[ar] Zonder broek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

[ar] Zonder broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:13

Ik heb even een vraagje. Ik had vandaag een meningsverschil met een stalgenoot. We willen onze shetlander beleren voor de kar en in de toekomst een tweespan. 1 Shet hebben we al, de andere zijn we nog naar op zoek. We hebben de shets met een aantal personen van stal. Nu hebben we een tweespan tuig gekocht, maar er zit geen broek bij. We hebben nog geen kar. Maar nu zei ik dus dat als de kar niet geremd is, er een broek nodig is. De stalgenoot zei dat dat niet hoeft bij een lichte kar, ze remmen zelf wel af. Ik betwijfel dit sterk en heb tijdens het koetsiersbewijs toch echt geleerd dat je een broek nodig hebt als je kar niet geremd is, lijkt me dat dat met tweespan niet anders is. Ze had met een dressuurkar wel meer paarden zonder broek en zonder rem gezien, met dressuurwedstrijden. Ik begin nu dan wel te twijfelen. Anders krijgen ze de kar toch op de hakken?
groetjes Cindy en Spetter

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:52

nou ik zie dat deze kar niet geremd is, dus lijkt mij dat er een broek op moet zitten....de broek wort ook wel de natuurlijke rem genoemd, de naam zegt het al, het paard remt de kar dus af door de broek.....de kar hangt in de lichtogen, de broek zit aan de lamoenen de kar duwt het paard naar voren als je van de bult afrijdt, maar het paard stapt gewoon door dus het paard remt de kar zodat hij niet naar voren kan schieten.....dus naar mijn mening moet hier dus een rem op dus je hebt wel gelijk hoor !!!!!! veel plezier met die eigenwijsjes!!!!!!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 20:05

Het gaat niet om de kar waar mijn tinker voor staat hoor. We hebben nog geen kar of zo. Eigenwijsje? Nou ja zo wil ik het ook weer niet noemen hoor. Was gewoon benieuwd naar de meningen hier en de ervaringen.
groets Cindy

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:50

o sorry hoor, ik wilde je helpen en ik bedoelde je tinker niet ik bedoelde het op een leuke manier over de shetjes....ik zal je voortaan niet meer helpen sorry voor het helpen dan maar.........

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:01

Verward

Toevallig vanmiddag gemend, voor het eerst, was erg leuk..

on-topic: mijn verzorgpony loopt ook zonder broek voor de kar, remmen moet je dan ook geleidelijk doen. De eigenaresse is wel opzoek naar een broek, maar uuh, met een tweespan lijkt het me wel handiger!! En ook met het beleren, anders lijkt het me erg zwaar!! Met een licht karretje (daar loopt mijn verzorgpony dan voor) hoeft het volgens mij niet per sé, maar is wel makkelijker. Ik zou voor jou kiezen van wel!! Heel veel succes met beleren!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:13

Een broek is een mooie uitkomst als rem, maar is zeker niet noodzakelijk! Je ziet de broek ook alleen voornl bij een enkelspan. Bij het tweespan, helpt de "boom" al heel wat meer mee (dan als de burry). De kar KAN simpelweg niet zover komen dat ie op de hakken belandt.

Ook bij enkelspan kan je goed mennen zonder broek en zonder rem. Heb ik ook jaren gedaan. Heb een broek aangeschaft om het steigeren tegen te gaan. Dat het een rem-functie had was mooi meegenomen. Maar die rem-functie heb je meestal pas nodig met hellingen. Op vlak terrein rolt de kar zo goed als nooit zover door. Of je burry zit verkeerd vast Verward

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:32

Volgens mij kan je met een tweespan wel zonder broek rijden omdat de boom tegen gehouden wordt dmv de riemen die tussen het borsttuig en de boom zitten. Zo kan de kar niet zo ver doorschieten dat ze deze op de hakken krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:09

Het is beter als je een broek hebt, en het voorkomt dat de kar niet zo snel op zijn hakken komt, maar zonder moet ook gaan hoor!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:26

Dat dressuurkarren geen broek hebben, is omdat je niet over heuvels rijd in de proef, dus heeft het paard niets tegen te houden.
Ga je de weg op dan is het wel beter om of een rem op je kar te hebben of een broek. Anders moet het paard de kar tegen houden op zijn schoft en dat is niet bevordelijk voor het paard. Bij een tweespan moet die dan tegengehouden worden op de borst en dat is ook hinderlijk.
Ik zou dus zeggen: geen rem, dan een broek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:32

Dennis heeft lang zonder broek voor een ongeremde kar gelopen. Dit was wel enkelspan. Heb nooit problemen gehad wat dat betreft.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:35

Ik rij met rem en broek gezien ik veel in heuvelachtig terrein rij. Met een lichte wagen hoeft het niet perse maar zorg ervoor dat de paarden zo zijn ingespannen dat de kar ook niet in de buurt kan komen van de hakken (voldoende lengte in de strengen en de disselriemen voldoende kort. Ook zou ik wel strengdragers gebruiken. Met broek is makkelijker dus ik geef daar wel de voorkeur aan.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:53

