[AR] [CT] clicker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

[CT] clicker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:47

hallo,

om even niet off topic te gaan in het topic van Lowara.
ik heb gezocht wat de clicker is ik heb wat plaatjes gevonden (vermeld wel met bron) en mijn vraag aan jullie is dit de clicker die jullie gebruiken bij jullie paarden ???

Afbeelding
bron=dowgweb.nl
Afbeelding
bron= hondenshop.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:59

Yep, hij gaat bij mij ongeveer een jaar mee, maar dan laat ik hem wel regelmatig buiten liggen, in een voerzak of een natte jaszak liggen - op een gegeven moment is hij dan zo roestig dat de klik het niet meer doet maar verder gaat zo'n ding echt niet kapot. Je kunt ze in verschillende versies krijgen: Bij de onderste zie je een klein plastic oogje, daar kan ook een sleutelhangerring, keychain of polsbandje aan gedaan worden, net wat je wilt. Ik heb mijn clickers trouwens de afgelopen jaar bij www.breakthechain.nl (dacht ik) gekocht. Er zijn ook 'klikkers' te koop in de dierenwinkel maar die zijn veel groter en liggen minder makkelijk in de hand. Die zijn ook niet bedoeld voor clickertraining maar voor het wakker en attent houden van honden op hondenshows. Als ze uit twee lagen plastic bestaan waarvan de bovenste hoes wit is, dan heb je echter in 99,999 % van alle gevallen een goede, originele clickertrainingclicker.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:06

de site is van versatel (vuurwerk Verward )
maar ik zal ze vast en zeker wel ergens kunnen vinden *LOL*

ik zal zoeken voor de 2 plastic lagen en dat ze goed in de hand liggen dan moet het zeker gaan lukken Lachen

bedankt OK dan!

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:02

Nee, ik gebruik mijn stem (ik zeg "X" ("eks zoals in "excellent")). Ik vind de voordelen van een clicker niet opwegen tegen de nadelen.

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:05

ik heb er ook zoeen van het plaatje maar die heb ik wel gewoon bij de dierenwinkel vandaan. Maar wat zijn eigenlijk de nadelen dan van clickeren?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:47

ik vraag me ook af wat dan de nadelen van clickeren is?ik hoor veel positieve verhalen hierover !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:05

ik ben er tot nu toe zeer positief mee. Koop de clickers (zelfde idee als de plaatjes) bij de dierenwinkel, die ze als honden attributen verkopen. nadeel.. dat ze het alleen nog maar gaan doen dmv de clicker, en ze worden er soms bijterig van. (tot nu toe nog geen last van.. maar heb natuurlijk van tevoren wat research gedaan)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:51

Cow_horse schreef:
de site is van versatel (vuurwerk Verward )
maar ik zal ze vast en zeker wel ergens kunnen vinden *LOL*

ik zal zoeken voor de 2 plastic lagen en dat ze goed in de hand liggen dan moet het zeker gaan lukken Lachen

bedankt OK dan!

Moet je eens bij de hondeclub in jouw buurt gaan informeren. Bij ons op de hondeclub verkopen ze ze wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:23

ik heb de mijne gewoon in de dierenwinkel gekocht
de clicker moet je na verloop van tid afbouwen he
dus bv je paard gaat liggen,hij doet dat goed, geeft een aai, en laat hem bv op commando weer rechtstaan, en dan pas klik je
als dat lukt klik je voor een serie liggen-rechtstaan-liggen
en zo maak je het groter, en na een tijd klik je enkel nog na de training als je stopt Lachen
ps: ik doe dit met mijn hond Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:36

Hmm, de site is inderdaad verhuisd? Het nieuwe adres is http://www.fanrobbe.be/nl/01_01_o.html waar je de clickers direct kunt kopen, maar ik kan je aanraden om hun gratis catalogusje aan te vragen zodat je ook kunt zien wat je koopt. De site heeft namelijk geen foto's meer.

Ik gebruik nog steeds clickertraining, maar werk sinds een jaar of zo met de letter 't' in plaats van de clicker. Mijn 't' ontstaat door het puntje van je tong tegen het gehemelte te duwen en dan kort naar achteren te zuigen. Het is een heel zacht geluidje, maar aangezien de pony's het willen horen, horen ze het ook. Behalve op de koets, waar ik de gewone clicker weer gebruik ivm het vele lawaai. Voordat je paard precies weet wat het beloningssignaal inhoudt, is het echter verstandig om met de clicker te werken, omdat dit een kort, krachtig, duidelijk en emotieloos geluidje geeft. Daarmee kun je dus heel precies je beloningssignaal (click) timen, en blijft het beloningssignaal altijd neutraal, ookal ben jij intussen in staat om je paard te wurgen van frustratie. Schijnheilig Ik denk dat dat alles vooral in het begin erg belangrijk is, als je paard het beloningssignaal nog moet leren. Daarna kun je trouwens probleemloos overstappen op andere signalen (stem, letters, lichtsignalen) als beloningsaankondiger, nadat je ze kort even aan je paard geintroduceerd hebt. Ze kennen het principe van beloningsaankondiger dan al, weten dat dat iets is dat ze niet vaak genoeg kunnen horen en waar ze dus heel hard naar gaan zoeken.

Het is trouwens niet waar dat je paard van clickertraining bijterig wordt. Je paard kan van voedselbelonen bijterig worden als dat voer onaangekondigd verschijnt en daardoor niet in verband gebracht kan worden met de oefening die hij net deed. Dan gaat hij bedelen. Als je echter met een goede timing clickt, het voer zo snel mogelijk na de click geeft en in een training niet zonder click voert, zal je paard niet gaan bedelen. Als je paard dat in het begin nog wel doet, dan komt dat waarschijnlijk omdat hij het mechanisme 'doe een oefening zodat je een click krijgt zodat ik je kan belonen' nog niet snapt. Wat dan helpt is:

-Met goede timing clicken en zo snel mogelijk het bijbehorende voer geven
-Voer met naar voren gestrekte hand geven zodat je paard beleefd een stapje achteruit moet doen om erbij te komen
-Elke vorm van bedelen negeren door het paard te verlaten (dus alleen achter te laten in de bak)
-Hem het 'niet eten' te leren: Dat is de aller-aller-allerbeste manier om je paard te leren dat hij alleen een beloning krijgt na de click. Je leert hem nu immers dat hij zijn voer kan verdienen door er geen aandacht aan te besteden. En dat is wat je nou precies wilt: Een paard dat niet geobsedeerd is door voer tijdens het trainen, maar een paard dat zijn oefening doet om het voer te verdienen. Ik heb op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html geschreven hoe dit getraind kan worden.