekt ie aan z'n achterhand dus dan gaat hij die automatisch gebruiken.
4: Een longeersingel gaat niet zo snel kapot, als je er gewoon normaal mee omgaat!

carole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:40

Ik vind het een prima vorm van longeren, zo met de passoa, maar kijk wel uit de eerste keer dat je hem eerst even laat wennen aan het bontje. Mijn paard reageerde nogal heftig. Ik was echt blij dat hij verder nog niet vast stond. Wanneer je hem een paar rondjes hebt laten draven, kan je het tuig langzaam aan strakker zetten. Dan is de overgang niet zo groot.

Veel plezier en succes

groetjes,
carole

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:05

Ik verplaats het naar UZ