Toen onze pony in training was, liep hij (Welsh-Atje) voor een (heel lichte) marathonwagen voor een gewoon groot paard. De instructeur heeft toen de broek er af gelaten, omdat de broekriemen nooit aan de burry vast gemaakt konden worden, de afstand van de lussen klopte natuurlijk niet. Natuurlijk liep hij een heel eind voor de wagen uit omdat hij zo klein was, dus de wagen op de hakken krijgen was al niet aan de orde. Maar de instructeur zei ook dat zonder broek de wagen ook remt op de culeron.
We hebben toen gewoon in de bossen gereden met ook kleine 'op- en afjes' en dat ging allemaal prima. Heb ook echt niet aan de pony gemerkt dat hij bijvoorbeeld last kreeg van de culeron.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 01:20

Ik vind dat zo raar. remmen op de culeron.
Het lamoen zit toch in de lichtogen en die zit aan de schoft. Als je een helling afgaat, dan hangt de kar toch in de lichtogen vast en dat voelt het paard dan op de schoft en niet de culeron.
Ga morgen eens op de manege vragen. de eigenaar is een internationaal vierspan rijder.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 07:39

Ja, maar de culeron zit natuurlijk wel met de rugriem aan het schoftje vast. Als de burry het schoftje naar voren duwt voelt het paard dat ook onder de staart.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:30

Normaal moet je nog een vuist onder de rugriem kunnen steken, anders zit die te strak ... lijkt me sterk dat je dan daarmee gaat remmen. Zonder broek rem je op het schoftje als eerste en op het borststuk als tweede.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:52

Klijntje schreef:
Ja, maar de culeron zit natuurlijk wel met de rugriem aan het schoftje vast. Als de burry het schoftje naar voren duwt voelt het paard dat ook onder de staart.

Ja, en dan? Denk je dat het bevordelijk is dat een paard een kar op zijn staart tegen houdt.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 12:19

Bedankt voot jullie reacties! Duidelijk is dus dat ook hier de meningen verdeeld zijn. Ik dacht echter dat het niet mogelijk was zonder broek, zonder rem. Maar ect zou het dus wel kunnen. Dat verhaal van de culeron snap ik niet helemaal. Afremmen om de staart?
groets Cindy

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:29

Als je ziet hoe zacht een culeron al moet gemaakt zijn en dat sommigen dan nog wondjes zouden durven hebben .... Lijkt me barbaars om dan maar een hele kar op dat staartbeentje te laten afremmen Welke opleiding dit advies heeft Verward Ik zou het wel 's willen weten. Niet dat ik het in twijfel trek, eerder dat ik twijfels heb over de kwaliteit van de opleiding.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:50

Ik zou wel eens willen weten waar jullie in geval van een tweespan de buitenste broekriempjes aan vast denken te maken ...

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:49

sonjabelgium schreef:
Zonder broek rem je op het schoftje als eerste en op het borststuk als tweede.

Hoe werkt dat dan, remmen op de borst? En ben je het er niet mee eens, dat het remmen op het schoftje ook een uitwerking heeft op de culeron?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:50

lageveld schreef:
Ik zou wel eens willen weten waar jullie in geval van een tweespan de buitenste broekriempjes aan vast denken te maken ...

De broek bij een tweespan wordt aan de borst gegespt, waar ook de strengen vast zitten.
Bij het remmen op de broek (of achteruit gaan), rem (trek) je daarmee op (aan) de disselriemen.
Remmen op de culeron is zeer onwenselijk en erg gevaarlijk, daarmee geef je eigenlijk aan het paard altijd verkeerd in te spannen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:46

Klijntje schreef:
Hoe werkt dat dan, remmen op de borst? En ben je het er niet mee eens, dat het remmen op het schoftje ook een uitwerking heeft op de culeron?

Ik zou je aanraden een goed boek over de mensport te kiezen en door te nemen of een cursus achenbach te nemen .... lijkt me dat je niet echt weet welk onderdeel welk effect heeft en hoe het juist bevestigd moet worden, anders zou je zeker en vast niet aannemen dat je remt op de culeron via het schoftje. Zoals ik al eerder zei moet er een rechtopstaande vuist ruimte zijn onder de riem die over de rug naar de culeron loopt .... Het schoftje heeft wel iets mee maar mag absoluut geen heftige bewegingen maken in die mate dat het de culeron tegen de staartwortel zou snoeren. Dit is absoluut niet iets persoonlijks, maar voor het goed van de pony/het paard waarmee je aangespannen wil werken. Als je een dier wil die graag voor je wil werken mag je hem zeker geen pijn doen of belemmeren ....

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:49

Albert schreef:
Remmen op de culeron is zeer onwenselijk en erg gevaarlijk, daarmee geef je eigenlijk aan het paard altijd verkeerd in te spannen.

Gelukkig heeft onze pony nu bij zijn eigen wagentje wel weer de broek om dan

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:43

Een broek bij een ongeremde wagen is idd nodig ja, want anders heb je kans dat als je op een stuk rijdt dat wat naar beneden gaat de kar nogal dicht achter het paard komt zeg maar.. Of je moet het op de ouderwetse manier doen, met je voet tegen de kont van het paard.. Haha!:D Tong uitsteken

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:24

Bonte schreef:
Ga morgen eens op de manege vragen. de eigenaar is een internationaal vierspan rijder.

Ik heb het nagevraagd, maar bij een kar zonder remmen is het zeer gewenst met een broek te rijden.
Bij en kel een tweespan.
Kijk maar wat je hiermee doet.